Medieforskning Samhällsvetenskap Positivistisk inriktning Tolkningsbaserad inriktning Marxism Humaniora Semiotik Psykoanalys Litteraturvetenskap
Allsmäktiga medier (ca 1900-1940) Massamhälle - stora effekter Lasswell (1927) – injektionsnålshypotesen Medier överför budskap - som avkodas och ger effekt
Direkta effekter?
Tolkande metoder tidigt Park (1922) Blumer - Chicagoskolan Vardagskulturer, kvalitativa metoder
Ifrågasättande av mediernas makt (ca 1940-1960) Ökad tro på individens förmåga att välja Inte vad medierna gör med sin publik utan vad publiken gör med medierna Samma budskap har olika effekt på olika individer Mediemottagarna = konsumenter (och medborgare)
Uses and gratifications, Lazarfeld (1944) Tvåstegshypotesen - mediernas effekt mer indirekt
Mäktiga massmedier åter i fokus (ca 1960-1980) Långsiktiga förändringar ideologiskt och kulturellt Frankfurtskolan, Adorno och Horkheimer - den kritiska teorin (-44) Habermas
Marxismen - Ekonomin viktig faktor för mediernas utveckling - Ideologi - Mediernas betydelse utanför den enskilde individen - Ekonomin viktig faktor för mediernas utveckling - Ideologi
Kultivationsteorin – Gerbner (1969)
Dagordningsteorin McCombs 1972 Valet 1991 EG Ekonomi 2 månader före valet 36% 2% Veckan före valet 5% 25%
Mediernas makt en komplex förhandlingsfråga (ca 1980 - ) Större utbyte mellan de som vill förklara de stora strukturerna och de som ägnar sig åt människors tolkande Cultural studies Stuart Hall Empirisk medieforskning Medieetnografi Produktionsstudier Politisk-ekonomisk teori och feminism Textanalys/Berättelseanalys/Diskursanalys/Samtalsanalys
Tidig masskommunikationsforskning Funktionalistiskt angreppssätt Kommunikationen som en överföringsprocess ”Det goda samhället” Politik och fakta Kvantitativa metoder
Senare medieforskning Tolkande angreppssätt Kommunikation som meningsskapande Komplexa kommunikationsteorier Vad är gott samhälle? Känslor, populärkultur och underhållning Kvalitativa metoder
Medier och påverkan Världarnas krig i radio 1938
Medieeffekter Vilken typ av effekter avses? Beteenden, åsikter, uppfattningar Hur kan effekter relateras till tiden? På vilken nivå i samhället uppstår effekterna? Är effekten planerad/medveten eller inte?
Mustasch 18.00 19.30
Behov och kognition Kognitiva behov Känslomässiga behov Personliga behov Sociala behov Flyktbehov
Informationsmiljö: - Format - Innehåll - Miljö - Psykologiskt tillstånd
Selektionsprocesser: Selektiv exponering Selektiv perception/uppmärksamhet Selektiv hågkomst Primäranvändning Sekundäranvändning Tertiäranvändning
Kognitiva scheman Personschema Rollschema Händelseschema Jagschema
Opinioner Verkligheten 2. Betraktarens bild av verkligheten 3. Betraktarens reaktioner på – och handlingar utifrån - bilden av verkligheten.
Opinionseffekter Strategisk påverkan Ansluta till den vinnande sidan Majoritetseffekten Tankeväckareffekten Tystnadsspiralen. Noelle-Neumann Tredjepersonseffekt.
Opinionsundersökningar Den allmänna informationsmiljön Politisk medvetenhet Svarens kvalitet Tillgängligt i huvudet just då Tillgänglighet påverkas bl.a. av media Frågeformuleringar Mediers presentation
Dagordning och kultivation Mediedagordning Mediernas trovärdighet Medietypen Politisk intensitet Medborgarnas kognitiva förmågor och politiska kunskaper Graden av närhet till diskuterade frågor Kultivationsteorin De som kollar mycket på tv har en ”tv-bild” av verkligheten
Medievåld och påverkan Svårt dra slutsatser bara ifrån innehållet Medier i relation till psykologiska och sociala förhållanden Typ av våld Hur mycket använder Med vem Ålder på barn osv. Personlighet
Andra typer av påverkan Reklam/marknadsföring: Engagemang Information – Impuls – Dissonans Förpliktelser Reciprocitetsregeln Tilltro till auktoriteter. Milgram. Kontrastprincipen Teorin om sociala bevis