Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Gastronomiska Sverige

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Gastronomiska Sverige"— Presentationens avskrift:

1 Gastronomiska Sverige
Genomfördes under 2014 som en del av ett större regeringsuppdrag – Gastronomiska regioner Kartläggning och registrering av svenska livsmedel och jordbruksprodukter med regional koppling

2 Hushållningssällskapet Skaraborg
Hushållningssällskapet Skaraborg är en affärsmässig och fristående organisation som utvecklar och förmedlar kunskap till nytta för lantbruk och landsbygd. Vi arbetar bland annat med: Företagsutveckling på landsbygd Turism, mat, grön omsorg, energi, miljö Rådgivning till lantbrukare och skogsägare Forskningsprojekt och försök inom växtodling

3 Lokal mat kan sätta din ort på kartan
Mat förstärker identiteten Foodies Mötesmåltiden Måltidsevenemang Matspecialiteter kan bygga/stärka platsvarumärket Hur många använder mat som budbärare idag? Underskattad.

4 SVENSKA PRODUKTER Vad har vi hittat? Abborre Harr Lingonsylt
Skogsfågel Blåbär Havtorn Mjöd Sparris Blåbärssaft Herrgård Pepparkakor Svecia Blåbärssylt Hjort Präst Strömming Björksav Hjortron Rabarber Torkad svamp Böckling Hjortronsylt Rabarbermarmelad Torkat älgkött Enbärsdricka Inlagd strömming Rimmat sidfläsk Varmrökt lax Fläderblomsmarmelad Inlagd svamp Rådjur Vattlingon Fläderblomssaft Kallrökt lax Rökt abborre Vildsvin Gravad lax Kräftor Rökt älgkött Vinbärssylt Grevé Körsbärssylt Rökt sik Åkerbärssylt Gädda Lingon Sik Älg Hare Lingondricka Sjöfågel Äppeldricka Äppelmos SVENSKA PRODUKTER

5 Vad smakar Småland? Småland Blodkorv Polkagrisar från Gränna
Grännapäron Saltrulle Hackekorv Smålandskringla Hemost Småländsk ostkaka Kroppkakor Småländska isterband Lökkorv Spickekorv Korvkaka Vätternröding Ni har produkter som alla känner en identitet kring, förankrat Inte bara ” museal mat”

6 Vad är SUB/SGB? En geografisk beteckning kopplad till en produkt – produktens kvalitet är beroende av den geografiska regionens naturgivna förutsättningar och mänskliga faktorer Produkten produceras och/eller förädlas i ett specifikt område Naturgivna förutsättningar Tradition/historia/ lokal sakkunskap Minst 30 år Följer inte administrativa gränser

7 Märkta produkter Sverige SUB – Kalix Löjrom, Upplandskubb, Hånnlamb
SGB – Skånsk spettkaka, Bruna bönor från Öland, Svecia (GTS – Falukorv och Hushållsost) Ansökningar på gång – Souvas från Sapmi (flernationsansökan) Odd - europeisk utblick

8 Antalet registrerade SUB/SGB
619 704 Italien 165 121 Spanien 101 88 Frankrike 98 138 Grekland 75 29 Portugal 64 72 Ansökningar 42 77 Publicerade (ännu ej registrerade) 15 20

9 Vad är nyttan med SUB/SGB?
Ekonomiska vinster Sociala vinster Territoriella vinster Samhälleliga vinster Ekonomiska vinster för producenterna – 55% / 20% Sociala vinster – bevarade regionala traditioner och hantverksskicklighet, stolthet Stärkt regional identitet Arbetsmarknadsmässigt Odd – Österrike som exempel Småländsk ostkaka

10 Exempel på matrelaterade mervärden
Österrike: 9 delstater men 113 Genussregioner Genussregion Gailtal (Kärnten): Gailtaler Almkäse (SUB) Gailtaler Speck (SGB) Genussregion Pöllau (Steiermark) Pöllauer Hirschbirne (SUB) Ekonomiska vinster för producenterna – 55% / 20% Sociala vinster – bevarade regionala traditioner och hantverksskicklighet Stärkt regional identitet Arbetsmarknadsmässigt Karl Gratzer, Södertörns högskola. ”Genussland Österreich”

11 Gailtaler Almkäse & Gailtaler Speck
Årsomsättning 5,8 miljoner Euro (2008) Ca 50% ost, speck och andra livsmedel Ca 50% matturism och matrelaterade aktiviteter Exempel på aktiviteter (2009) Ostvandringar (mellan fäbodarna) Käsefest ( besökare) Speckfest ( besökare och 2000 övernattningar) Honungsfest Kärntner Herbst 22/8-10/10 ( besökare) Genusswinterwochen jan/feb Ekonomiska vinster för producenterna – 55% / 20% Sociala vinster – bevarade regionala traditioner och hantverksskicklighet Stärkt regional identitet Arbetsmarknadsmässigt Gratzer,”Genussland Österreich”

12 Pöllauer Hirschbirne Årsomsättning: 8 miljoner Euro
Ca 50% produktförsäljning Ca 50% turism och kringaktiviteter Exempel på aktiviteter Vandringsdagar tema Hirschbirne GenussFrühling Birnenfest Totalt ca besökare 60 nya arbetstillfällen inom turism, jordbruk & livsmedelsindustri Ekonomiska vinster för producenterna – 55% / 20% Sociala vinster – bevarade regionala traditioner och hantverksskicklighet Stärkt regional identitet Arbetsmarknadsmässigt Gratzer,”Genussland Österreich”

13 Projektgruppen Charlotte Backman
Bjuda in, öppna upp Odd Nygård, Charlotte Backman, Sven-Erik Larsson Charlotte Backman


Ladda ner ppt "Gastronomiska Sverige"

Liknande presentationer


Google-annonser