Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober 2010. Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand. Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand.
Advertisements

Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Yttrande över förslag till nationell plan
Nordisk slutkundsmarknad
Näringslivets transportbehov – nuläge och framtid
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Hearing södra skärgårdens infrastruktur Utan en fungerande infrastruktur försvåras möjligheterna till en levande skärgård.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
Nya Ostkustbanan.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Transporter av farligt gods Uppdrag 5 – Åtgärd 5:1 Riskbild Östergötland II.
Förstudie Roslagspilen
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Kina ett U-land? Enorm ekonomisk utveckling, risk att man ser ner på Kina som en kommunistisk diktatur. Stora problem... Men samtidigt måste vi inse att.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Ostindiefararen – Vänern Tour 2015
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Val av transport till resmålet.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
”Dalarna bidrar på ett tydligt och mycket positivt sätt till Sveriges ekonomiska utveckling.” ur Region Dalarnas systemanalys för bättre infrastruktur.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden i Jämtlands län 2015 Maria Salomonsson Analysavdelningen
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
De svenska hamnarna En förutsättning för Sveriges näringsliv.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
Arbetsmarknadsutsikterna Värmlands län 2014 Lena Hertzberg, arbetsförmedlingschef Ann Mannerstedt, utredare.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Lokalt Företagsklimat Ranking Vad är företagsklimat och varför mäter vi det? Lokalt företagsklimat handlar om förutsättningar för företagande Lokalt.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Samordningsmöte T / Solna Strand
Samrådsmöte T / Solna Strand
Samordningsmöte T / Solna Strand
Partnerskapets verktygslåda
Transportmedel vid export 2013
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Världens första regionala drönarstrategi
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
STÖRRE BANARBETEN - vecka – Mellersta
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
VART ÄR VI PÅ VÄG? År 2025 ska Dalabanan
Möjligheter med DB Schenker
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
Presentationens avskrift:

Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober 2010

Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter Frågor & svar, FAQ Kommunikativa nycklar Kommunikationsplan inkl intressentanalys

”Hisspresentation” Vet du att flera företag i Bergslagen är världsledande inom sina respektive branscher? De här företagen, tillsammans med många andra företag i Bergslagen, är idag beroende av effektiva järnvägstransporter, företag som exempelvis Ericsson, Sandvik, Ovako, Stora Enso, Korsnäs, SSAB och ABB. Bergslagsbanan, järnvägen som sträcker sig från Gävle via Falun/Borlänge till Kil respektive Frövi, har idag svårt att leva upp till de behov som näringslivet har på en effektiv och pålitlig järnväg. Genom ett antal åtgärder längs banan skulle effektiviteten på transporterna höjas rejält och näringslivet skulle få mycket bättre förutsättningar för att konkurrera på en global marknad.

Kort presentation Följande presentation är tänkt att ta 5 minuter. Den innehåller två bilder och förslag till delar i ett pratmanus (se anteckningsfältet).

En upprustad järnväg är nödvändig för Bergslagen och viktig för Sverige >

Ett strategiskt nationellt järnvägsstråk Ett framtida huvudstråk för transporter på järnväg… Exportföretagens länk till världen Den svenska industrin behöver ett effektivt järnvägsnät Näringslivet lider av bristande standard och dålig tillgänglighet och punktlighet/ tillförlitlighet Stora förbättringsmöjligheter Säkerställer regionförstoring och kompetent arbetskraft

Frövi Kil Karlstad Lindesberg Filipstad Hällefors Ludvika Smedjebacken Avesta Borlänge Falun Hofors Gävle Sandviken Forshaga Kopparberg Grängesberg Ställdalen Insjön Ett näringsliv i världsklass… TRÄTÅG AB

Tack för din uppmärksamhet För mer info se

Lång presentation Följande presentation är tänkt att ta minuter. Den innehåller sju bilder och förslag till delar i ett pratmanus (se anteckningsfältet).

En upprustad järnväg är nödvändig för Bergslagen och viktig för Sverige >

Innehåll Bergslagsbanan, ett strategiskt nationellt godsstråk Ett näringsliv i världsklass… Bristande standard, dålig tillgänglighet och låg kapacitet Näringslivets och regionens behov – stora förbättringsmöjligheter

Ett strategiskt nationellt godsstråk Utpekat som ett framtida huvudstra ̊ k fo ̈ r transporter pa ̊ ja ̈ rnva ̈ g Ett av Sveriges tyngsta och mest trafikerade godsstra ̊ k Vart 4:e godståg passerar Borlänge varje dag Knyter samman två av Sveriges största hamnar Kan avlasta Va ̈ stra stambanan ner mot Göteborg. Exportföretagens länk till världen

Frövi Kil Karlstad Lindesberg Filipstad Hällefors Ludvika Smedjebacken Avesta Borlänge Falun Hofors Gävle Sandviken Forshaga Kopparberg Grängesberg Ställdalen Insjön Ett näringsliv i världsklass… TRÄTÅG AB

Bristande standard och tillgänglighet Åtgärder har varit eftersatta Svårt att leva upp till näringslivets behov av en effektiv och pålitlig järnväg. Flaskhalsar behöver åtgärdas Näringslivet lider av bristande standard och dålig tillgänglighet och punktlighet/ tillförlitlighet Ett antal a ̊ tga ̈ rder skulle öka effektiviteten pa ̊ transporterna och i järnvägsnätet. Upprustning av stra ̈ ckan Sta ̈ lldalen-Ha ̈ llefors har påbörjats

Näringslivets och regionens behov Ett robust järnvägsnät med alternativa vägar Effektiva järnvägstransporter för gods och människor Regionförstoring och kompetent arbetskraft är ett viktigt konkurrensmedel Investeringar för ökad kapacitet, hastighet och punktlighet är en kritisk framgångsfaktor Viktig förutsättning för ett hållbart samhälle

Näringslivets Transportråd Transportrådets stråkprioriteringar Dubbelspår Hallsberg – Mjölby Bergslagsbanan/Väster om Vänern Hamnbanan/Marieholmsbron Göteborgs Hamn Samt generella åtgärder för ökad kapacitet, bärighet, fler dubbelspår

Näringslivets behov av åtgärder Öka kapaciteten på stråket Gävle – Borlänge inkl förbättrad anslutning till Gävle hamn. Öka kapaciteten på Borlänge bangård. Utbyggd kapacitet och förkortade gångtider på stråket Väster om Vänern för att fungera som en alternativ väg mot Göteborgs hamn. Åtgärda kapacitetsproblemen på sträckan Hallsberg - Mjölby, och Södra stambanan, så att exporten mot kontinenten tryggas. Åtgärda bärighet och profil för att säkerställa tillgång till viktiga exporthamnar.

Tack för din uppmärksamhet För mer info se

Frågor och svar, FAQ

Kommunikativa nycklar 7.30 till Göteborg Bergslagsbanan, ett strategiskt godsstråk för ett näringsliv i världsklass Vart 4:e godståg passerar Borlänge varje dag Länen i Bergslagen ligger 10 i topp på exportlistan 2009 Bergslagsbanan – exportföretagens länk till världen

Kommunikations- plan inkl intressent- analys