- Forældre coaching v/ Allan Scherfig. Stress Glädje Mentale færdigheder Flow -ängslig -fruktan -ledsen -frustreret -arg -tvivel - bra nog (identitet)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
”Jag är vinden som blåser”
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
… som skulle arrangera en löptävling.
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vs..
Att leva med multipel skleros
BILD
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Pronomen.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
ADJEKTIV Camilla Nilsson, S:t Jörgens skola, Helsingborg –
Samma fast olika eller olika fast samma?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Passion, Samhörighet och Kärlek
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Musik: Nightengale Serenade
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Music: Nightengale Serenade
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
UR ETT PEDAGOGPERSPEKTIV
Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Identitet Vad formar oss till oss?.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Leda och planera sokratiska samtal
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
MAKTLEKAR.
Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Barn och stress.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lagsammanhållning.
Coachingsamtal Vår ”utbildningsstege” i coachingsamtal
Presentationens avskrift:

- Forældre coaching v/ Allan Scherfig

Stress Glädje Mentale færdigheder Flow -ängslig -fruktan -ledsen -frustreret -arg -tvivel - bra nog (identitet) -bedre end forventet -erkännande - klart mål og mening -utmaning -märka när du lyckas

1. Modtage og omsätta feedback 2. Se muligheder fremfor begrænsninger 3. Skabe positive tanker og indre dialog 4. Kontrol af egentilstand og kroppsspråk 5.Tage ansvar for egen udvikling 6.Motivere sig selv (også til hårdt arbejde) 7.Lyfta nivån under press 8.Bevidst om egne mål og vilje til at nå dem 9.Opåverkad af störningsmoment fra omgivelserne 10.Känna till egna styrker og svagheder 11.Arbejde med positive visualiseringer 12.Hög självkänsla och tro på egna kvalitéer

-Skapa tillit och erkännande -fokus på det ønskede (positiv) -”Keep it simple”

- respekt for tidspunktet -bekräfta indsatsen - fråga evt. efter egen vurdering? -fremadrettede forbedringsforslag

Varför inte Varför? ”Varfär gör du så många misstag”? ”Varför gör du inte som jag säger”?

Använd och istället för men ”Du spelar bra, men gör fortfarande för många misstag!” ”Du spelar bra, och när du får minimeret dine mistag bliver det rigtig bra”

När istedet for om ”Om du lykkedes med dit angrebsspil, så.....” ”När du lykkedes med dit angrebsspil, så...”

Vad och hur istället för om inviterer til at tænke i løsninger ”Vad har du brug for at känna?” ”Hur kommer du dit”?

undgå att använda inte ”Du ska inte göra så mange mange misstag” ”Du ska spela bollarna mera säkert”

Brug ord der ”guider” mot positive känslor! ”Är du trött? Har du fortfarande lite krafter kvar ”? Bliver du nervøs? Kan du bevara lugnet?

-prata om tanker og känslor -acceptera även negativa känslor - skab kundskab om tanken´s betydelse -hjælp till nye alternativer

-negativa glasögon? -de positiva sakerna räknas inte? -att förstora upp små saker? - at förutsäga, tankeläsa

- Pass på! Barnet finder beviser! -Led efter de positive og gode ting der sker ”Hjælper det dig, at tænke eller tro sådan? ”Hvad har du användning for at tænke just nu?

- är målet attraktivt? -äger sitt eget mål -sätt upp utvecklingsmål -prata om förväntningarna -Fråga om positive og neg. konsekvenser

-kropssprog er også kommunikation! - kunskap om kropssprogets betydelse -kroppsspråk ”genväg” till tillstånd! ”Hur skulle du se ut nu om du skulle efterlikna någon som skulle klara uppgiften”?

-Uppmuntra og uppfostra till selvansvar ”vad kan du själv göre för at.....”? ”hur har du tänkt dig.....”? -erkännande– tillit- ros

Ideer: -pulsen op? - fokus på något helt annat? - fokus på en simpel taktisk uppgift? - Andas med magen

- Vet du inte sanningen så tro det bedste - fokus på det der lykkedes - fremhæv tidligere successer - Visa att du tycker om barnen som de är