Effektiviseringsåtgärder av den kommunala ekonomin Nordiskt möte i Akureyri, Island 27 – 31 augusti 2014 Benjamin Strandberg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
/hp Negativt Positivt under 100 % 100 – 199 % 200 – 299 % 300 – % (7 st.) (49 st.) (165 st.) (85 st.) (36 st.) Årsbidraget räcker inte till.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basserviceprogrammet samt Kommunförbundets beräkningar.
Försäkringsskydd för stipendiater
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Konjunkturer.
Behovet av en ny skattereform
Det allmänna ekonomiska läget
Hälso- och sjukvårdsutgifter samt deras finansiering 2012 Petri Matveinen Nina Knape
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
Sociala utgifter och deras finansiering 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape.
Ensamkommande flyktingbarn
Företagsnyheter Intressanta inkomstnivåer 2.
Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt LPA våren 2014 Aktuellt om LPA-tryggheten.
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basservicebudgeten samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling Nordiskt möte i Island 2014 Ilari Soosalu.
Ekonomiska kretsloppet
/MP Förändring i BNP och arbetslöshetsgrad , % % % Källa: Åren Statistikcentralen, prognos för åren
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Lösningar på yrkeshögskolornas problem ordförande Sture Fjäder
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Förändring i BNP och antalet sysselsatta 2000–2014, i % jämfört med föregående års motsvarande kvartal /MP Källa: Statistikcentralen, nationalräkenskaperna.
Basinkomst En realistisk möjlighet?
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetunderlag Samrådsmöte,
Sociala utgifter och deras finansiering 2009 Esa Arajärvi, Nina Knape 1.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Större koncentration Mål % av befolkningen i EU (15 medlemsstater) som omfattas.
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2014 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
/MP % Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar) , % Källa: Åren 1985–2014 Statistikcentralen, prognos 2015–2019 FM.
,7 1,5 18,2 6,4 1,5 2,4 27,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 STATEN skatteinkomster 39,3 STATEN skatteinkomster.
jh/hp 2,7 1,6 18,5 6,4 1,6 2,8 28,0 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 STATEN skatteinkomster 39,9 STATEN skatteinkomster.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2015 samt budgetar och ekonomiplaner för Presskonferens Verkställande direktör.
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2015 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
Vad görs på nationell nivå för att förebygga marginalisering november 2015 Georg Henrik Wrede.
Verkställande direktör Jari Koskinen
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016, förhandsuppgift Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2015
Kommunalekonomins utveckling till år 2020
Skattefinansieringen år 2016, md €
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2016
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
Verkställande direktör Jari Koskinen
Skattefinansieringen år 2016, md €
Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar)
BNP och de sysselsattas (15-74 –åringar) volymförändring åren , %
Presentationens avskrift:

Effektiviseringsåtgärder av den kommunala ekonomin Nordiskt möte i Akureyri, Island 27 – 31 augusti 2014 Benjamin Strandberg

Hållbarhetsunderskottet i den offentliga ekonomin  effektivering av verksamheten Hållbarhetsunderskottet: ca. 4,7 % av hela bruttonationalprodukten Finland i recession – orsakerna och de kommande utmaningarna är många Exportberoendet stort: traditionella industrier mycket viktiga, framförallt skogsindustrin Orsaker: Inte enbart konjunkturmässga orsaker, utan främst strukturella

Åtgärder för att tackla detta underskott på 4,7 % av BNP 1.Balanserandet av kommunalekonomin 1,0 % 2.Höjning av produktivitet inom off. tjänster 1,4 % 3. Förlängning av arbetskärriärer 1,4 4. Minskning av den strukturella arbetslösheten med 1 % -enhet0,3 % 5.Ekonomis potential höjs med 1 ½ % 0,6 % Sammanlagt % av BNP 4,7 %

Hanterandet av hållbarhetsunderskottet och kommunerna (1) Hållbarhetsundersk. 4,7 % / BKT ca. 9,5 md.e Kommunernas andel ca. 4,0 md.e Åtgärder 2014 – 2017 inkl. redan gjorda beslut: - Minskandet av uppgifter och förpliktelser ca. 1,0 md.e - Kommunernas egna åtg. beskattning o.dyl. ca. 1,0 md.e Längre tids målsättningar: - Höja prod. i den off. serviceprod % /år. Således förminskas hållbarhetsundersk. med ca. 1,4 % -enheterca. 2,8 md.e - Kommunala servicens andelca. 2,0 md.e Uppgifter + förpliktelser+ egna åtgärder+ produktivitet = 4 md.e

Hanterandet av hållbarhetsunderskottet och kommunerna (2) Minskandet av kommunernas uppgifter och förpliktelser (1 mrd.) Minskar arbetskraftsbehovet med För åren är pensionsbortfallet i vilket fall som helst (Källa: Keva) 2014: 2015: 2016: 2017: (Källa: Keva, vintern 2013)

Det strukturpolitiska programmet och den kommunala beskattningen Totalt 156 kommuner, dvs. nästan hälften, höjde sin inkomstskattesats för i år Genomsnittliga inkomstskattesatsen är nu 19,74 procent, vilket är 0,36 procentenheter högre än ifjol Huvudsakliga orsaker: den svaga ekonomiska utvecklingen och de stora nedskärningarna i statsandelarna Höjningen av inkomstskattesatserna gav kalkylmässigt kommunerna omkring 350 miljoner euro mer i skatteinkomster år

Höjde 0,50 %-enh. (65 kommuner) Ingen förändring (164 kommuner) Höjde 0,25 %-enh. (10 kommuner) Höjde 1,00-1,50 %-enh. (55 kommuner) Höjde 0,75 %-enh. (26 kommuner) = landskapscentrum © Kuntarajat: Tilastokeskus. Kommuner med förändrad inkomstskattesats 2014 Källa: Kommunförbundets förfrågan

Hanterandet av hållbarhetsunderskottet och kommunerna (3) Produktivitetsökning +0,5 % i den offentliga serviceproduktionen »Kommunerna står för dryga 65 % (ca. 2 mrd. euro) Metoder: Bl.a. utvecklandet av IKT: Finland har ett splittrat informations- och kommunikationssystem  låg produktivitet och hinder för utvecklandet av den kommunala servicen »Kommunsektorn har ett akut behov att förbättra produktiviteten genom att samordna informations- och kommunikationssystemen” Social- och hälsovårdsreformen och upphävandet av hälsovårdens mångkanaliserade finansiering

Metoder att öka på produktiviteten: Liberalisering av behörighetskraven: »Smidigare normuppsätting som reglerar främst personalens behörighet och dess dimensionering »Krävs uppluckring av alltför detaljerade personalnormer och snävt specialiserade behörighetskrav, som gör det svårare att organisera tjänsterna effektivt och överseendet av uppgifterna och arbetsfördelningen Övrigt: »Borttagande av överlappande funktioner »Integrering av grundläggande hälsovård och specialsjukvården »Öka patientens valfrihet »Överlappande och ”onödiga” läkarintyg…. Hanterandet av hållbarhetsunderskottet och kommunerna (4)

Plock ur det strukturpolitiska programmet ” En utredning på bred bas (inkluderande bl.a. parlamentarisk representation, olika finanseringsaktörer och organisationer) bereds för att ta fram olika alternativ för att avskaffa systemet med att finansieringen av social ‐ och hälsovården distribueras via flera kanaler och för att utreda den inverkan detta har på klientens ställning och rättigheter, tillgången på tjänster, förmåner, social ‐ och hälsovårdssystemet och samhällsekonomin.. ” »Även studethälsovården, rehabiliteringen, åldringsvården, arbetshälsovårdens samt läkemedlens tillängligheten skall garanteras” »Alla finansieringskanaler skall beaktas, inklusive statsandelarna (Kommunernas finansiering, FPA, arbetspensionsbolag m.fl. »Utredningen skall vara färdig fr.o.m. början av nästa år…

Sporrande att arbeta och undvikandet av utslagning skall prioriteras ” Den aktiverande sociala tryggheten utvecklas i syfte att förhindra marginalisering och göra det mera sporrande att arbeta. Arbetet med ett åtgärdsprogram inleddes hösten Kommunerna ges en större roll i verkställandet av den aktiverande sociala tryggheten. Offentliga serviceproduktionens produktivitet ”Förnyandet av kommunstrukturen och social- och hälsovårdsservicen och dess slutförande har en avgörande roll i hur detta mål skall nås.” Plock ur det strukturpolitiska programmet

»Regeringens proposition till riksdagen om ändring av kommunstrukturlagen ges våren Lagstiftningen träder i kraft sommaren Statsrådet fattar beslut om eventuella kommunsammanslagningar så att de kan träda i kraft vid ingången av 2017” »Metropolförvaltningen 1 och 2 »”Upphandlingslagstiftningen reformeras enligt de nya EU- direktiven som antogs i februari 2014 med beaktande av regeringsprogrammet så att de nya lagarna träder i kraft i april 2016” »Styrsystemet för kommunernas ekonomi Övrigt i det strukturpolitiska programmet (regeringen )

Nuvarande basserviceprogramförfarandet Består av tre komponenter: En del av beredningen av statsbudgeten »I praktiken är basserviceprogrammet en del av ramförfarandet och basservicebudgeten en del av den allmänna motiveringen till statsbudgeten Tvärsektoriell verksamhet »Förfarandet leds av ministergruppen för basserviceprogrammet. Gruppen har ett sekretariat som beredningsorgan. En del av samrådsförfarandet mellan staten och kommunerna »Finlands Kommunförbunds representanter är permanenta sakkunniga i ministerarbetsgruppen för basserviceprogrammet. »Delegationen för kommunal ekonomi och kommunalförvaltning (Kuthanek)

Planen för den offentliga ekonomin och programmet för kommunernas ekonomi (1) Ett nytt styrsystem för kommunernas ekonomi tas in i den nya kommunallagen »I fråga om sin långsiktighet och bindande verkan är styrsystemet jämförbart med det nuvarande ramförfarandet inom statsfinanserna Utgångspunkten är en plan för hela den offentliga ekonomin som omfattar följande sektorer: »statsfinanserna »den kommunala ekonomin »de lagstadgade arbetspensionsfonderna och övriga socialskyddsfonder

Planen för den offentliga ekonomin och programmet för kommunernas ekonomi (2) I planen för den offentliga ekonomin uppställs balansmålen för varje sektor beträffande dess andel av BNP »sektoriella specificerade åtgärder för att uppnå målen föreslås (skattebasen, statsandelar, avgifter, kommunernas uppgifter och skyldigheter, bättre produktivitet) »som stöd upprättas en budgetram för den kommunala ekonomin (ett högsta belopp för utgiftsökningar i den kommunala ekonomin som beror på staten) »bestämmelserna om enskilda kommuners skyldighet att täcka underskott skärps och skyldigheterna utsträcks till att omfatta också samkommunerna

Planen för den offentliga ekonomin och programmet för kommunernas ekonomi (3) Programmet för kommunernas ekonomi »innehåller de åtgärder som planen för den offentliga ekonomin förutsätter »samordnar kommunernas uppgifter och skyldigheter med finansieringen (skatte- och avgiftsintäkter, skattebasen, statsandelar, utveckling av produktiviteten, statliga åtgärder som gäller uppgifter och skyldigheter) »ersätter basserviceprogrammet och basservicebudgeten »är mer omfattande än basserviceprogrammet eftersom det utöver de lagstadgade uppgifterna även omfattar kommunernas övriga uppgifter

Finansieringsprincipen Staten måste se till att kommunernas ekonomiska resurser är tillräckliga i förhållande till de förpliktelser som stadgats till kommunerna Principen är en väsentlig del av kommunernas självstyrelse enligt grundlagen Hur finansieringsprincipen uppfylls i »nedskärningarna av statsanelarna på grund av behov att balancera den offentliga ekonomin och »i statsandelsreformen ?

Kommunalekonomis största utmaningar Statsandelsnedskärningarna Den åldrande befolkningen Stor obalans mellan inkomsterna och utgifterna inom kommunalekonomin…. Efterföljandet av det strukturpolitiska programmet och finansieringsprincipen avgörande!

Tack!