År 1: Vad motiverar elever?
Forskningsfrågor Vilka faktorer är avgörande för elevernas motivation? LÄRAREELEVERMÖNSTER?
Metod Föreställningskartor Föreställningskartor Viktning Faktorerna viktades och analyserades Viktning Faktorerna viktades och analyserades
Lärdomar Tydliga mål och beröm viktigt för lärare. Tydliga mål och beröm viktigt för lärare. Lärares viktning avvek från elevernas – vi såg inte betyg som viktig faktor men det var elevernas största faktor. Lärares viktning avvek från elevernas – vi såg inte betyg som viktig faktor men det var elevernas största faktor. Det blev tydligt att vi underskattade vårt användande av betygen som ”morot” för eleverna. Det blev tydligt att vi underskattade vårt användande av betygen som ”morot” för eleverna. Elever säger ofta att det är tråkigt men faktorn om att roliga uppgifter skapar motivation fick låga poäng av elever Elever säger ofta att det är tråkigt men faktorn om att roliga uppgifter skapar motivation fick låga poäng av elever Att vara med och påverka undervisningens innehåll uppfattar inte eleverna som särskilt motiverande. Att vara med och påverka undervisningens innehåll uppfattar inte eleverna som särskilt motiverande.