Inköp i förändring – Lägesrapport

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Kapitel 13, Likviditet.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Värdeskapande användning av MAXIMO
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
Hur länge har vi haft vi regler?
Elektronisk handel – Effektiva inköp
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Affärsintegration och Asset Management
IT-dagen 22 nov 2006 Elektronisk inköps- och fakturahantering Projektledare
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Intranät – inte för alla?
Kapitel 11 Prissättning.
Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Block 4: Att driva företag
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Workshop för GIS samordnare
Kravspecifikation och IT-upphandling
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Introduktionskurs för användare Del 1
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Välkommen till ESF:s seminarium
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
SOI Upphandlingskonferens 31/3-09
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
De nya affärsrelationerna
Inköpsprocessen Behovs- och totalkostnads-analys
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
NEA Seminarium 7 december 2004
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Kartläggning av inköpsprocessen
Hitta nyckelfrågorna direkt! Ett erbjudande som skapar samsyn och handlingsberedskap utifrån affärs- och kommunikationslogikens samverkan.
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
MSU Modellen – Åtta strategiska processer
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Inköp i förändring – Lägesrapport 2009-09-15 Mikael Wallgren Anders Kron http://kron-och-wallgren.webs.com/

Intervjuer Vi har nu genomfört 20 st. intervjuer Återstår 2 – 3 intervjuer med handelsföretag Branscher Tjänstesektorn (12 hittills) Tillverkande företag (7 hittills) Privat/offentlig (7 st offentliga, 12 st privata hittills) 3 VD-intervjuer och 19 inköpschefer ”Grovmanus” framtaget, under förädling Cases skall skrivas för de intervjuade företagen http://kron-och-wallgren.webs.com/

Nuvarande disposition Inledning Inköparens resa - Från förrådet till styrelserummet Kap 1 Inköp som en del av kärnverksamheten Kap 2 Inköps plats i organisationen Kap 3 Inköps olika roller och uppgifter Kap 4 Styrning av inköp Kap 5 Kompetens och egenskaper hos inköpare Kap 6 Stöd för inköpsverksamheten Kap 7 Framtidsfrågor för inköp http://kron-och-wallgren.webs.com/ 3

Kapitel 1- Inköp som en del av kärnverksamheten Vad är kärnverksamhet? När är inköp en del av kärnverksamheten? Inköps andel av förädlingsvärdet Inköpsstrategins integration med övergripande strategi Risknivån på inköp Effekter av att inköp tillhör kärnverksamheten ”Inköps positiva spiral” http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 1- Inköpsstrategiernas utveckling Inköps andel i kärnaffären / Fokus på inköp ”LOU inget problem” Hög X ”Normalt” samband mellan fokus och kontrollbehov LOU – ett specialfall ”LOU skapar problem” X X Kontroll på inköpsverksamheten Hög http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 2 – Inköps plats i organisationen Lite inköpshistorik Var i organisationen finns inköp? Vad avgör inköps organisatoriska placering? Möjlighet att påverka status och placering i organisationen Åtgärder som stärker inköps status och position http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 3 – Inköps olika roller och uppgifter Vad är inköpsenhetens roll i en organisation och vilka uppgifter ansvarar man för? Vilken roll har inköp i de intervjuade organisationerna? Från operativ till stödjande roll Från stödjande till strategisk roll Inköps strategiska roll Nuläget i de intervjuade organisationerna Hur har rollen utvecklats / nya roller Koppling mellan inköps roll och kärnverksamheten Något om önskad roll och framtid Konflikt i rollerna prispressare – affärsutvecklare Indirekta inköp – den vita fläcken http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 3 - Inköps olika roller och uppgifter Inköps mix av olika roller

Kapitel 3 - Inköps olika roller och uppgifter Om inköps andel av förädlingsvärdet är låg:   blir rollen otydlig saknas fokus på att driva inköpsutveckling finns ingen drivkraft att arbeta med strategiska arbetsuppgifter leder till att inköp arbetar ännu mer operativt leder till ännu lägre status i organisationen leder till problem att rekrytera kompetenta medarbetare ger en ännu mer tillbakadragen plats i organisationen. ”Inköps negativa spiral” http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 4 - Styrning av inköp Att mäta och styra inköp Vilken inköpsstyrning har man i de intervjuade organisationerna? Styrningen av själva inköpsenheten Samband mellan inköpsstyrning och integration med kärnverksamheten http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 4 - Styrning av inköp Finns det något samband mellan styrning och rolluppfyllelse samt integration med affären? Producerande företag + vissa tjänsteföretag Tjänsteföretag i allmänhet Offentliga org, lyder under LOU 6 av de intervjuade företagen 3 av de intervjuade företagen 4 av de intervjuade företagen Inköpsstyrningen är integrerad med verksamhetsstyrningen i hela organisationen Styrtal finns för inköp, men de är ej utdistribuerade i organisationen Saknar tydlig inköpsstyrning http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 4 - Styrning av inköp Ledningens syn på inköp Inköps plats i organisationen Relevanta mätetal på inköp Inköp som en operativ och administrativ funktion Låg ställning, liten påverkan Antal order, administrativ ledtid, processer etc. Inköp som en kommersiell funktion Rapporterar till ledningen Besparingar, ROI-mått, inflationsuppföljning etc. Inköp som en del i den integrerade logistik-styrningen Inköp är integrerat med andra produktionsrelaterade funktioner Besparingar, kostnadsminskningar, leverantörssäkerhet, kassation, minskning av ledtider etc. Inköp som en strategisk verksamhetsfunktion Inköp finns med i högsta ledningen ”Bör-kostnader”, minskning av leverantörsbasen, nya lågkostnadsleverantörer, tidig involvering i projekt etc. http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 5 – Kompetens och egenskaper hos inköpare Historisk exposé Bakgrund och nuläge Metoder för kompetensutveckling Teorier kring kompetenskrav på inköpsfunktionen Hur har kraven på inköp förändrats i samband med inköps förändrade roll? Kompetenser och personliga egenskaper hos inköparen Framtid http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 5 - Inköps behov av kompetens Kompetens och egenskaper hos inköpare, exempel på önskad profil   Kompetens Kommuni-kativ Utåtriktad Drivande Ledaregen-skaper Expert ”Inköpar-kompetens” Marknadskomp leverantörer LOU Juridik (x) ”Teknisk/ produkt kompetens” Marknadskomp produkter Entreprenadkomp x ”Affärs- kompetens” Förhandlingar, villkor mm Marknadskomp kunder Organisationskomp www.freewebs.com/kron-och-wallgren

Kapitel 6 - Stöd för inköpsverksamheten Vilket inköpsstöd har man i de intervjuade organisationerna? Inköpsdokumentation IT-stöd Integrerat med affärssystemet Integrerat med produktionssystemet Upphandlingsstöd Beställningssystem Avtalsregister / avtalsdatabas Leverantörsregister Spendverktyg Koppling mellan stödet för inköp och integration med kärnverksamheten http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 6 – Stöd för inköpsverksamheten A Listor till inköpsenheten B Egen marknadsplats hos inköpsenheten C Inköpt marknadsplats (ASP-tjänst) D Helt extern marknadsplats E Punch-out till leverantörens hemsida Kapitel 6 – Stöd för inköpsverksamheten Exempel Behov av systemstöd Upphandling Avtals- databas Publicer- ing/ katalog Inköp/ avrop Leverans Gods-mottagning E-faktura Statistik IBX (ej LoU) IBX (D, E) Logitall (B) Proceedo (A,C,E) IBM ProcWare (A, B, E) Freesourcing (A) BasWare (A, B, D, E) IFS (A, B, D, E) Avantra Avantra Xyz American Express CTM (LoU ny del) CTM Oracle (A, B, D, E) Prelima Bygga eget http://kron-och-wallgren.webs.com/

Kapitel 7 - Framtiden för inköp Globalisering Outsourcing Generellt Av inköpsfunktionen Inköp får ansvar för allmän kostnadsreducering Inköp alltmer integrerad del av processen http://kron-och-wallgren.webs.com/

Vidare arbete Slutföra intervjuarbetet Framtagande av delrapporter Avstämning med de intervjuade personerna kring cases, svar, slutsatser etc. Avstämning med International Purchasing survey Förlagskontakter löpande under arbetet Slutrapport i form av presentation, kompendium, study el. liknande samt ev. bokpublicering http://kron-och-wallgren.webs.com/