Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg Svensk hårdost - Varumärke eller ursprungsskydd? Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg joakim.larsson@svenskmjolk.se
Före EU inträdet - Tullskydd, Riksost och oligopol
Efter EU inträdet - Import, konkurrens och intrång
Exempel på produkter med skyddad beteckning SUB (Skyddad ursprungs- beteckning) Produkter som har ett mycket nära samband med den region vars namn de bär Roquefort Morbier Volaille de Bresse Kalix Löjrom SGB (Skyddad geografisk beteckning) Produkter som förknippas med en region vars namn de bär Skånsk spettkaka Danablu Jambon de Bayonne GTS (Garanterat traditionell specialitét) Endast kombinationen av produktens namn och GTS märket är skyddat. Ingen geografisk begränsning Mozarella Karialanpiirakka
Exempel på produkter med skyddad beteckning SUB (Skyddad ursprungs- beteckning) Produkter som har ett mycket nära samband med den region vars namn de bär Roquefort Morbier Volaille de Bresse Kalix Löjrom SGB (Skyddad geografisk beteckning) Produkter som förknippas med en region vars namn de bär Skånsk spettkaka Svecia Danablu Jambon de Bayonne GTS (Garanterat traditionell specialitét) Endast kombinationen av produktens namn och GTS märket är skyddat. Ingen geografisk begränsning Hushållsost Mozarella Karialanpiirakka
Vilka skydd har ostarna idag Produkt Skydd/ägare Präst® Varumärkesskydd (2001) (ägare Svensk Mjölk) Herrgård® Varumärkesskydd (2001) Svensk Mjölk Grevé® Varumärkesskydd (1964) Svensk Mjölk Svecia SGB (1997) Svenska producenter som uppfyller recepturen Hushållsost GTS (2004) Alla som uppfyller recepturen Inget skydd Västerbottensost® Varumärkesskydd Norrmejerier
Svecia - Ett gastronomiskt kulturarv SGB märkningen har gett PR effekter Samarbete med kockeliten Produktplacering SGB har påverkat försäljningen positivt Inga allvarliga intrång Låg kännedom om SGB bland allmänheten Svecia kvalitetsbedöms av Svensk Mjölk 4ggr/år Varumärken byggs i symbios med SGB
SGB och Varumärke i symbios Producent- varumärke SGB
Hushållsost - Vår mest köpta ost PR -samarbete med svenska gastronomin GTS ger svagt juridiskt skydd Flera allvarliga intrång Låg kännedom om GTS bland allmänheten Hushållsost kvalitetsbedöms av Svensk Mjölk 4ggr/år
Flera allvarliga intrång på Hushållsost Exempel från maj 2009. tysk underkänd variant till vänster
Vilka livsmedelsmärkningar känner allmänheten till? KUNSKAPER Vilka livsmedelsmärkningar känner allmänheten till? Krav 92,9% Nyckelhålsmärket 90,5% Svanmärkt 87,5% Bra miljöval 50,7% Svenskt Sigill 37,2% ALLA Äkta vara 18,5% Smakstyrka 8,3% Ingen av dem 2,2% SGB (Skyddad geografisk beteckning) 1,4% GTS (Garanterad traditionell specialitet) 1,1% 0,0% 10,0% 20,0% 30,0% 40,0% 50,0% 60,0% 70,0% 80,0% 90,0% 100,0%
Medskick Nationell angelägenhet att ursprungsskydda fler produkter Informera bland producenter om möjligheten att skapa ursprungsskydd Skapa så bra skydd som möjligt, SGB eller SUB Gör märkningarna mer kända för allmänheten Använd och vårda märkningarna Exportbefrämjande!
Tack för ordet! Joakim Larsson Brand Manager & Kommunikationsstrateg joakim.larsson@svenskmjolk.se