- Forældre coaching v/ Allan Scherfig
Stress Glädje Mentale færdigheder Flow -ängslig -fruktan -ledsen -frustreret -arg -tvivel - bra nog (identitet) -bedre end forventet -erkännande - klart mål og mening -utmaning -märka när du lyckas
1. Modtage og omsätta feedback 2. Se muligheder fremfor begrænsninger 3. Skabe positive tanker og indre dialog 4. Kontrol af egentilstand og kroppsspråk 5.Tage ansvar for egen udvikling 6.Motivere sig selv (også til hårdt arbejde) 7.Lyfta nivån under press 8.Bevidst om egne mål og vilje til at nå dem 9.Opåverkad af störningsmoment fra omgivelserne 10.Känna till egna styrker og svagheder 11.Arbejde med positive visualiseringer 12.Hög självkänsla och tro på egna kvalitéer
-Skapa tillit och erkännande -fokus på det ønskede (positiv) -”Keep it simple”
- respekt for tidspunktet -bekräfta indsatsen - fråga evt. efter egen vurdering? -fremadrettede forbedringsforslag
Varför inte Varför? ”Varfär gör du så många misstag”? ”Varför gör du inte som jag säger”?
Använd och istället för men ”Du spelar bra, men gör fortfarande för många misstag!” ”Du spelar bra, och när du får minimeret dine mistag bliver det rigtig bra”
När istedet for om ”Om du lykkedes med dit angrebsspil, så.....” ”När du lykkedes med dit angrebsspil, så...”
Vad och hur istället för om inviterer til at tænke i løsninger ”Vad har du brug for at känna?” ”Hur kommer du dit”?
undgå att använda inte ”Du ska inte göra så mange mange misstag” ”Du ska spela bollarna mera säkert”
Brug ord der ”guider” mot positive känslor! ”Är du trött? Har du fortfarande lite krafter kvar ”? Bliver du nervøs? Kan du bevara lugnet?
-prata om tanker og känslor -acceptera även negativa känslor - skab kundskab om tanken´s betydelse -hjælp till nye alternativer
-negativa glasögon? -de positiva sakerna räknas inte? -att förstora upp små saker? - at förutsäga, tankeläsa
- Pass på! Barnet finder beviser! -Led efter de positive og gode ting der sker ”Hjælper det dig, at tænke eller tro sådan? ”Hvad har du användning for at tænke just nu?
- är målet attraktivt? -äger sitt eget mål -sätt upp utvecklingsmål -prata om förväntningarna -Fråga om positive og neg. konsekvenser
-kropssprog er også kommunikation! - kunskap om kropssprogets betydelse -kroppsspråk ”genväg” till tillstånd! ”Hur skulle du se ut nu om du skulle efterlikna någon som skulle klara uppgiften”?
-Uppmuntra og uppfostra till selvansvar ”vad kan du själv göre för at.....”? ”hur har du tänkt dig.....”? -erkännande– tillit- ros
Ideer: -pulsen op? - fokus på något helt annat? - fokus på en simpel taktisk uppgift? - Andas med magen
- Vet du inte sanningen så tro det bedste - fokus på det der lykkedes - fremhæv tidligere successer - Visa att du tycker om barnen som de är