Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1
Fjärrvärmens miljövärden Ett branschgemensamt system för att redovisning av fjärrvärmens miljövärden sedan 2011 Ett verktyg för att kunna kommunicera miljö och hållbarhet Baseras på utsläpp och värden från året innan Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 2
Överenskommelse med kunderna Handlar om synen på bokförda värden för fastigheter som är uppvärmda med fjärrvärme Det är miljöpåverkan av energianvändningen som värderas Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 3
Miljövärden som redovisas Resursanvändning, mäts i primärenergi Klimatpåverkan, mäts i koldioxidekvivalenter Andel fossila bränslen Jämför inte mellan olika fjärrvärmeföretag Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 4
Viktigt med trovärdiga källor Naturvårdsverkets emissionsfaktorer för förbränning Miljöfaktabok med emissionsfaktorer för bränslen, el, värme och transporter Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 5
Nyttan med ett gemensamt system Underlättar för de kunder som miljöredovisar Hjälper media att kunna granska och jämföra Ökar branschens transparens och tillförlitlighet Möjliggör en trovärdig miljökommunikation Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 6
8
9 Sök företag och se värden så här:
Varje företag vet bäst! ● Länk till varje fjärrvärmeföretag ● Informera om hela miljöarbetet, inte bara miljövärdena ● Peka på framtidsplaner och nya investeringar Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 10
Kommunikation av miljövärden ● Alltid fokus på de lokala miljövärdena ● Uppmuntra kunder att använda miljövärden för just den fjärrvärme de köper ● Visa förändringar som ger bättre miljöprestanda förändringar i produktionen restprodukter från skogen minskad oljeanvändning minskade förluster i ledningarna
Att arbeta med sitt varumärke ● Kommunicera vad man gör i miljö- och hållbarhetsarbetet i stort ● Se till att företagets vision, ambition och kommunikation hänger ihop ● Inte bara fjärrvärmens miljövärden ● Beskriv också VAD och HUR företaget arbetar
Miljökommunikation ● Kommunicera ärligt, begripligt och relevant ● Lär känna mottagarna för att hitta rätt nivå ● Använd konkreta argument och påståenden ● Våga berätta vad som är kvar att göra ● Spårbarhet och transparens är viktigt!
Catarina Jäderberg, kommunikationsstrateg Svensk Fjärrvärme