Distribuerad Reglering av Fordonståg
Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009 Q3 Ekonomi : kkr (total) 50% finansiering
Utmaning för framtidens transportsystem Emissioner Transportsektorn står för ca 30% av CO2 utsläpp från fossila bränslen inom OSCD. [REDUCING TRANSPORT GREENHOUSE GAS EMISSIONS, 2010 internationaltransportforum OECD] Ökad trafiktäthet Bränsleförbrukning ~ 30 % av totalkostnad för long-haulig i Europa är bränslekostnad [Schittler, 2003]
Platooning en möjlig lösning Tredubbling av trafikflödet Reducera olyckor med upp till 10% Reducera utsläpp med upp till 20% [PATH, 2010; Robinson et al., 2010]
Hur mycket bränsle spara man [An Experimental Study on the Fuel Reduction Potential of Heavy Duty Vehicle Platooning, Assad et al.] SimExp Lead truck100 % Time gap 1 s93.2 %92.9 % Time gap 2 s94.9 %- Time gap 3 s98.8 %98.7 %
Hur reglera ett enskilt fordon i tåget Hur uppnå robusthet och säkerhet i system Hur administrera fordonståget för optimal effektivitet Hur styra fordonståget tillsammans med övrig trafik Frågeställningar kring fordonståg
Distribuerad styrning
Information and Communication Technology Premise 8 Wireless communication Vehicle-to-Vehicle (V2V)Vehicle-to-Infrastructure (V2I)
Säkerhetszoner [Establishing Safety for Heavy Duty Vehicle Platooning a Game Theoretical Approach, Assad et al.]
Vad händer i projektet Lic-avhandling presenterad och godkänd ” Fuel-Efficient Distributed Control for Heavy Duty Vehicle Platooning ” Reglerkoncept LQR, MPC, regelbaserad Sensorfusion och filtrering av data Systemarkitektur