En viss enögdhet …?. Aktuell utveckling kring drivningsplanering i Sverige Rolf Björheden Honne

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Godsflöden i Östra Mellansverige Martin Sandberg
Advertisements

Så lägger du virke och skogsbränsle
Mål med samverksanssystemet
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Verksamhetsutveckling
En vinnande strategi för sparande Günther Mårder, vd Aktiespararna Kongresshelgen 2012, Uppsala
Uppföljningsgruppen Dialog om miljöhänsyn
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Dialog om skogsbruk och kulturmiljövård
Skötsel av skog vid ledningsområden
Demokrati.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Dialog om miljöhänsyn Slutseminarium 27/2 2013
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Skogsgödsling En översikt Folke Pettersson.
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Vårdmiljörond – varför gör vi det här? Reflektion 2.Ge beställaren ett bra underlag kring nu-läget inför planering av framtidens hälso-och.
KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar
Ewa Lidén Kassel Projekt nr Introduktion 2009 Verktyg 6 och 7 Ergo-Check Arbetsställnings- Check.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Åtgärder i jord- och skogsbruk för att minimera utsläpp/slambildning i Vattnet Ralf Johansson, LRF och Lena Peribert, Södra
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
Intressenter OL108A.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
TOUR DE HALLAND juli juli 2012.
- digital avverkningsanmälan
Möjliga huvudstrategier vid köp efter stormar 1.Köp och lagra övervolymer för framtida behov (huvudproblem: lagringsskador) 2.Sök alternativ avsättning.
Södra sätter värde på lövet
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Förslag 10/ LRF Skogsägarnas Agenda för skogen och klimatet.
Komponentavskrivningar i praktiken Så här arbetar Partille kommun
MAT Vad väljer jag? Hälsa Ekonomi Miljö.
1 3 viktiga anpassningar, specifikt för arbetgrupperna: 1. Anpassa riktlinjer och utbildningar utifrån målbilderna. Hänsynskrävande biotoper, kantzoner.
Anslutning till Mina meddelanden
Ekonomiskogen Ekonomiskogen 06/2012 Varför sköter vi skogarna?  Skogarna är vår viktigaste förnybara naturresurs.  Försäljning av produkter från skogsindustrin.
Vatten och avloppsförsörjningsplan
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Miljö och hälsa i ditt boende
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Naturvetenskaplig undersökning
Kulturminneslagen - KML FREDRIK BERG kap 1 § KML Hänsyn Vi har alla ett delat ansvar för att skydda och vårda vår kulturmiljö ”Den som planerar.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
ALLEMANSRÄTTEN Orienteraren värnar allemansrätten
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
En teoretisk resa genom naturen
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Framtidskartläggning
LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Miljö Ekonomiska Sociala
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Skogskunskap med LRF Studiehandledning
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Verktyget Utmärkelsen….
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Vi tar ansvar i skogen SVENSKA PEFC.
Trender inom skadeutredningar
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Aktuell utveckling kring drivningsplanering i Sverige Rolf Björheden Honne 2013-11-06

En viss enögdhet …?

Entreprenadskogsbruket Uppdragstagare, entreprenörer Uppdragsgivare, beställare

Beroende Förtroende Ömsesidighet Gemensamma mål Förutsättningar Beroende Förtroende Ömsesidighet Gemensamma mål Motparter Maktförhållande

Att göra rätt från början ger: Lägre miljöpåverkan/ Mindre skador Ökad produktivitet Färre surprizes Med hjälp av det beslutstöd som vi tagit fram på skogforsk är det enklare ett göra rätt från början. Beslutstödet ger förslag på huvudvägar… …en diskussion vi inte kan vinna …

Disposition Vad är fel på dagens planering? Exempel metodutbildning/RECO Nya beslutsstöd Digitalt beslutsstöd för drivningsplanering: Sima Hur är beslutsstödet uppbyggt Nämn också no go areas och hänvisa till föregående bild Detta resulterar i kostnadsindexkartor

Vad är det för fel …? Skador på mark och vatten, hänsyn Användbarhet och praktisk nytta Framförhållning Bristande flexibilitet

Planeringens grunder några exempel från Vad är ett bra vägsystem?

Liten trakt – avverkning 2 ha Vad är viktigt när det gäller körvägar? Jag tänker hålla mig endast till vissa huvudfrågor och inte gå in i detalj på olika saker. När terrängen är besvärlig och det lutar åt olika håll gäller det naturligtvis att anpassa sig efter detta och då blir alternativen till lösning ofta inte så många. Då gäller det att lägga vägarna där man över huvud taget kommer fram och där det finns bärighet. Då kan det ofta vara värdefullt att ordentligt gå igenom området och snitsla åtminstone vissa huvudvägar. Den här trakten är på 2 ha – vad är viktigt att tänka på när det gäller körvägar på en liten trakt? Vi utgår i det här fallet från att det går att köra i alla riktningar.

Viktigt med långa körvägar Jo, på en liten trakt är det värdefullt att göra så långa körvägar som möjligt. För skotaren, och även skördaren så sänks prestationen när vi gör korta vägar. När det blir korta vägar blir det mer ”omtag”, mer vridning av maskiner i tvära svängar o s v som även påverkar marken negativt. På en mindre trakt hamnar huvudvägen därför ofta i en ytterkant. Klick – Hur skulle man göra här om det vore försämrad bärighet vid den östra kanten av objektet?

Stor trakt - avverkning 11 ha Vad är viktigt när det gäller körvägar? Här är trakten betydligt större – 11 ha. Vad blir nu viktigt att tänka på när det gäller körvägar? Principen är densamma – terrängen tillåter även i det här fallet oss att köra i vilken riktning vi vill.

Viktigt att vägarna har riktning mot avlägg! Ofta logiskt att börja avverkningen ”mitt i” (ej i en ytterkant) Jo, på en större trakt blir det viktigare att vägarna har så mycket riktning mot avlägg som möjligt. Här är avstånden längre och vi har därför mycket lättare att få tillräcklig väglängd utan att göra vägarna så långa som möjligt. På en stor trakt finns normalt behov av längre och fler huvudvägar än på en liten trakt. Huvudvägen eller huvudvägarna bör också betydligt oftare ligga mer inne i själva trakten och inte i en ytterkant.

Viktigt att vägarna har riktning mot avlägg! På vilket sätt är huvudvägarna avverkade? Här är det avverkat två parallella huvudvägar – varför då? Och hur har man huggit efter de här vägarna?

Stor trakt – viktigt att vägarna har riktning mot avlägg! Undvik att ”låsa in skördaren” och att behöva skota bort ”påfyllnadsvirke” Jo, genom att fälla åt olika håll och lägga virket in mot den andra vägen så här slipper skördaren bli inlåst när den senare ska hugga upp övriga körvägar…..

Stor trakt – viktigt att vägarna har riktning mot avlägg! Ta ut väglängden …… likaså slipper skotaren ägna sig åt att skota bort det virke som man gärna vill ha kvar så länge som möjligt som påfyllnadsvirke.

Ökande komplexitet Grunden för god metodtillämpning Gallring – 7 ha Hur bör vägsystemet se ut?

Gallring – 7 ha Är detta ett bra vägsystem?

Gallring – 7 ha Undvik att göra korta backvägar 100 meter gallringsväg innehåller normalt ca 10 m3f

Metodkurserna ger Bra grundtänk Förmåga till metodanpassning Bättre samverkan i laget Färre misstag – ”rätt från början”

STIG Skoglig Terränganalys i GIS Optimerade drivningsvägar mht ekologiska och ekonomiska restriktioner. Digital terrängmodell Hänsyn + → Digitalt beslutsstöd för drivningsplanering: Sima Hur är beslutsstödet uppbyggt Nämn också no go areas och hänvisa till föregående bild Detta resulterar i kostnadsindexkartor

Utveckling av STIG DTW vattenmodell (avstånd till grundvatten) 70-80 % av alla körskador hamnar inom områden som klassas som blöta Torrt Kraftig markskada Blött Markskada

DTW - STIG Kontrolleras i fält Vattenmodellen ger områden där drivning ska genomföras med försiktighet Identifikation av passager, flaskhalsar & problemområden Förslag till överfarter, virkesriktningar och avlägg Kontrolleras i fält

Traktunderlag - drivning Tydlig instruktion visar vägar som ska risas var skördaren ska lyfta virke överfarter som ska byggas Bästa alternativ testas i fält färdigställs som traktunderlag Skickas till maskinen som bild eller klickbara skikt

BEST BEslutsSTöd med optimeringsfunktion Möjlighet att planera Drivning Hänsyn Båtnadsberäkningar för vägbyggen mm Utifrån laserdata som, i tillägg till STIGs digitala terrängmodell, även beskriver trädskiktet

Diken och huvudvägar

Optimering av stickvägsnät

Stöd för operativa beslut Rosa =lämna grot, ej lönsamt Gul =förstärk väg, skaderisk Grön = uttag av grot lönsamt

Bättre traktplaner och metodtillämpning ger Mindre körskador Kortare terrängtransporter Lägre emissioner Bättre arbetsmiljö Färre överraskningar o misstag Lägre kostnader