Case – ABB, FG Wilson och CAT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Samtala om böcker.
… som skulle arrangera en löptävling.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Patientenkät sommaren -13
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Släktskapsregeln för 6a
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Problemsnack eller bygga lösningar.
Högtidstal Retorik.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Kommunikation.
Reflektion över försäljningsseminarium
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
- Konsten att ge feed-back
Hållbarhetsarbete i samverkan med hyresgäster Gröna avtal.
Case seminarium: Individuell Reflektion
Syftet med en personlig handlingsplan
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Psykologiska redskap.
Affärsidé - företagets vägvisare
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
CASE Grupp 8 Fanny Abelsson | Felicia Karlsson | Irene Werin
Reflektion kring Caseseminarium Grupp 1 Victoria Carlsson, Madeleine Eriksson, Magnus Grönhult, Cecilia Löfgren, Anna Reuterskiöld.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Background Egenskaper FritidsintressenArbetslivserfarenheter.
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
Anställningsintervjun
Seminarium Industriell Försäljning Eric Marketoft.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Diskussionstillfälle 4
Case seminarium Grupp 3, Azra Custovac, Anna Ojdanic & Indira Todorovac.
Undvik intervjumissarna
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Retoriska arbetsprocessen
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Exempel på skriftligt omdöme
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Samuel Svenson samsv
FG Wilson & Caterpillar
Utvärdering av caseseminarium
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Case: ABB - F.G Wilson - Cat
Presentationens avskrift:

Case – ABB, FG Wilson och CAT TEIE42 Mattias Karlsson, matka090

Lärdomar av caset Det är viktigt att lära sig förstå kunden och hur dess processer fungerar för att att på bästa sätt kunna identifiera vilka produkter som efterfrågas. Att ha god förståelse för maktbalansen som finns när två parter gör affärer och hur den påverkar affären i fråga. När affärer görs mellan olika företag är personliga relationer av mycket stor betydelse Svårigheten av att styra alla delar av en stor organisationn så som ABB/CAT på ett tillfredställade sätt Att få alla divisioner inom ett förtag att styra mot organtiationens gemensamma mål. Det är lätt att divisionerna sub-optimerar om incitamentstrukturen är fel gjord. Att man kan vända ett problem i en affärsrelation mellan två parter till en möjlighet om det sköts på ett bra sätt. När väl en kundrelation har skapats är det viktigt att upprätthålla dessa för att inte tappa kunden till en annan leveratör. Man får således aldrig ta en kundrelation för givet. Det finns en mängd barriärer för kunder att byta leverantör. Om du redan äger en kund är det således viktigt att skapa höga barriärer för att behålla sina kunder. På samma sätt är det av stor vikt att hjälpa kunden med att minska dessa barriärer om man försöker vinna kunden

Positiva och negativa saker Positivt Bra att disskutera caset med många. Det gör att man får höra andras synviklar och åsikter som man själv inte hade tänkt på Väldigt bra att öva på att prata i stora grupper, något som inte är allt för vanligt förekommande på utbildningen Även om man är väl förberedd inför caset kommer man ha lärt sig något när det är klart. Det är ett bra sätt att lära sig saker på. Ett mycket bra moment i kursen som jag gärna hade sett mer av i kursen och i utbildningen Negativitet Det är lätt att studenter svävar ut och tappar den röda tråden i caset. Om möjligt skulle grupperna kunnat var något mindre. Nu var det några få som stod för det mesta disskuterandet Caset hade kunnat ligga direkt efter duggan istället för mitt under Vattenforsuppgiften Ett problem är att vissa/många inte tar för sig vilket innebär att de inte lyckas förmedla sina åsikter.