Mikael Niemi, Kyrkdjävulen & gruppdiskussion/läslogg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Advertisements

Referat En sammanfattning.
Tre exempel: kommersiellt, politiskt, nationalistiskt
Nordiska språk lektion3.
Konjunktioner (och subjunktioner) youtube. com/watch
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Turismen växer fram kapitel 2
presentation av Daniel Jönsson Lennart Schedin
Välkommen.
Om Jordklotets historia
Om Jordklotets historia
Formellt, skarpt och snyggt
ayer_embedded Källkritik
(CC BY 2.0)
Namn på saker Ord man kan sätta en, ett eller flera framför
Romantiken 1760 – 1840.
Sid Ritningar.
att-ord talar om vad någon gör eller vad som händer
1 Liten summering: 1.Adress: ’ För att logga in på wlanet med bibliotekskortet är lösen = ’1111’. Kortnummer står på kortet! 2.Välj ’Admin’
Hinduism.
Ordet kommer ifrån latinet och betyder gemensam.
Novell & Krönika.
Stora additionstabellen
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
En vetenskaplig rapport
Karin Vetander Linda Sjödahl
Bedömningskriterier för studentrapporter
Lektion 4: Hur förändras språket och varför?
Vad tycker du om att läsa?
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Hur gör du för att förstå en text?
Dagens lektion 13/ Mål: Metod: Tid:
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära/hälsa. HUR? Powerpoint
Stress i det moderna arbetslivet
Hinduism  Åk 6 1.
Vad ska ingå i uppgiften?
Demokrati och diktatur
SAGOTEMA.
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Media och reklam.
PÅGÅENDE FORM (-ing-form)
Föräldramöte 19 sept Presentation och fika - Klass 6D! - Planeringssidan och intensivveckor - Sjukanmälan - Läxläsning - Besöksvecka v 41 - Mentor.
Staden och förorten Introduktion till Arkitekturteori B Vt 2007.
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Världskrigens tid, en mörk tid.
Kap 10 Marknad för turism •
principer som beskriver
om företaget där du gör din praktik!
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
5 principer som beskriver kommunikation på den sociala webben.
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför? Tvätta varför då?
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Genrer som skräck och deckare…
Idé koncept & Hur skulle ett koncept kunna se ut?
1800.
Askungen. - Disney’s version -balett av den ryske kompositören Sergej Prokofjev.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Formellt, skarpt och snyggt
Nationer, ideologier och folkmord genom
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Föreläsning Svenska II
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Presentationens avskrift:

Mikael Niemi, Kyrkdjävulen & gruppdiskussion/läslogg

Mikael Niemi ”Och detta är Tornedalen – En älv som kan många smugglar- historier, som spränger isen med sin bryska yxa på vårarna, som svalkar bastuheta kroppar från två nationer, och bär midnattssol och tjuvfiskare på sin arbetsrygg.” Ur ”Näsblod under högmässan”

Svåra ord… Minoritet – liten grupp Miänkieli – tornedalsfinska = blandning an finska/svenska Knapsu - fjollig, kärringaktig Skräckel – blandning av skräck och äckel ”Det här är ingen bok för veklingar och det är en rekommendation att inte läsa direkt efter en måltid…”

Kyrkdjävulen Bygger på Tornedalsmyter…

Blir man sugen på mer… Blodsugarna – forts. på Kyrkdjävulen Skjut apelsinen http://www.youtube.com/watch?v=jRwXcaz4tTQ Populärmusik från Vittula http://www.youtube.com/watch?v=Wv6NLYTBx-o&NR=1 Vill vi se den??? 

Vad ska ni göra? Läsa (Tors v 12 sid 38/tors v 13 sid 119/tors v 15 sid 201 Diskutera (utifrån frågor ni får av Anna på tors.) Skriva läslogg (utifrån mall medan ni läser/efter diskussion Skriva recension Tankar om boken Handling Fakta Karaktärer Skriva i presens (nutid) … Typ av bok Jämförelse Se exemplet i Skrivarskolan!! Åsikt Målgrupp Recensent Slutomdöme Inlämnad tis v. 16