Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Detta presentationsmaterial har tagits fram av WeSC AB (”WeSC”) och är endast avsett att användas av WeSC. Materialet får inte, helt eller delvis, mångfaldigas.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Detta presentationsmaterial har tagits fram av WeSC AB (”WeSC”) och är endast avsett att användas av WeSC. Materialet får inte, helt eller delvis, mångfaldigas."— Presentationens avskrift:

1

2 Detta presentationsmaterial har tagits fram av WeSC AB (”WeSC”) och är endast avsett att användas av WeSC. Materialet får inte, helt eller delvis, mångfaldigas eller distribueras till någon annan. Presentationsmaterialet gör ej anspråk på att, vare sig uttryckligen eller underförstått, ge en heltäckande, rättvisande eller exakt bild av WeSC. Följaktligen ges inga garantier för innehållet i detta presentationsmaterial. WeSC, eller dess aktieägare, tar alltså inget som helst ansvar för innehållet i presentationsmaterialet eller för något uttalande från någon enskild aktieägare, eller någon företrädare för eller anställd i WeSC eller i någon aktieägare som direkt eller indirekt härrör sig från uttalanden i detta presentationsmaterial.

3 This is WeSC Det här är WeSC

4 WeSC i siffror 24 länder 27 konceptbutiker över 2 600 återförsäljare över 440 Mkr i omsättning (över 1100 Mkr i konsumentledet)

5 Historia 2000 – Bolaget grundas 2003 – Best new sports brand 2004 – Exportförsäljningen överstiger 50 procent 2005 – Etablering i USA 2007 – Bolaget når en försäljning över 200 miljoner och lönsamhet 2008 – Bolaget noteras på First North 2009 – USA blir bolagets största marknad

6 WeSC designar streetfashion. Det är streetwear med en högre modegrad; en blandning av traditionell streetwear och rådande mode. Designen är enkel och stilren i jämförelse med mer traditionell streetwear och skall upplevas som innovativ, lekfull och utmanande. Produkterna kännetecknas av funktion, kvalitet och genomtänkta detaljer. I gränslandet mellan street och mode

7

8 Tillväxtvänlig affärsmodell Alltid högsta ansvar över varumärket och våra produkter Ingen egen produktion Har historiskt endast tillverkat de volymer som motsvaras av orderstocken vilket minimerat kapitalbindning och lagerrisk. Jeans och hörlurar är från 2009/2010 icke säsongs- bundna produktgrupper.

9 Trovärdighet är A och O Varumärke som speglar en stark företagskultur Vi är vår målgrupp! Tillväxtvänlig affärsmodell Lojala kunder Bra balans mellan bas och mode - killar och tjejer Innovativ och effektiv marknadsföring Weaktivister Collaborations

10 WeAktivister En centralt del i WeSCs marknadsföring är WeAktivisterna som fungerar som informella ambassadörer för varumärket. Kännetecknande för WeAktivisterna är att de är framgångsrika och erkända inom sin nisch, ibland kända och ibland okända för en bredare målgrupp. WeSC har WeAktivister inom ett brett fält av områden runt om i världen, allt från skateboardåkare, snowboardåkare, skådespelare och artister till DJ:s, klubbägare, fotografer, konstnärer och stjärnkockar. WeSC aktiverar WeAktivisterna, och de i sin tur aktiverar oss genom events, utställningar, tävlingar, marknadsföring, men framförallt genom sin relation till varumärket och varandra.

11 WeAktivister

12 Samarbeten med Adidas, Pepsi och Nokia … WeSC får många erbjudanden om samarbeten som exempelvis en serie Nokiatelefoner som lanserades under Q4 2008. Exempel på andra samarbeten är Adidas och Pepsi.

13 …BE@RBRICK vs WeSC BE@RBRICK är samlarobjekt som tillverkas av det japanska företaget Medicom Toy. Några som tidigare satt sin prägel på BE@RBRICK är Gucci, Louis Vuitton, Karl Lagerfeld, Stash och Vivienne Westwood.

14 Fler samarbeten……. Mode 2 The Berrics Super Casio G-shock

15 USA viktigaste marknaden… Strategiskt viktig marknad Egen grossistverksamhet sedan 2005 3 egna konceptbutiker i LA, NY och Aspen och en fjärde butik i Santa Monica kommer att öppna i oktober Totalt ca 800 återförsäljare Mål att bli större del av befintliga butikers sortiment, höja ordervärdet varje säsong och introducera WeSC:s produkter i nya butiker Investeringarna i USA marknaden har börjat ge positivt resultat på EBIT-nivå från och med 2009/2010

16 …men inte den enda

17 Dam Jackor, byxor, tröjor, skjortor/klänningar, stickat, t-shirts, toppar, underkläder, denim och badbyxor Accessoarer Hörlurar, väskor, bälten, plånböcker, kepsar, etc Herr Jackor, byxor, tröjor, skjortor, stickat, skor, t-shirts, underkläder, denim och badbyxor Våra produkter

18 Finansiell information

19 Stark försäljningstillväxt Försäljning rullande fyra kvartal MSEK

20 Ökande lönsamhet Rörelseresultat rullande fyra kvartal MSEK

21 Helår 2009/2010 Försäljning 367 MSEK (297) Tillväxt 24 procent Försäljningen i USA ökade med 29 procent. EBIT 58,2 MSEK (37,7) EBIT-marginal 16 % (12) Kassaflöde från den löpande verksamheten 60,3 MSEK (38,6)

22 Q1 2010/2011 Försäljning 100 MSEK (79) Tillväxt 26 procent EBIT 12,0 MSEK (9,0) EBIT-marginal 12,3 % (11,1) Bruttovinst- marginal 46,3% (43,9)

23 Finansiella mål Omsättningstillväxt WeSC:s mål är att de närmaste åren växa med över 20 procent per år. Rörelsemarginal Bolaget gör bedömningen att rörelsemarginalen (EBIT) kommer att uppgå till ca 16 procent för verksamhetsåret 2010/11 som avslutas i 30 april 2011. Om bolaget når sina mål innebär detta en försäljning om 440 MSEK med ett rörelseresultat om 70 MSEK för innevarande verksamhetsår.

24 Förorder höst/vinter 2010 Totalt uppgår förorder för höst- och vinterkollektionerna till 192 MSEK (154), en ökning med 25 %. USA ökade förorder för höst- och vinterkollektionerna med 42 % ( lokal valuta 50 %) Omgåendeförsäljningen förväntas öka minst i samma takt som förorder under 2010/2011.

25 Sammanfattning Variation mellan enskilda kvartal i såväl försäljning som rörelseresultat beror på tidpunkt för utleverans av varor. WeSC ser idag goda förutsättningar att nå de lagda målen för försäljningstillväxt och rörelseresultat. Nya butiker i Aspen, London, Antwerpen, Amsterdam och Hongkong har öppnats under sommaren. Diskussioner om ytterligare butiker runt om i världen pågår kontinuerligt. Investeringarna i utveckling av USA-marknaden har börjat ge positivt resultat på EBIT-nivån från och med 2009/2010 Bolagets kapitalbas är fortsatt mycket stark och styrelsen har föreslagit årsstämman en utskiftning om 37 MSEK motsvarande 5 SEK/aktie även i år.

26


Ladda ner ppt "Detta presentationsmaterial har tagits fram av WeSC AB (”WeSC”) och är endast avsett att användas av WeSC. Materialet får inte, helt eller delvis, mångfaldigas."

Liknande presentationer


Google-annonser