Uppskattande Utforskning Mike Holdstock

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Individuellt lärande tillsammans
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Lösningsfokuserat arbetssätt
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Kursexempel Tekniska projekt och rapportskrivning.
System arbetssystem informationssystem
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Love, love, love Bibelstudium, Love Each Other,
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Course info.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Waste management on export
Strategic Sustainable Development
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Practice and challenges in involving fathers
Collaboration platform, AllAgeHub
Season 2018.
Eunis Research and Analysis Initiative
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

Uppskattande Utforskning Mike Holdstock Appreciative Inquiry Uppskattande Utforskning Mike Holdstock

Appreciative Inquiry Dagens övningar Lite bakgrund om AI AI 4D upplevelse ca 100 minuter Discover Dream Design Deliver Förstör Föreställ Forma Förändra Lite mer bakgrund, teori och info Frågor Summering

Ta reda på det som fungerar Göra mer av detta Appreciative Inquiry AI för dummies Ta reda på det som fungerar Göra mer av detta

Appreciative Inquiry Change process without tears Vad är Appreciative Inquiry? En förändringsprocess som tillvaratar allt det som är bra och livsgivande i en organisation, for att kunna skapa det som är organisationens potential Change process without tears Vi ställer frågan: Vad är det som fungerar häromkring? Hur kan vi gör mer av det som fungerar och vad kan vi göra för att få det att fungera bättre?

Appreciative Inquiry AI’s grundförutsättningar: I varje grupp finns det någonting som fungera Det som vi fokuserar på blir vår verklighet / växer Frågor som vi ställer påverkar den som man ställer frågan till Man är mer modig att möta framtiden (det okända) när man bär med sig det bästa av historiska upplevelser (det kända) Det som vi ska föra med oss in i framtiden ska vara det bästa av ens historia Det är viktig att uppskatta olikheter/skillnader Vårt uttryckssätt - det språk vi använder, skapar vår verklighet Det som vi fokusera på..... Om vi letar och koncentrerar oss på något – då växer det. Lika bra att sikta på det goda Fågor som vi ställer....... När vi bestämmer oss för frågan – var oerhört medveten om vad vi tror att vi veta. Att skapa de nrätta fråga är bland de mest krävande i AI

Appreciative Inquiry Problemlösning Appreciative Inquiry Grundtes: Upplevt behov – identifiera problemet Analys av orsaker Analys av möjliga lösningar Handlingsplan Grundtes: en organisation är ett problem att lösa Appreciative Inquiry Uppskatta det som redan finns Tänk hur det skulle kunna vara Bestäm hur det borde vara Skapa det som ska bli Grundtes: en organisation är en gåta att omfamna

Appreciative Inquiry 4D Process Grunden till Uppskattande Undersökning processen är alltid detsamma Discover Upptäcka - utforska Dream Utveckla Design Proposition - planera - konstruera Deliver Leverera – förverkliga

Appreciative Inquiry 4D Process Grunden till Uppskattande Undersökning processen är alltid detsamma Förstå Uppskatta det som redan finns Föreställ Tänk hur det skulle kunna vara Forma Bestäm hur det borde vara Förändra Skapa det som ska bli

Appreciative Inquiry 4D process 1 Förstå – Uppskatta Genom intervjuer i par utforskar individerna i detalj sina optimala upplevelser. Upplevelserna och förutsättningarna för deras optimerande delas med gruppen. gruppen reflekterar över de möjligheter som ska kunna skapas.

Appreciative Inquiry 4D process 2 Föreställ – Utveckla ”Om vi har upplevt det en gång och vet vad som krävs – hur kunde det då vara om vi hade rätt förutsättningar hela tiden?” Utveckling av möjligheten när det optimala är vardag.

Appreciative Inquiry 4D process 3 Forma – bestäm hur det borde vara Gruppen utvecklar en gemensam vision – provocerande och utmanande för hur det kunde se ut om....

Appreciative Inquiry 4D process 3 Forma – bestäm hur det borde vara Gruppen utvecklar en gemensam vision – provocerande och utmanande för hur det kunde se ut om.... Provocerande Proposition: ”Vårt mål, fast uttryckt i nutid” utifrån de förmågor vi har utifrån den potential vi har upptäckt utifrån de möjligheter vi har upptäckt

Appreciative Inquiry 4D process 3 Forma – bestäm hur det borde vara Gruppen utvecklar en gemensam vision i form av utmanande utsagor – provocerande och utmanande för hur det kunde se ut om.... En (serie av) positiva utsagor formulerade som om de redan sker (a series of positive statements phrased as if they were already happening) Man växer mot utsagorna genom att gör mer av det som man redan har gjort Att göra mer av det som man kan, gör att de olösbara problem ”dunstrar”

Appreciative Inquiry 4D process 4 Förändra – skapa det som ska bli Individerna i gruppen föreställer sig hur deras roll och styrka kommer att användas. Utvecklingsplaner skapas för att försäkra att detta överförs till arbetsplatsen/praktiseras. Individer och gruppen gör åtaganden och bestämmer om uppföljning Nya roller/uppgifter och visionen implementeras – tack vare individernas förståelse av både sina egna och andras behov och möjligheter/ förmågor.

Appreciative Inquiry 4D process 1 Discover – Upptäcka Individuellt – 5 minuter Ta fram ett gott exempel Det skall vara en händelse, en situation eller en aktivitet som har stärkt dig som facilitator, • har inträffat nyligen • du själv är stolt över • har bidragit till din eller kundens effektivitet, utveckling och framgång

Appreciative Inquiry 4D process 1 Discover – Upptäcka Ditt bra exempel: Skriv ner stolpar - vad var det du gjorde? - vad gjorde andra? - vad var det med situationen? Tid 5 min

Appreciative Inquiry 4D process 1 Discover – Upptäcka Ta fram ett gott exempel en facilitation (eller liknande) som gick riktig bra När känns det som att livet i din organisation är som mest givande för dig? en exceptionellt bra dag

Appreciative Inquiry 4D process 1 Discover – Upptäcka Parvisa intervjuer 2 x 10 minuter Intervjuarnas roll är att ställer frågor, uppmuntra den intervjuade att ge detaljer och utveckla sin historia, att hjälpa den intervjuade att vara mycket beskrivande och konkret i sin historiebeskrivning, och att anteckna.

Appreciative Inquiry 4D process 1 Discover – Upptäcka Intervjutips Kan du berätta mera? Vad gjorde att situationen ”speciell” för dig, enastående, minnesvärt? Hur känns detta? Vilka andra känslor hade du? Hur påverkade du detta? Har detta förändrat dig, och i sådant fall - hur? (se även ”ev. följdfrågor” på ”Intervjufrågor” blankett). Låt den intervjuade berätta sin historia, utan kommentera eller att du drar paralleller med dina egna erfarenheter. Håll tillbaka dina förutfattade meningar eller bedömningar om deras erfarenheter och upplevelser. Tid: 2 x 10 min

Appreciative Inquiry 4D process 2 Dream - Utveckla Grupparbete 1 4 grupper á ca 6 pers 1. Gå laget runt. Låt respektive intervjuare kort återge sin intervjupersons berättelse. 2. Brainstorma 3. Summera brainstorming Tid 25 min

Appreciative Inquiry 4D process 2 Dream - Utveckla Grupparbete 2 hela gruppen 1. Gå laget runt. Låt en person kort återge sin grupps upptäckter 2. Brainstorma möjligheter 3. ”..hur skulle det kunna vara...” Tid 25 min

Appreciative Inquiry 4D process 3 Design Utföra – planera - konstruera Formulera 3-5 utmanande utsagor ”Vi …” ”Facilitator.....” ”Facilitatornätverket...” Diskutera de utmanande utsagorna Dra slutsatser För att kunna göra det måste/kunde vi..... Tid: 25 minuter

Appreciative Inquiry 4D process 3 Design Utföra – planera - konstruera Formulera 3-5 utmanande utsagor Utmanande Utsagor: ”Vårt mål, fast uttryckt i nutid” utifrån de förmågor vi har utifrån den potential vi har upptäckt utifrån de möjligheter vi har upptäckt Tid: 25 minuter

Appreciative Inquiry 4D process 3 Design Utföra – planera - konstruera Formulera 3-5 utmanande utsagor Stretch Önskade Spännande Verkligen tror på/vill har Positiv Nutid – presens – som om det redan var Tid: 25 minuter

Appreciative Inquiry 4D process 3 3 Design Appreciative Inquiry 4D process 3 3 Design Utföra – planera - konstruera Förbered en kreativ gestaltning av utsagorna Skriv ner illustrerande framgånghistorier Var beredda att göra en fem minuters presentation

Appreciative Inquiry 4D process 4 Deliver – Leverera/förverkliga/implementera Får göras härefter! Gärna med hjälp av varandra och Facilitatornätverket!

Appreciative Inquiry AI i Sverige bl.a. Business Region Göteborg – strengthening the region by developing a network Innovationsbron Väst – making people collaborate across organisational borders Ericsson and the IT University – doing research on the use of AI Chalmers University of Technology – developing new processes and structures Chalmers University of Technology –the Appreciative Leadership course The West Sweden Region – creating and boosting diversity ambassadors

Appreciative Inquiry AI i Sverige bl.a. The Knowledge Foundation – developing a new concept with national potential The VinnVinn Plus Project – strength-based interviews and newsletters The National Defence College – using AI in action research Development of the Frisksport Association – pulling together in hard times

Appreciative Inquiry AI är En förändringsprocess som tillvaratar allt det som är bra och livsgivande i en organisation, for att kunna skapa det som är organisationens potential En enkel struktur Förstå Uppskatta det som redan finns Föreställ Tänk hur det skulle kunna vara Forma Bestäm hur det borde vara Förändra Skapa det som ska bli Ändlösa möjligheter...........................................

Appreciative Inquiry DISCOVERY / förstå Carefully crafted appreciative questions designed to uncover the details of success. Välformulerade uppskattande frågor designade att ta fram det bästa av det som redan finns DREAM / föreställ Based upon their shared experience and understanding, the group develops a vision for what it would be like to work/live using the practices, values, and strengths just discussed. Baserat på den delade erfarenheten och förståelsen, utvecklar gruppen en vision hur det skulle vara att arbeta/leva med användning av de praxis, värderingar och styrkor som just diskuterats DESIGN / forma The group develops a shared vision (provocative and bold) for how this will actually play out in the environment(s) discussed. Utifrån drömmen utarbetar gruppen en delad vision (provokativ och utmanande) för hur detta ska kunna utföras i den diskuterade omgivningen. DELIVERY / förändra The new design is implemented. With grace, group members support one another's commitments; holding one another accountable. Den nya designen implementeras. Med värdighet stöder gruppens medlemmar varandras åtaganden och ansvar.

Appreciative Inquiry More information: The AI Handbook contains everything needed to launch any kind of AI initiative, from a one-hour introduction to AI to a complete two-day program. From abstract principles underlying AI to actual tools used in different settings, from detailed descriptions of AI interventions to practical tips to classic AI articles, the authors have amassed in one place all of the introductory concepts, examples, and aids necessary to engage yourself and others in a Appreciative Inquiry as a change process http://www.amazon.com/gp/product/1933403195?ie=UTF8&tag=procoachorg-20&link_code=as3&camp=211189&creative=373489&creativeASIN=1933403195 Welcome to the "AI Commons"--a worldwide portal devoted to the fullest sharing of academic resources and practical tools on Appreciative Inquiry and the rapidly growing discipline of positive change. http://appreciativeinquiry.case.edu/ Webtidningen ”AI Practitioner” www.aipractitioner.com An AI network meeting in Göteborg is planned for this spring. You will probably also be able to read about it on www.networkplace.eu, or contact Mike Holdstock at mike@procoach.org.