Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Milestone Modell för identifiering av lämplig effektivisering av energitekniska system med värmepumpar.
Version / laptop. Vill du spara upp till 40% på din elräkning?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Europaparlamentariker
Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution.
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
Välkommen till kundmötet 2011
Lönsamhet i produktionsförbättringar
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Metangas i Sibirien!. Metangas i Sibirien! Vägtransporter– CO2 trend ? Snålare fordon ton Biodrivmedel ökar ton Ökad trafik
Vill du spara upp till 40% på din elräkning? Och samtidigt ge miljön en hjälpande hand!
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Kognitiv funktion efter ögonkirurgi
BC – utsläpp och halter i städer
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Fossilbränslefri region
 Staffan Hellberg & Tobias Engström  STS HT03-VT09  Utbytesår, engagemang, sidoprojekt, tilläggskurser  Bra år - positiva till STS! Om oss alumner.
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Norrbottens energikontor AB (Nenet) Ulrika Lundberg Projektledare nenet.se.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
( ) Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Version / stationär dator. Vill du spara upp till 40% på din elräkning?
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Milestone Modell för identifiering av lämplig effektivisering av energitekniska system med värmepumpar.
Chalmers University of Technology Hur ser vägen ut till ett klimatneutralt energisystem år 2050? Filip Johnsson Institutionen för Energi och Miljö
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Programkonferens Etanol
Transient Air management Dr. Henrik Dembinski Scania CV AB förutveckling förbränningssystem Styrning av luftflöde i dieselmotorer Info class External.
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
Stolpe in för elbranschen? Henrik Wingfors Svensk Energi Hållbara transporter.
Mekaniska bröst-kompressioner: En bro till fortsatt behandling
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Styrteknik: Information om styrsystem, allmänt I1:1
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Skogsindustrin vänder ett nytt blad Karin Ericsson och Lars Nilsson Miljö- och energisystem (LTH) Lunds universitet.
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Projekt 19 Decentraliserade pumpar i kylapplikationer Jörgen Rogstam och Zhengqian (James) Cai Sveriges.
Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning oktober 2014 Competence.
EGNOS och Galileos roll i ett framtida GNSS – en lägesrapport Flygteknik 2010, Stockholm, Robert Lundin,
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Effektiv hjulrengöring stoppar smutsen! Logistik och Transport 2012 Svenska Mässan, Göteborg Presentation av: Henrik Lidholm, VD Gentus AB Gentus AB, Askims.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Biogas Sydost OH 1.
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Genomförda tester på etanolbil och referensbil l 1998: Examensarbete på Högskolan i Växjö ”Jämförande analysstudie av förbränningsprodukter från etanol-
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
Datscha Bank & Finans Outlook April Vad är Datscha? Webbaserad tjänst Kommersiella fastigheter Information och värdering användare 300 bolag.
Urbana Social-Ekologiska System
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Vad? – Varför? – Hur? Finansiering av infrastruktur för alternativa bränslen och fordon. Det finns ett gap mellan vilka infrastrukturinvesteringar vi.
Jörgen Sjöberg Energitillförsel(2004), TWh Kärnkraft227 (brutto), 78 (netto) Olja205 Biobränslen110 Vatten 60 Kol, koks 30 Naturgas 9 Värmepump 6 Vindkraft.
FOCUS fas II info Who´s in FOCUS? Institute and Academia FOI Linköping University Chalmers University of Technology FOCUS is sponsored by the.
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, ) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH
decarbonising road transport
TRAFFIC EMISSION DUE TO WASTE Collection in Stora Ursvik, Stockholm
Fuel Cell Conference 2019 Bertil Wahlund Energiforsk
Presentationens avskrift:

Distribuerad Reglering av Fordonståg

Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009 Q3 Ekonomi : kkr (total) 50% finansiering

Utmaning för framtidens transportsystem Emissioner Transportsektorn står för ca 30% av CO2 utsläpp från fossila bränslen inom OSCD. [REDUCING TRANSPORT GREENHOUSE GAS EMISSIONS, 2010 internationaltransportforum OECD] Ökad trafiktäthet Bränsleförbrukning ~ 30 % av totalkostnad för long-haulig i Europa är bränslekostnad [Schittler, 2003]

Platooning en möjlig lösning  Tredubbling av trafikflödet  Reducera olyckor med upp till 10%  Reducera utsläpp med upp till 20% [PATH, 2010; Robinson et al., 2010]

Hur mycket bränsle spara man [An Experimental Study on the Fuel Reduction Potential of Heavy Duty Vehicle Platooning, Assad et al.] SimExp Lead truck100 % Time gap 1 s93.2 %92.9 % Time gap 2 s94.9 %- Time gap 3 s98.8 %98.7 %

Hur reglera ett enskilt fordon i tåget Hur uppnå robusthet och säkerhet i system Hur administrera fordonståget för optimal effektivitet Hur styra fordonståget tillsammans med övrig trafik Frågeställningar kring fordonståg

Distribuerad styrning

Information and Communication Technology Premise 8 Wireless communication Vehicle-to-Vehicle (V2V)Vehicle-to-Infrastructure (V2I)

Säkerhetszoner [Establishing Safety for Heavy Duty Vehicle Platooning a Game Theoretical Approach, Assad et al.]

Vad händer i projektet  Lic-avhandling presenterad och godkänd ” Fuel-Efficient Distributed Control for Heavy Duty Vehicle Platooning ”  Reglerkoncept LQR, MPC, regelbaserad  Sensorfusion och filtrering av data  Systemarkitektur