bryta mot det gamla uppror mot borgligheten Modernismen bryta mot det gamla uppror mot borgligheten
Romantiken Tittskåpsscen
Naturalismen André Antoine 1858 -1943
Den intima scenen Theatre Libre 1887
Meiningarna Georg II av Sachsen- Meiningen 126 - 1914
Strindberg 1849 - 1912
Intima teatern i Stockholm
Symbolismen Bryter mot ”dramats tre enheter” Rummets enhet Tidens enhet Handlingens enhet
…”sökt härma drömmens osammanhängande men skenbart logiska form… …”sökt härma drömmens osammanhängande men skenbart logiska form….” Bilder glider över varandra och visar inre skeenden.
”Ett drömspel” 1901
…”man vill gå bakom det synliga , man vill undvika naturalismens dagsljus, man vill ej nå tingens yta ,utan dess själ…”
Maurice Maeterlinck 1862-1949
Anton Tjechov 1860-1904
Måsen Tre Systrar Onkel Vanja Körsbärsträdgården
Teknikens påverkan på teatern Elektriciteten 1880
Rundhorisont
Fri rymd
Vridscen
Konstantin Stanislavskij 1863-1938
Psykologisk äkthet på scenen
Politisk teater Erwin Piscator 1893-1966
Bertolt Brecht 1898-1956
Tolvskillingsoperan Den goda människan från Sezuan Den kaukasiska kritcirkeln Herr Puntila och hans dräng Matti
Aristoteles 328 f Kr – 322 f Kr
Präglat vår linjära syn på dramatik ”Katharsis” är fortfarande ett begrepp från den aristoteliska tiden och betyder att man lever sig med i handlingen och upplever en slags ”rening”
Aristotelisk teater Anti Aristotelisk teater Dramatisk – handlande Episk – berättande Skapa en illusion Skapa en distans – fjärmning Inlevelse teater Demonstrerande teater Stanilavskij Brecht Psykologisk – realism Distansering - distanseringseffekter Gestalta - leva med i sin karaktär på djupet Väcka publiken att teater är teater Få publiken att leva sig in i karaktären Få publiken att aktivt ta ställning Syfte: Utveckling konstnärligt. Få sin publik att känna med. Syfte: Få sin publik att ta ställning politiskt