Förutsättningar för turism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Falkenbergs kommun!.
Advertisements

Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Listar de sökta objekten.
Reseproduktion och försäljning
Gästkategorier Logi.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Presentation av resmål
Konferens och evenemang
Reseproduktion och försäljning
Geografisk information
Vår plats/andra platser
Turismen växer fram kapitel 2
En sammanfattning av vad två samhällsklasser kom fram till ht 2010.
Världens största näring
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Ett projekt för att locka till arbetskraftsinflyttning i.
Workshop Besöksnäringen
Site Talk Vacation Club produktpresentation •© Unaico All Rights Reserved.
Aktiviteter och upplevelser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Behov av guider och reseledare
Centrala innehåll och kunskapskrav
Resmål och resvägar Val av transport.
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
REGION OCH MILJÖ.
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Turismens historia kapitel 2.
Hushållningssällskapet Norrbotten I snart 200 år har vi arbetat för att utveckla Norrbottens landsbygd och dess småföretag. Inom vårt rådgivningsbolag.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
Natur som turistresurs
Tjeckien.
Kultur som turistresurs Kap 3 – Hållbar turism. Vårt kulturarv Omfattar seder och bruk, traditioner musik, konst, idrott, byggnader och miljöer. Ses som.
Ibis Styles Stockholm Järva Stockholm, Sverige Check-in 25 apr 2013 To Check-out 28 apr 2013 Sö Nätter: 3 Typ av rum 1 enkelrum Gratis wireless internet.
Resebarometern 2011 KRONOBERGS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (39%) 2. Göteborg (28%) 3. Malmö.
Ostindiefararen – Vänern Tour 2015
Sex frågor om Södra staden Resultat av medborgardialog 1 december till 15 februari.
Val av transport till resmålet.
Turismens besöksmål tillgängliga för funktionshindrade.
Resvägen som attraktion
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
TURIST De har rest hemifrån
Resebarometern 2011 ÖSTERGÖTLANDS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (33 %) 2. Göteborg (31 %)
Geografi – Produktion, handel och transporter
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Koncept Vårt företag är ett av de största bilföretagen i Sverige. Det som gör oss unika är vårt breda koncept av bilar. Hos oss kan du hitta allt ifrån.
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
KISC General Presentation0 Kandersteg International Scout Centre Världsscoutcenter.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Turistgeografi  Var i världen olika platser ligger  Hur man kan resa mellan olika orter  Sevärdheter på kända turistmål  Speciella förhållanden på.
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Kungsvägen blomstrar åter
Samrådsförslag.
Skövde! välkommen till.
Geografi / samhällskunskap
1. Hållbar stadsutveckling
Årets resa går till Nice 4-7 oktober
Presentationens avskrift:

Förutsättningar för turism Kap 1 Hållbar turism

De fyra hörnstenarna 1. Attraktioner- shopping, möjlighet till friluftsliv eller attraktivt näringsliv (Göra) 2. Serviceutbud – restauranger, möjligheter till boende, affärer m m(Bo, Äta) 3. Kommunikationer – vägar järnvägs-, flyg eller båtförbindelse (Resa) 4. Informationsmöjligheter/bokningscentraler, försäljningskontor, turistbyråer m m (Sälja) Dessa fyra bildar hörnstenarna. Det viktigaste är dock att det finns något som lockar turisterna.

Vad menas med en turistattraktion? Skapade attraktioner – Idrottsarenor, äventyrsland och temaparker. Utvecklade – kalkbrott, Kinesiska muren, Visby ringmur. Religiösa – Peterskyrkan, Notre Dame Byggnadsverk, Stränder, krigsskådeplatser, Vasaloppet.

Perpetuum mobile Attraktioner måste ständigt förnyas och förändras för att inte turisterna ska tappa lusten att besöka dem. Perpetuum mobile = ständigt i rörelse Försvinner turisterna försvinner lönsamheten

Symboler Vad tänker ni på när ni hör Gränna? Vi förknippar ofta symboler med platser Operan i Sydney, Hollywood-skylten med LA, sumobrottare med Japan och Koalor och Kängurur med Australien. Vad förknippar vi med Sverige?

Naturen som attraktion Fjällnatur, sjöar, stränder . Raukarna på Gotland, Lapporten i Abisko. För att naturen ska bli mer tillgänglig kan man bygga stugbyar, badplatser samt utöka förbindelserna med tåg eller buss. Man kan även nischa sig inom naturupplevelserna. Ekoturism, vildmarksturism, äventyrsturism.

Attraktionens dragningskraft Tre klasser – primärattraktion, sekundär attraktion, tertiärattraktion Primärattraktionen är så betydelsefull att turisten väljer resmål främst för att kunna besöka den. Liseberg, Disney World. Sekundärattraktionen kan ha viss betydelse vid val av resmål. Operahuset i Sydney, Big Ben i London. Tertiärattraktionen är ofta inte känd på förhand utan upptäcks av turisten på resmålet. Restauranger, vackra vyer.

Gradera turistattraktioner Restauranger – Michelinguiden. Graderas med stjärnor. - Tre stjärnor i Guide Michelin betyder att en restaurang är "värd en resa i sig", - två stjärnor betyder att restaurangen är "värd en omväg", - medan en stjärna betyder att det är en "exceptionellt bra restaurang i sin kategori".

Gradera turistattraktioner Samma gradering kan användas på olika attraktioner inte bara restauranger. Värd en resa – ishotellet Joukkasjärvi Värd en omväg – Höga kusten Värd ett besök – beror helt på besökarens intressen

Topplista Sverige 1. Liseberg Göteborg 3139 000 2. Kulturhuset Stockholm 2680 148 3. Sälen Malung 1910 000 4. Fyrishov Uppsala 1682 000 5. Globe Arena Stockholm 1407 026 6. Skansen Stockholm 1380 851 7. Stockholmsmässan 1255 373 8. Eriksdalsbadet Stockholm 1160 132 9. Folkets park Malmö 1150 000 10. Gröna Lund Stockholm 1113 000 Ullared listar sig själva 4,4 miljoner besökare

Attraktionens betydelse vid lokalisering Vad är det som gör att en viss plats verkligen utvecklas till ett turistmål? Man kan tala om olika typer av lokalisering: - Marknadsorienterad lokalisering - Resursorienterad lokalisering - Nätverksorienterad lokalisering

Lokalisering Marknadsorienterad lokalisering – innebär att man bygger ut turismen inom befolkningstäta områden eller där det redan finns en koncentration av turister. Exempelvis öppnar man en restaurang nära en känd symbol, byggnad eller museum. Euro Disney utanför Paris.

Lokalisering Resursorienterad lokalisering – Attraktionen i sig är avgörande för att turismen ska utvecklas i området. Till exempel lutande tornet i Pisa, Pyramiderna i Egypten och Golden Gate bron i San Fransisco. Nätverksorienterad lokalisering – flera attraktioner byggs i anslutning till varandra och hjälps på så sätt åt att locka turister till området. Till exempel Orlando i Florida med temaparker såsom Sea World, Universal Studios, Disney World med fler.

Att skapa en turistprodukt Består av delarna resa, bo, äta och göra Varje del bidrar till den totala kvalitén och säljbarheten Är beroende av områdets grundförutsättningar, dvs dess natur, kultur och näringsliv.

Naturens betydelse Orörd natur, vildmark och klimat. Sol och bad, skidorter, Många längtar efter ren luft och oförstörd natur. Sevärdheter i naturen. Unika naturfenomen, Grand Canyon, Kilimanjaro, Yellowstone National Park. Natur tillrättalagd för rekreation, lek och idrott. Vandringsleder, skidanläggningar. Natur som grund för näringsverksamhet. Lantbruk skogsbruk och fiske. Kunskapsförmedling om naturen. Botaniska trädgårdar, naturum, djurparker och akvarier.

Kulturens betydelse Kulturlandskapets form. Den samlade bilden av landskapet och dess arkitektur. Permanenta kulturella attraktioner. Museer, kyrkor, parker eller historiska seder som bevarats. Arrangerade tillfälliga kulturella traditioner. Utställningar, teater, festivaler eller fotbollsmatcher. Folktraditioner. Hur människor lever sitt vardagsliv med mat och hantverkstraditioner och musik. Kunskapsförmedling om kulturella aktiviteter. Kurser inom konst, teater, historia samt temaresor.

Näringslivets betydelse Produktion. Olika typer av företag i regionen- jordbruk, gruvdrift, fiske, glasbruk. Sevärdheter i form av produkter eller produktionssätt. Glastillverkning i Glasriket eller polkagrisar i Gränna. Köpcentra eller shoppingområden av olika karaktär och storlek. Torp, Uddevalla, Kållered, Göteborg och Gekås i Ullared. Forskning och utveckling. Universeum, Teknikcentrum i Växjö.

Kamfjords modell

Turistproduktens olika delar Resa- När man ska välja transportsätt tar man hänsyn till olika faktorer: Transportmedel till och på resmålet. Bil, tåg cykel eller flyg. Tidtabeller. När och hur ofta det finns kommunikationer. Ju oftare och mer regelbundet ju mer tillgängligt. Resvägar. Direkt eller byte? Attraktioner längs vägen? Service kring transporten. Tillgång till information om tidtabeller , resvägar och priser samt olika betalningssätt.

Turistproduktens olika delar Bo – från konferensanläggning till campingplats. Faktorer att tänka på när man väljer: Rum. Privat eller sovsal? Standard, minibar, TV och telefon. Aktivitetsutbud. Möjligheter till förströelse i omedelbar anslutning till boendet. Swimmingpool, bibliotek. Miljö. Hur miljövänlig verksamheten är samt i stadsmiljö eller på landsbygden vid en sjö. Service. Vilken service man kan få som gäst. Från självhushåll till all inclusive-arrangemang.

Turistproduktens olika delar Äta – en servering kan vara allt från bensinmack till lyxrestaurang. De viktigaste synpunkterna att titta på är: Mat. Vilken typ? Bred meny eller få rätter? Vilka råvaror används? Finns lokala alternativ? Vegetariskt? Dryck. Vilka serveras? Finns rättigheter att servera alkohol? Miljö. Inredning, yttre miljö. Centralt i stan, ute-servering. Sopsortering, miljövänliga material. Service. Bemötande. Väntetider på bord, mellan rätter. Hur serveras mat och dryck?

Turistproduktens olika delar Göra – indelas i se, vara, göra och lära. Se-upplevelsen innebär sightseeing. Man njuter visuellt av vyer över London eller Stockholms skärgård. Vara-upplevelsen innebär att befinna sig i en viss miljö vid en viss tid. Karnevalen i Rio eller Visby under Medeltidsveckan. Individuellt vad man gillar. Göra-upplevelsen är knuten till en aktivitet t ex shoppa, spela golf eller åka skidor. Lära-upplevelsen tar tillvara nyttoaspekten. Att lära sig är centralt. Överlevnadskurs, museum eller guidade turer exempelvis

Paketering De olika delarna kan paketeras för att underlätta marknadsföring och försäljning Transport, boende, servering och aktiviteter kombineras till ett attraktivt paket. Exempelvis alla charterresor. Disney World är ytterligare ett exempel på ett komplett turistområde. Det finns boende i olika prisklasser, transportsystem och ett stort antal serveringar. Olika nöjesparker som passar olika åldrar. God service är det viktigaste för dessa anläggningar.

Repetition Fyra hörnstenar för att skapa ett resmål. Attraktioner, Serviceutbud, Kommunikationer och Informationsmöjligheter. Turismens lokalisering kan delas in i marknadsorienterad, resursorienterad och nätverksorienterad lokalisering. Attraktioner kan delas in i tre klasser: primär, sekundär eller tertiär attraktion. Symboler har stor betydelse. Eiffeltornet, triumfbågen. En turistprodukt består av fyra delar: resa, bo, äta och göra. Förutsättningarna för dessa är områdets natur, kultur och näringsliv.

Engelska ord Befolkning- population Forskning – research Klimat – climate Miljö – environment Nätverk – network Paket – package Tema park- theme park Tillgänglig- accessible Upplevelse- experience Utveckling –development Attraktion- attraction Vildmark – wilderness Äventyrsland- adventure land