Medieforskning Samhällsvetenskap Positivistisk inriktning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Liberalism Individer och stater är rationella.
Demokrati & diktatur.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Samhället är mer än summan av sina delar
Aktör / Struktur.
- att överföra budskap, påverka, mm
Symbolisk interaktionism
Vetenskaplig Metod.
Ledarskap och arbetsliv
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
1 Säkerhet & Samhälle Rosersberg Skada och Säkerhet Vt 2007 Definitioner Föreläsning Leif Svanström.
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
MASSMEDIERNA omkring oss
Strategisk kommunikation
Teoriutveckling i ett historiskt perspektiv
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Demokrati och hur Sverige styrs
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Demokrati, politik och val.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Demokrati och diktatur
Kommunikation OL108A.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Välfärd och Ideologier
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Upplägget av delkursen massmedia:
Att lära sig att analysera
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Propaganda.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Genus och Kön.
Propaganda Vad är propaganda?.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Välkommen!
Massmedia.
Kommunikation.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
A TT PÅVERKA I SAMHÄLLET. G RUPPRESENTATION OM SOCIALA MEDIER Facebook WhatsApp Twitter Skype Instagram QQ Förslag på flera?
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Psykologi Introduktion.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Kommunikation.
Sociologi Introduktion.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Medier och samhället DEL 1
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Reklam eller redaktionellt budskap?
Verktyget Utmärkelsen….
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Presentationens avskrift:

Medieforskning Samhällsvetenskap Positivistisk inriktning Tolkningsbaserad inriktning Marxism Humaniora Semiotik Psykoanalys Litteraturvetenskap

Allsmäktiga medier (ca 1900-1940) Massamhälle - stora effekter Lasswell (1927) – injektionsnålshypotesen Medier överför budskap - som avkodas och ger effekt

Direkta effekter?

Tolkande metoder tidigt Park (1922) Blumer - Chicagoskolan Vardagskulturer, kvalitativa metoder

Ifrågasättande av mediernas makt (ca 1940-1960) Ökad tro på individens förmåga att välja Inte vad medierna gör med sin publik utan vad publiken gör med medierna Samma budskap har olika effekt på olika individer Mediemottagarna = konsumenter (och medborgare)

Uses and gratifications, Lazarfeld (1944) Tvåstegshypotesen - mediernas effekt mer indirekt

Mäktiga massmedier åter i fokus (ca 1960-1980) Långsiktiga förändringar ideologiskt och kulturellt Frankfurtskolan, Adorno och Horkheimer - den kritiska teorin (-44) Habermas

Marxismen - Ekonomin viktig faktor för mediernas utveckling - Ideologi - Mediernas betydelse utanför den enskilde individen - Ekonomin viktig faktor för mediernas utveckling - Ideologi

Kultivationsteorin – Gerbner (1969)

Dagordningsteorin McCombs 1972 Valet 1991 EG Ekonomi 2 månader före valet 36% 2% Veckan före valet 5% 25%

Mediernas makt en komplex förhandlingsfråga (ca 1980 - ) Större utbyte mellan de som vill förklara de stora strukturerna och de som ägnar sig åt människors tolkande Cultural studies Stuart Hall Empirisk medieforskning Medieetnografi Produktionsstudier Politisk-ekonomisk teori och feminism Textanalys/Berättelseanalys/Diskursanalys/Samtalsanalys

Tidig masskommunikationsforskning Funktionalistiskt angreppssätt Kommunikationen som en överföringsprocess ”Det goda samhället” Politik och fakta Kvantitativa metoder

Senare medieforskning Tolkande angreppssätt Kommunikation som meningsskapande Komplexa kommunikationsteorier Vad är gott samhälle? Känslor, populärkultur och underhållning Kvalitativa metoder

Medier och påverkan Världarnas krig i radio 1938

Medieeffekter Vilken typ av effekter avses? Beteenden, åsikter, uppfattningar Hur kan effekter relateras till tiden? På vilken nivå i samhället uppstår effekterna? Är effekten planerad/medveten eller inte?

Mustasch 18.00 19.30

Behov och kognition Kognitiva behov Känslomässiga behov Personliga behov Sociala behov Flyktbehov

Informationsmiljö: - Format - Innehåll - Miljö - Psykologiskt tillstånd

Selektionsprocesser: Selektiv exponering Selektiv perception/uppmärksamhet Selektiv hågkomst Primäranvändning Sekundäranvändning Tertiäranvändning

Kognitiva scheman Personschema Rollschema Händelseschema Jagschema

Opinioner Verkligheten 2. Betraktarens bild av verkligheten 3. Betraktarens reaktioner på – och handlingar utifrån - bilden av verkligheten.

Opinionseffekter Strategisk påverkan Ansluta till den vinnande sidan Majoritetseffekten Tankeväckareffekten Tystnadsspiralen. Noelle-Neumann Tredjepersonseffekt.

Opinionsundersökningar Den allmänna informationsmiljön Politisk medvetenhet Svarens kvalitet Tillgängligt i huvudet just då Tillgänglighet påverkas bl.a. av media Frågeformuleringar Mediers presentation

Dagordning och kultivation Mediedagordning   Mediernas trovärdighet Medietypen Politisk intensitet Medborgarnas kognitiva förmågor och politiska kunskaper Graden av närhet till diskuterade frågor Kultivationsteorin De som kollar mycket på tv har en ”tv-bild” av verkligheten

Medievåld och påverkan Svårt dra slutsatser bara ifrån innehållet Medier i relation till psykologiska och sociala förhållanden Typ av våld Hur mycket använder Med vem Ålder på barn osv. Personlighet

Andra typer av påverkan Reklam/marknadsföring: Engagemang Information – Impuls – Dissonans Förpliktelser Reciprocitetsregeln Tilltro till auktoriteter. Milgram. Kontrastprincipen Teorin om sociala bevis