Naturens Bästa - svensk ekoturism när den är som bäst Text: Per Jiborn Svenska Ekoturismföreningen Bild: Staffan Widstrand.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Advertisements

Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Nordic Quality – internpresentation Nordic Quality i korthet •Nordic Quality är en kvalitetsmärkning som certifieras av det oberoende nordiska certifieringsorganet.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Nationell besökshantering
till en presentation av System och lösningar med RFID
Källkritik På internet.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Behövs det pengar? Byteshandel.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Arbetsintegrerade socialt företag Pär Olofsson
Får kommunens invånare veta det de vill veta? Granskning av kommunernas hemsidor 2006 Stefan Fölster Monica Renstig.
Hushållningssällskapet Norrbotten I snart 200 år har vi arbetat för att utveckla Norrbottens landsbygd och dess småföretag. Inom vårt rådgivningsbolag.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
(Företag LOGGA) Ett steg in i framtiden (Kundens Logga)
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
1. Vad skall vi börja med? 2. Vad händer sedan? 3. Hur vet vi till sist att allt fungerar? Anslutning till SITHS (steg för steg…) Avtal Leverantör Avtal.
Tillsammans räddar vi liv
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Telecomfakta 026 –
custice . fakta . presentation
Intressententmodellen.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Företags och företagarutveckling på LRF Mälardalen Företagarcoach Folke Brinckmann Olsbo Gård
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kap 10 Marknad för turism •
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Naturens Bästa sex grundprinciper !
Årets landsbygdsprojekt 2010 ”Arrangörerna har skapat ett utbildningskoncept ”ekoturism i praktiken” som utgår från de deltagande företagarnas förutsättningar.
Vendingfakta 026 –
Marknadsföring av turism
Bör utländska direktinvesteringar särbehandlas? Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning.
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
Produktens olika delar
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
REKO-fjärrvärme. INFORMATIONSMÖTE FJÄRRVÄRME DAGORDNING:  REKO  Presentation bolaget  Ekonomi, taxeförslag 2016  Aktuella frågor Informationsmötet.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Vilken bransch? En bransch 3
Marknadsföringens källor
Den andra sidan av ridsporten
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
Läkemedelsdagen 2018 Tema rationell läkemedelsbehandling År 2018 ordnas Läkemedelsdagen som en del av en omfattande kommunikationskampanj för genomförandeprogrammet.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

Naturens Bästa - svensk ekoturism när den är som bäst Text: Per Jiborn Svenska Ekoturismföreningen Bild: Staffan Widstrand

En svensk ekoturismmärkning Lanserades Förstudie & Utvecklingsfas Runt 250 kvalitetsmärkta arrangemang Drygt 80 arrangörer och leverantörer.

Vad är ekoturism? Kommersiell turism som sker i naturen. Lokalt förankrad, naturskydd & miljöanpassad. Kunskap, upptäckarglädje & krav på gästen. Kvalitet, värdskap – ett roligare sätt att resa!

Principer, krav & kriterier Sex grundprinciper i botten. Krav på hela företaget - tjänsteleverantören. Specifika krav på produkten. Specialkriterier; Jakt, kanot, häst …

Godkända arrangörer & märkta arrangemang Allmänna krav på hela företaget. Specifika krav på varje märkt arrangemang. Hela utbudet behöver inte vara märkt. Pedagogisk utmaning, men gästen granskar.

Varför en kvalitetsmärkning? Kunden ska hitta lättare till det bästa. Mindre företag ska nå ut effektivare. Ska ge natur ett ekonomiskt värde.

En märkning som sporrar Ett sätt att synliggöra en hel bransch. Nya företag och bättre lönsamhet. Produktutveckling och nya marknader.

Men också som marknadsför En webbsida som informerar fram till beslut. Nästa steg presentkort och restplatser. Samarbete med Coop MedMera. Naturkompaniet, Minplanet, Cykelutmaningen. VisitSweden & utländska reseagenter.

Naturens Bästa ger resultat Synliggjort och lyft fram svensk ekoturism. Bidragit till en omfattande produktutveckling. Affärsutvecklat företagen. Öppnat nya marknader. Stimulerat till ett nytt sätt att resa.