Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg"— Presentationens avskrift:

1 Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg
Svensk hårdost - Varumärke eller ursprungsskydd? Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg

2 Före EU inträdet - Tullskydd, Riksost och oligopol

3 Efter EU inträdet - Import, konkurrens och intrång

4 Exempel på produkter med skyddad beteckning
SUB (Skyddad ursprungs- beteckning) Produkter som har ett mycket nära samband med den region vars namn de bär Roquefort Morbier Volaille de Bresse Kalix Löjrom SGB (Skyddad geografisk beteckning) Produkter som förknippas med en region vars namn de bär Skånsk spettkaka Danablu Jambon de Bayonne GTS (Garanterat traditionell specialitét) Endast kombinationen av produktens namn och GTS märket är skyddat. Ingen geografisk begränsning Mozarella Karialanpiirakka

5 Exempel på produkter med skyddad beteckning
SUB (Skyddad ursprungs- beteckning) Produkter som har ett mycket nära samband med den region vars namn de bär Roquefort Morbier Volaille de Bresse Kalix Löjrom SGB (Skyddad geografisk beteckning) Produkter som förknippas med en region vars namn de bär Skånsk spettkaka Svecia Danablu Jambon de Bayonne GTS (Garanterat traditionell specialitét) Endast kombinationen av produktens namn och GTS märket är skyddat. Ingen geografisk begränsning Hushållsost Mozarella Karialanpiirakka

6 Vilka skydd har ostarna idag
Produkt Skydd/ägare Präst® Varumärkesskydd (2001) (ägare Svensk Mjölk) Herrgård® Varumärkesskydd (2001) Svensk Mjölk Grevé® Varumärkesskydd (1964) Svensk Mjölk Svecia SGB (1997) Svenska producenter som uppfyller recepturen Hushållsost GTS (2004) Alla som uppfyller recepturen Inget skydd Västerbottensost® Varumärkesskydd Norrmejerier

7 Svecia - Ett gastronomiskt kulturarv
SGB märkningen har gett PR effekter Samarbete med kockeliten Produktplacering SGB har påverkat försäljningen positivt Inga allvarliga intrång Låg kännedom om SGB bland allmänheten Svecia kvalitetsbedöms av Svensk Mjölk 4ggr/år Varumärken byggs i symbios med SGB

8 SGB och Varumärke i symbios
Producent- varumärke SGB

9 Hushållsost - Vår mest köpta ost
PR -samarbete med svenska gastronomin GTS ger svagt juridiskt skydd Flera allvarliga intrång Låg kännedom om GTS bland allmänheten Hushållsost kvalitetsbedöms av Svensk Mjölk 4ggr/år

10 Flera allvarliga intrång på Hushållsost
Exempel från maj tysk underkänd variant till vänster

11 Vilka livsmedelsmärkningar känner allmänheten till?
KUNSKAPER Vilka livsmedelsmärkningar känner allmänheten till? Krav 92,9% Nyckelhålsmärket 90,5% Svanmärkt 87,5% Bra miljöval 50,7% Svenskt Sigill 37,2% ALLA Äkta vara 18,5% Smakstyrka 8,3% Ingen av dem 2,2% SGB (Skyddad geografisk beteckning) 1,4% GTS (Garanterad traditionell specialitet) 1,1% 0,0% 10,0% 20,0% 30,0% 40,0% 50,0% 60,0% 70,0% 80,0% 90,0% 100,0%

12 Medskick Nationell angelägenhet att ursprungsskydda fler produkter
Informera bland producenter om möjligheten att skapa ursprungsskydd Skapa så bra skydd som möjligt, SGB eller SUB Gör märkningarna mer kända för allmänheten Använd och vårda märkningarna Exportbefrämjande!

13 Tack för ordet! Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg


Ladda ner ppt "Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg"

Liknande presentationer


Google-annonser