Matematiska resonemang på universitetsnivå – hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergqvist, Umeå universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Talföljder formler och summor
Barnanpassad utredning
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Närvaro!!.
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
Pedagogisk dokumentation
Äppelhyllevardag Nätverksträff för Äppelhyllebibliotek, Lisa Börjesson, Inst. för ABM, Uppsala Universitet & Jenny Nilsson, MTM.
Formellt, skarpt och snyggt
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
xn + yn = zn Problemlösning Några enkla metoder
Debattartiklar.
Att analysera samhällsfrågor
E NERGY A NALYSIS OF A POWDER PLANT A study at Sandvik in Coventry.
Syftet med en personlig handlingsplan
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Dagens ämne Kvadratiska former Andragradskurvor Matrisform
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Övning nationella prov svenska
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
En PowerPoint om PowerPoint
Hur hanterar allmänläkaren antibiotikaresistensen på 15 minuter?
Resonemang på en högre nivå
Sekant, tangent, ändringskvot och derivata för en funktion
Att synliggöra lärande
Programmering B PHP Lektion 3
© Synovate Ungas attityder till rökning
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Etik Moral Filosofi.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur gör man en debattartikel?
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Att lära sig att analysera
Jessica Åström – Ungdomsombud Umeå kommun Jessica Åström – Ungdomsombud Jämlikhetsfrågor Umeå kommun Jobbar över flera förvaltningar För och Grundskolan,
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Inledande matematikkurser Erfarenheter av mottagandet av nyb ö rjarstudenterna vid Ume å universitet.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Formare 2015 Motivation.
Kommunikationsplan för ----
Experiment med vatten Densitet.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Matematiska resonemang på universitetsnivå – hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergqvist, Umeå universitet

Bakgrund Att veta hur eller att veta varför (och hur) Att bara öva på hur medför brister i elevers matematiska utveckling och förståelse

Uppmuntras studenter att ägna tid och energi åt att (försöka) förstå varför?

Studie 1: Universitetstentor 16 tentor i analys 4 svenska universitet 8 lärare drygt 200 uppgifter Uppgifterna klassificerades utifrån vilken typ av resonemang de krävde: imitativt eller kreativt

Imitativt resonemang IR variant 1: algoritmer Uppgiftsexempel: ”Rita grafen till funktionen…” IR variant 2: fakta (definitioner, satser och bevis) Uppgiftsexempel: ”Bevisa Medelvärdessatsen.”

Kreativt resonemang KR variant 1: kräver lite kreativitet Uppgiftsexempel: ”Bestäm största värdet på funktionen…” KR variant 2: kräver mycket kreativitet Uppgiftsexempel: ”Ge exempel på en funktion som är vänsterkontinuerlig men inte kontinuerlig i x=0.”

Studie 1: Resultat Drygt 65 % av alla uppgifter gick att lösa med imitativt resonemang 9 % av uppgifterna krävde mycket kreativt resonemang 15 av 16 tentor var möjliga att bli godkänd på utan att använda kreativt resonemang

Följdfrågor… Varför kräver tentorna inte kreativitet? Är det ett problem att tentorna inte kräver kreativitet? Om man anser att det är ett problem: hur ska situationen åtgärdas?

Studie 2: Universitetslärarnas syn på saken Intervjustudie med 6 lärare Syfte: att förstå varför tentorna ser ut som de gör

Studie 2: Resultat Lärarna: anser att KR är svårare än IR använder därför uppgiftstyp för att reglera tentornas svårighetsgrad menar att mer KR skulle innebära för svåra tentor uttryckte att det vore orimligt att kräva KR på så nytt material

Följdfrågor… Är uppgifter som kräver kreativitet automatiskt svårare än de som går att lösa med imitativt resonemang? Varför väljer vi att undervisa så stora material att vi anser det svårt (omöjligt?) att testa/undervisa kreativitet?