Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Införandet av HPV-vaccin i barnvaccinationsprogrammet
Advertisements

Grafer Riks-Stroke årsrapport
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Intagsberäkning och biomonitoring
Uppställning division
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Drankfoderstater till mjölkkor 30 kg ECM
Bland traditionella stålländer är Sverige unikt genom...
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Viktigaste nya kraven enligt förordningen om kosmetiska produkter
Fastighetsbeskattning
EN PRESENTATION.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
World Cancer Day 2009.
Peter Wihlborg Åtgärdsprogram 2015 Vägen dit – från underlag till åtgärder.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Danderyds ungdomar och internet. 80% använder internet på datorn varje dag 10% använder internet på datorn 4-6 ggr/vecka 82% använder internet på mobilen.
Framtidsperspektiv – Öresund Per Tryding, PhD Ladda ner vår app!!
GAP-analys Anne Höjer.
Namn på siffror i ett tal
Entreprenörskap och företagande 100 p
Officiella försöksresultat med Express + Monotor.
Tillgångar på äldre dar. Så sparar vi idag TILLGÅNGAR PÅ ÄLDRE DAR 3,5% Bankkonto Blandfonder Aktier Sverigefonder Globalfonder Räntefonder.
Snart slutsnarkat i Göteborg ?
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
Svevac Analys.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
Resultat Nattfaste-mätningar dec 2013
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
Kostcirkeln del - 3 Mjölk och ost
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Start. Nu vill vi att du besvarar de följande frågorna. När du har gjort det kommer datorn att välja ut den mest passande partnern! Vidare.
10/5/ :26:23 AMRiksbanken.pptRiksbanken Riksbanken Samlingsbild Negativ (%)Positiv (%) Antal svar Organisationsindex 772 Engagemang.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Källa: Svensk Fjärrvärmes prognos samt beräkningar på SCB:s statistik EN 16 SM 0204 Övrig uppvärmning.
intalat av Birgit Nónklett
Utrikesdepartementet Sammanhållningspolitiken
FÄRÖISKA & DANSKA intalat av Birgit Nónklett. PRESENTATION DANSKA först / sedan FÄRÖISKA FAMILJ –Mor, far, två systrar, ingen bror INTRESSEN –Musik; sjunger.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Motorcyklisters hastigheter
Metoder för att räkna addition och subtraktion
:44 Mäklarpanelen maj För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu, d v s i vilken utsträckning är det.
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Mobilens utveckling Det började med att den italienska uppfinnaren Guglielmo Marconi lyckades föra över röster via radio. Efter det tog det inte länge.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kväve Almedalen 2013 Johanna Sandahl, vice ordförande.
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Decimaltal Av: Kawa Ali Örtagårdskolan (Ht:2010).
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Varumärket Luleå kommun
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Information den 5 oktober 2009 Gunnel Frykman
© Synovate Rapport: Svenskt Sigill- en kartläggning av konsumenternas attityder Utdrag ur.
Vilken hjälp kan svenska myndigheter ge företag som söker EU:s skydd av beteckningar? 19 januari 2011 Stefan Ernlund, Livsmedelsverket.
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Rådgivar- och Ordförandekonferens 18 – 20 maj LondonSt Giles/ St James´Court Ca 140 rådgivare, ordföranden och samarbetspartners.
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
Vattenundersökningar vid Norra Randen Norra randen (NR) - 6 sjömil öster om Grisslehamn - Lat 60 o 06’N, Long 18 o 57’E - Bottendjup 130 meter.
Presskonferens 7 december 2010 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten2010 Tord Strannefors.
Bekämpning av gräsogräs i ängsgröe Tabell 1. Fröskörd och bekämpningseffekt mot vitgröe i ängsgröe. 1 försök Skörd (kg/ha) Vitgröeax (antal/dm 2.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Gastronomiska Sverige
Kick-off dag Amal Shabibi och Victor Muñoz.
Presentationens avskrift:

Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg Svensk hårdost - Varumärke eller ursprungsskydd? Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg joakim.larsson@svenskmjolk.se

Före EU inträdet - Tullskydd, Riksost och oligopol

Efter EU inträdet - Import, konkurrens och intrång

Exempel på produkter med skyddad beteckning SUB (Skyddad ursprungs- beteckning) Produkter som har ett mycket nära samband med den region vars namn de bär Roquefort Morbier Volaille de Bresse Kalix Löjrom SGB (Skyddad geografisk beteckning) Produkter som förknippas med en region vars namn de bär Skånsk spettkaka Danablu Jambon de Bayonne GTS (Garanterat traditionell specialitét) Endast kombinationen av produktens namn och GTS märket är skyddat. Ingen geografisk begränsning Mozarella Karialanpiirakka

Exempel på produkter med skyddad beteckning SUB (Skyddad ursprungs- beteckning) Produkter som har ett mycket nära samband med den region vars namn de bär Roquefort Morbier Volaille de Bresse Kalix Löjrom SGB (Skyddad geografisk beteckning) Produkter som förknippas med en region vars namn de bär Skånsk spettkaka Svecia Danablu Jambon de Bayonne GTS (Garanterat traditionell specialitét) Endast kombinationen av produktens namn och GTS märket är skyddat. Ingen geografisk begränsning Hushållsost Mozarella Karialanpiirakka

Vilka skydd har ostarna idag Produkt Skydd/ägare Präst® Varumärkesskydd (2001) (ägare Svensk Mjölk) Herrgård® Varumärkesskydd (2001) Svensk Mjölk Grevé® Varumärkesskydd (1964) Svensk Mjölk Svecia SGB (1997) Svenska producenter som uppfyller recepturen Hushållsost GTS (2004) Alla som uppfyller recepturen Inget skydd Västerbottensost® Varumärkesskydd Norrmejerier

Svecia - Ett gastronomiskt kulturarv SGB märkningen har gett PR effekter Samarbete med kockeliten Produktplacering SGB har påverkat försäljningen positivt Inga allvarliga intrång Låg kännedom om SGB bland allmänheten Svecia kvalitetsbedöms av Svensk Mjölk 4ggr/år Varumärken byggs i symbios med SGB

SGB och Varumärke i symbios Producent- varumärke SGB

Hushållsost - Vår mest köpta ost PR -samarbete med svenska gastronomin GTS ger svagt juridiskt skydd Flera allvarliga intrång Låg kännedom om GTS bland allmänheten Hushållsost kvalitetsbedöms av Svensk Mjölk 4ggr/år

Flera allvarliga intrång på Hushållsost Exempel från maj 2009. tysk underkänd variant till vänster

Vilka livsmedelsmärkningar känner allmänheten till? KUNSKAPER Vilka livsmedelsmärkningar känner allmänheten till? Krav 92,9% Nyckelhålsmärket 90,5% Svanmärkt 87,5% Bra miljöval 50,7% Svenskt Sigill 37,2% ALLA Äkta vara 18,5% Smakstyrka 8,3% Ingen av dem 2,2% SGB (Skyddad geografisk beteckning) 1,4% GTS (Garanterad traditionell specialitet) 1,1% 0,0% 10,0% 20,0% 30,0% 40,0% 50,0% 60,0% 70,0% 80,0% 90,0% 100,0%

Medskick Nationell angelägenhet att ursprungsskydda fler produkter Informera bland producenter om möjligheten att skapa ursprungsskydd Skapa så bra skydd som möjligt, SGB eller SUB Gör märkningarna mer kända för allmänheten Använd och vårda märkningarna Exportbefrämjande!

Tack för ordet! Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg joakim.larsson@svenskmjolk.se