Psykiska funktionshinder ADHD

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svårigheter i vardagen hos vuxna med ADHD
Advertisements

EN FÖRELÄSNING AV OCH MED NICKLAS LARSSON
Exemplet ADHD Gunvor Larsson Abbad Fil.Dr . Handikappvetenskap
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
22q11 deletionssyndrom hos vuxna - kognitiva och psykiska symtom Kunskapscentrum för ovanliga genetiska sjukdomar Informationsdag om 22q11 Rolf Luft.
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Idrottslärare om astma
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland
JOHANNA BJÖRK Konsulent
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Hälsa och Kondition.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
4 delarbeten 14 december 2011 Lena Nylander
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Beroende och den växande hjärnan
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Projektplanen Vård och stödsamordningsprojektet. Avgränsningar Vård och stödsamordningsprojektet avgränsas inte av några diagnostiska kriterier utan kan.
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ADHD hos barn och ungdomar
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Dolda funktionsnedsättningar
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Inventering av personer med psykiska funktionshinder i Halland 2015 Bakgrund Kommunerna ska enligt 5 kap. 8§ socialtjänstlagen göra sig väl förtrogen med.
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Projekt Röda Tråden Målgruppen: ”Vissa personer med psykiska funktionshinder som också har ett svårt missbruk och/eller kriminalitet t ex med LRV- dom.
Att lära sig att analysera
Livsstil och återhämtning
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Hälsa och Kondition.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
Bemötande och förhållningsätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Barn och ungdomar med ADHD 1. Agenda 2 1. Diagnosen ADHD 2. Hur vanligt är det? 3. Vilka upptäcks? 4. Vad innebär svårigheterna? 5. Förklaringsmodeller.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Samsjuklighet Flera ”sjukor”/diagnoser samtidigt Beroendeperspektiv Tidigare: ”Dubbeldiagnos”= mb/beroende och svår psykisk störning (psyk sjukdom eller.
Psykiatri och Primärvård Diagnosfördelning och remittering.
Patienter i äldrepsykiatrin, Helsingborg
Depression hos barn och ungdomar
Psykiskt funktionsnedsättning
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Läkarintyg för sjukpenning
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Psykiska funktionshinder ADHD Nils Thelin, specialist psykiatri

A New Intellectual Framework for Psychiatry Eric R. Kandel, M.D. Psykiatri utan neuro?? A New Intellectual Framework for Psychiatry Eric R. Kandel, M.D. ”All Functions of Mind Reflect Functions of Brain” Am J Psychiatry 1998; 155:457–469

”Psykiskt funktionshinder” Personer som ska avses i Socialtjänstlagens skrivning om personer med psykiska funktionshinder (kap 5, § 8) Enligt denna definition har en person ett psykiskt funktionshinder om hon/han, har väsentliga svårigheter med att utföra aktiviteter på viktiga livsområden, och att dessa begränsningar har funnits, eller kan antas komma att bestå under en längre tid. Svårigheterna ska vara en konsekvens av psykisk störning. ????

Psykisk funktion? Neurologisk funktion? Tänka - förstå Känna känslor 5 Sinnen: varseblivning Beteende Rörelse? Kommunicera Minnas Vara social Tidsuppfattning ”Skärmsläcka,-tända” Vara medveten Uppmärksamhet Koncentration Impulsivitet Orka Vilja Motivation ”Energi” Mental hastighet ……….

Vad är ADHD? Bristande beteendeinhibition: Fundamental förutsättning för exekutiv funktion: arbetsminne, självreglering av affekt, motivation, arousal, och rekonstitution; analys och syntes av beteende, händelser. Barkley, R. A. (1997). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, self regulation, and time. Toward a more comprehensive theory. Journal of Developmental and Behavioural Pediatrics, 18, 271-279.

Vad är ADHD? Bristande beteendeinhibition innebär: ADHD-personen styrs mer av den omedelbara situationsbundna kontexten och har mindre förmåga att kontrollera beteendet utifrån förtänksamhet, erfarenhet, regler, tid, planering mm. Sämre förmåga agera effektivt, målmedvetet, ta hänsyn till långsiktiga konsekvenser Barkley, R. A. (1997). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, self regulation, and time. Toward a more comprehensive theory. Journal of Developmental and Behavioural Pediatrics, 18, 271-279.

Vad är ADHD/ADD? Impaired executive functions: Activation (organizing, prioritizing and activating to work) Focus (focusing, sustaining, and shifting attention to tasks) Effort (regulating alertness, sustaining effort, and processing speed) Emotion (managing frustration, and modulating emotions) Memory (utilizing working memory and accessing recall) Action (Monitoring and selfregulating action) Bok: Thomas E Brown, Attention Deficit Disorder, Yale University Press. 2005

Vad är ADHD/ADD? Dålig ledning/chef/VD/dirigent i din hjärna Dysreglerad Tankeverksamhet Upplevande Beteende Känslor

Vad är ADHD? Attention Deficit Hyperactivity Disorder Kärnsymptom i form av: Ouppmärksamhet Hyperaktivitet Impulsivitet Debut i barndomen 9 9

Samma diagnoskriterier oavsett ålder och kön? • Diagnoskriterierna ursprungligen framtagna för pojkar i skolåldern! • Flickor uppvisar annan klinisk bild med bl a mer ouppmärksamhet och senare debut • Vuxna har ofta kvarstående ouppmärksamhet, men mindre framträdande hyperaktivitet • Vuxna har vanligen högre förekomst av psykiatrisk samsjuklighet ADHD hos flickor präglas i barndomen ofta av ouppmärksamhet. Trots påtaglig funktionsnedsättning i t ex skolan är det vanligt att tillståndet inte uppmärksammas. Nuvarande diagnoskriterier uppfylls inte heller. I tidiga tonår ändrar hyperaktiviteten karaktär och blir mer uppenbar. Samtidigt utvecklas ofta ett självdestruktivt beteende i form av alkoholmissbruk och sexuellt utlevande. 10 10

ADHD hos flickor/kvinnor (eller ej typiska pojkar) • Pojkar är vanligen mer utagerande • Flickor med ADHD har dock lika stora funktionsvårigheter som pojkar • ADHD kan ge olika uttryck hos flickor (och pojkar). Pojkflickorna (hyperaktiva) Dagdrömmarna (ouppmärksamma) Snackarna (impulsiva) De begåvade (märks inte, klarar sig, under sin potential) Kathleen Nadeau har i boken Understanding women with AD/HD beskrivit flickor med ADHD och delat in dem i fyra olika typer: ”Pojkflickorna” är fysiskt aktiva och behöver röra sig. Kanske rider de eller simmar. De är påtagligt oorganiserade, pluggar i skolan men utan att nå upp till sin fulla potential. Gruppen som beskrivs som ”dagdrömmarna” är främst ouppmärksamma, glömska, oorganiserade, ängsliga, blir lätt överlastade och är långsamma. De försöker låtsas som att de hänger med i skolarbete, men gör det inte. De uppfattas som energilösa eller lata. Flickorna som definieras som ”snackarna” är hetsiga, humoristiska, överkänsliga, dramatiska och ofta störande i skolan. De är associationsrika, har svårt för att hålla tråden, och skiftar alltför lätt ämne i samtalet. I tonåren riskerar de att bli ”översociala”, börja röka, hamna i missbruk och ha oskyddat sex. ”De begåvade” klarar skolan i lägre klasser, men koncentrationssvårigheterna blir uppenbara när kraven sedan höjs. På högstadiet har de svårt att organisera sitt arbete och blir inte färdiga med uppgifter i utsatt tid. (Så här kan man göra... Väglednings-dokument ADHD hos vuxna, 2007) Många kvinnor med ADHD har svårt att fungera bra inom flera områden samtidigt. Ett typiskt exempel är en kvinna som upprätthåller ett relativt kvalificerat arbete till priset av ett totalhavererat/obefintligt privatliv. 11 11

Ouppmärksamhet får större betydelse med tiden Barn Vuxen Kan inte hålla kvar uppmärksamheten Lättdistraherad Lyssnar inte Fullföljer inte aktiviteter Svårt att organisera uppgifter Tappar bort saker Svag motivation Svårt upprätthålla uppmärksamhet (möten, läsning…) Skjuter upp in absurdum Långsam, ineffektiv Dålig på att planera tiden Oorganiserad 12 12

Hyperaktivitet - Impulsivitet Barn Vuxen Inte stilla, pillar, skruvar på sig, lämnar sin plats, springer och klättrar hela tiden Kan inte vänta på sin tur Pratig, svarar innan frågan är avslutad, avbryter andra Våghalsig; olycksfall, skador Rastlös, splittrad, otålig, kan inte ”sitta igenom” möten Svårt att vänta i kö Kort stubin, lätt frustrerad, kör för fort Pratar mycket, avbryter, tar över Säger olämpliga saker Tar oöverlagda beslut 13 13

Ouppmärksamhet • Slarvfel, tappar bort saker, missar tider, var bilen parkerats mm • Svårt att bibehålla uppmärksamheten ofta vid tråkiga, monotona uppgifter. • Verkar inte lyssna, uppfattas som ”frånvarande”. • Svårt följa instruktioner, komma igång, genomföra uppgifter, t ex utföra sysslor i hemmet • Svårt att organisera uppgifter och aktiviteter, svårt med överblick, ”Kaos”. • Lättdistraherad av yttre stimuli. 14 14

Hyperaktivitet • Känsla av inre rastlöshet : svårt att sitta still, pillar, tuggar tuggummi, vickar på tårna. • Lämnar ofta sin plats, går på toaletten, har svårt att stå i kö, vänta. • Har svårt att utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla, ogillar att ”bara vara”, arbets/träningsnarkoman. • På språng, på högvarv. Ledighet ger ingen vila. Spänningssökande. • Pratar överdrivet mycket. Associationsrikedom kan vara en tillgång i sällskapslivet, men kan också vara till nackdel. För att fånga ”inre rastlösthet” måste man fråga aktivt. Den kan uppfattas som ångest. 15 15

Andra vanliga symtom vid ADHD i vuxen ålder Förhalning Stämningslabilitet Lågt självförtroende Relationssvårigheter Stresskänslighet Ojämna arbetsprestationer Svårt göra flera saker samtidigt Bristande tidsuppfattning Perceptionssvårigheter Illustration från Der Struwwelpeter (tysk barnbok från 1845 av Heinrich Hoffman). 16 16

Vuxna med ADHD Mognar mycket senare än andra (-⅓), föräldrar/partner får ta ansvar Ringer och väcker Håller reda på tider Sköter ekonomin Möjliga konsekvenser för anhöriga Stor belastning med mycket ansvar Mer bråk Risk för utbrändhet

ADHD har många ansikten Var finns patienterna? • Funktionsnedsättningen leder ofta till kontakt med primärvården, missbruksvården, vuxenhabiliteringen, socialtjänsten, kriminalvården, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen... • ...men orsaken blir inte alltid igenkänd som ADHD • Många individer med ADHD har redan kontakt med psykiatrin, men under annan diagnos! 18 18

ADHD har många ansikten Vem hittar patienterna? • Psykiatrin, primärvården, missbruksvården, vuxenhabiliteringen, socialtjänsten, kriminalvården, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen... - än så länge alltför sällan… Många (de flesta?) kommer själva med idén när -anhörig fått diagnos (Ärftlighet!!) -läst på nätet, sett på tv, kompisar ser… 19 19

Misstänk ADHD vid... Bristfälligt svar på behandling mot t ex depression, ångest, återkommande besvär Kroniska besvär: utmattningssyndrom, smärttillstånd Missbruk/beroende (+spel- eller sexmissbruk) Ätstörning (särskilt bulimi/binge eating) Relationsproblem Ekonomiska problem Kriminalitet Sömnstörningar (ibland sen tidig barndom) 20 20

Differentialdiagnostik/samsjuklighet vid ADHD: vad är sekundärt? Ångestsyndrom Depression Missbruk/beroende (riskfaktor, behandlingspotential) Inlärningssvårigheter Effekt av uppmärksamhetsstörning eller begåvning? Personlighetsstörning Analys av förekomst av komorbiditet måste göras vid varje utredning av ADHD för att optimal behandling skall kunna erbjudas. 21 21