År 1: Vad motiverar elever?. Forskningsfrågor Vilka faktorer är avgörande för elevernas motivation? LÄRAREELEVERMÖNSTER?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Docent i pedagogiskt arbete, FD
Ledarskap i klassrummet
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
– en rättighet för ALLA barn?
3B Herrgärdsskolan, Västerås
Mobilskal med högtalare!!
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
En steg för steg anvisning i arbetet med lönekartläggning
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Dagens lektion: Fångarnas dilemma + Utilitarism
Entreprenöriellt lärande – ungdomars hälsa och framtidstro.
Eller formativt lärande…
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Fakta om undersökningen
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Fakta om undersökningen
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?
Utvärdering i HK?.
Bemötande. Varför denna lärfråga? Hypotes: Vi trodde att vårt bemötande påverkar elevers ansvarstagande för sin skolsituation.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
FRAMTIDSVERKET. TRE VIKTIGA FAKTORER Var ska vi vara Vad ska vi göra Hur ska vi göra det.
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Förskoleklassen Torpshammar
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Uppföljning och utvärdering
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
TK7 UPPDRAGET.  Mål och Kriterier  Kunna berätta om : Viktiga politiska och ekonomiska händelser i världen under perioden fram till idag. På vilket.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Ekonomi/Juridik programmet Sociologi Fördjupningsuppgift i utbildning och delaktighet.
EN MÅNGSIDIG HJÄLTE, ÄVEN KALLAD mp
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Förhindrande av Tuberkulos smittspridning i röntgensjuksköterskans arbete Samir Alic, Tatiana Fedorova.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Bedömning i formativ mening
Utvärdering Elevenkät 2017.
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Fredagsmys Vecka 35.
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Varför just ämnet fysik?
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Några ord från författaren När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att skriva en till lättläst bok bestämde jag mig för att skriva en lättsam och rolig.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Välkomna.
Presentationens avskrift:

År 1: Vad motiverar elever?

Forskningsfrågor Vilka faktorer är avgörande för elevernas motivation? LÄRAREELEVERMÖNSTER?

Metod Föreställningskartor Föreställningskartor Viktning Faktorerna viktades och analyserades Viktning Faktorerna viktades och analyserades

Lärdomar Tydliga mål och beröm viktigt för lärare. Tydliga mål och beröm viktigt för lärare. Lärares viktning avvek från elevernas – vi såg inte betyg som viktig faktor men det var elevernas största faktor. Lärares viktning avvek från elevernas – vi såg inte betyg som viktig faktor men det var elevernas största faktor. Det blev tydligt att vi underskattade vårt användande av betygen som ”morot” för eleverna. Det blev tydligt att vi underskattade vårt användande av betygen som ”morot” för eleverna. Elever säger ofta att det är tråkigt men faktorn om att roliga uppgifter skapar motivation fick låga poäng av elever Elever säger ofta att det är tråkigt men faktorn om att roliga uppgifter skapar motivation fick låga poäng av elever Att vara med och påverka undervisningens innehåll uppfattar inte eleverna som särskilt motiverande. Att vara med och påverka undervisningens innehåll uppfattar inte eleverna som särskilt motiverande.