SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
För att göra avklippta hörn på en bild använder man sig av verktyget Picture Shape. Detta verktyg hittar du under fliken Picture Tools (som du får upp.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
CGI spås komma ersätta gråjärn i kommersiella fordon 2007… Klicka för att fortsätta…
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Källor: Reuters EcoWin och Riksbanken
Mellanblå fält till höger: Plats för bild – foto, diagram, film, andra illustrationer Comparison of some instruments and methods for determination of sunshine.
Our drive is your performance. 20 års framgångsrikt samarbete inom Produktutveckling, Tribologi och Materialteknik Bengt Liljedahl Konstruktionschef Hägglunds.
7 Det är= there is/are, it is
Digital exclusion Olle Findahl Stockholm.SE April
Forskarservice – under arbete Stefan Carlstein Högskolebiblioteket i Jönköping
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turiståret 2010 The Tourist Year in Sweden 2010 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
© Apoteket AB Sidhuvud med plats för gemensamt namn för OH-serien Sidhuvud med plats för Enhet / Utförare – Internt Swedish community pharmacy classification.
All the small things Massor av små tips och tricks för BizTalk-utvecklaren Mikael Sand
Landscaped Spaces Design for Health This slide show contains images related to health and the built environment. For more information see
Aims and outcomes Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar.
Department meeting, CSEE, April 21, People in and out 2.Salaries 3.Course evaluations for lp2+3 4.Applications to LTU programs.
Kom och utveckla din syn på ledarskap!. Hur möter du de nya kraven på dig som ledare, säljare och i serviceyrken? Välkommen till frukostmöte om LUCK-konceptet.
EUCEN European University Continuing Education Network -En internationell organisation med 212 medlemsuniversitet från 40 länder -EUCEN grundades 1991.
Vägledningscentrum Career guidance centre
Workshop 7 mars 2013 Välkomna Dagens tema: Crowdsourcing Dagens talare 7/3/13 Behovsdriven utveckling i praktiken 1.
School of Electrical Engineering Education/Utbildning.
Karlstad April 2013 Karin Henrekson Ahlberg and Rolf Öberg Rolf Öberg.
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Microsoft Office SharePoint Server 2007 – del 1 Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
Name Title Microsoft Sweden. Avtalspraktiska fördelar Om-installation med valfritt media Kräver inte samma fysiska media som maskinen kom med Men…
Creating an Adobe Presentation Rapidly create Flash-based presentations and eLearning courses from PowerPoint Set Preferences Add or Edit Audio Add multimedia.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
Stora additionstabellen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 05Oct10, PT Sommarturismen 2013 The Summer Tourism in Sweden 2013 Inkvarteringsstatistik/Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turiståret 2012 The Tourist Year in Sweden 2012 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
The Swedish Travel Card
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Adult education in Sweden is extensive and has a long tradition. Adult education exists in many different forms and is organized by many different operators,
Årsbokslut för svensk turism 2013
Workshop 4 Framgångsrika Föredömen Lean Forum Konferens 8 oktober 2009 Anette Kinde.
Hållbara produktions- och konsumtionsmönster inom jordbrukssektorn - trots vattenbrist? ökning av vattenproduktiviteten handel med “virtuellt vatten” förändring.
15% av inneliggande patienter på svenska sjukhus är intagna på grund av felmedicinering ofta orsakad av ej identifierad njurfunktionsnedsättning dvs nedsatt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Esbri seminar – Estrad Attitudes and role models Promoting women´s entrepreneurship November 16, 2009.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Skills for Growth An Introduction Nils Karlson, Associate Professor CEO The RATIO Institute
Swedish ports A linchpin in Swedish industry. 95% of Swedish foreign trade is transported through a port.
Close to Karlsson in Falkenberg 4 camps á 20 days Possibilities for long time stay International players in the age of years old One camp for younger.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 12 Dokumenthantering och dokumentbevakning 12/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Företagsstöd.
Data from2003/BS Using stroke registers for research: Example from RIKS stroke in Sweden.
FIRMA OCH VARUMÄRKESENKÄT Näringslivets syn på firma och varumärken Industry’s view of trade names and trademarks.
Western Sahara and Exploitation of Natural Resources
ReformTech Sweden AB CONFIDENTIAL This document is solely for the use of ReformTech personnel. No part of it may be used, circulated, quoted, or reproduced.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
CHI-TSONG CHEN KAPITEL 2- Systems Kortfattade läsanvisningar Läs hela kapitlet utom 2.9 och 2.10.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015
GDPR - General Data Protection Regulation
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Continuing the work with scb.se.
Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Vattenfalls Idrotts- & Fritidsförbund
Office of Special Education and Early Intervention Services UPDATES
Presentationens avskrift:

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2014 The Summer Tourism in Sweden 2014 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source: Tillväxtverket & SCB/Statistics Sweden Preliminära data för 2014/Provisional data for

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH totalt antal gästnätter total no. of nights spent +3,4% total ökning från 2013 total increase from ,1% ökning av svenska gästnätter increase of Swedish/domestic nights +6,6% ökning av utländska gästnätter increase of foreign/intl. nights +4,1% ökning av totalt antal gästnätter juni increase of nights June +3,0% ökning av totalt antal gästnätter juli increase of nights July +3,3% ökning av totalt antal gästnätter augusti increase of nights August Vid publicering av data ange alltid källan/Please remember to acknowledge the source Volymer/gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* under sommaren 2014 (juni-aug) Volumes/nights spent at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* during the summer 2014 in Sweden (June-Aug) *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Tab. 1 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Totala volymer/gästnätter (tusental) månad för månad på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Total volumes/nights spent (,000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter / Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 1 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Totala volymer/gästnätter (tusental) månad för månad på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* Total volumes/nights spent (.000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter / Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 2 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förändring i procent av totala volymer/gästnätter* per region juni-aug 2014 jämfört med juni-aug 2013 Change in percent of total volumes/nights spent* in Sweden by region during June-Aug 2014 compared to June-Aug 2013 *på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL (Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter) *at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL (Commercially arranged rentals in private cottages and apt.) Fig. 3 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Totala volymer/gästnätter (tusental) i de fem största regionerna i Sverige på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* (juni-aug) Volumes/nights spent (,000) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* (June-Aug) *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter / Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 4 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Fig. 5 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB Totala volymer/gästnätter per anläggningstyp på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL*, juni-aug 2014, med förändring från 2013 Total volumes/nights spent by type of establishment at Hotels, Holiday villages,Youth hostels, Camping sites and SoL*, June-Aug 2014, with volume change from 2013 *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter / Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 03OCT14 PT *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/ Commercially arranged rentals in private cottages and apt. (+7%) (+11%) (+6%) (+/-0%) (+1%)

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 5,95 Miljarder SEK i totala logiintäkter (+5,9% i löpande priser) Total accommodation revenue in billion SEK 5,31Miljarder SEK i logiintäkter på hotell (+5,2% i löpande priser) Accommodation revenue at Hotels in billion SEK Störst ökning av totala logiintäkter i Stockholms län, plus 77,4 miljoner SEK (+4,1% i löpande priser) Largest revenue increase in Stockholm County Störst procentuell ökning av logiintäkter i Dalarna, plus 14,1 procent (löpande priser) Largest revenue increase in percent in Halland County Vid publicering av data ange alltid källan/Please remember to acknowledge the source Totala logiintäkter på hotell, stugbyar och vandrarhem, under sommaren 2014 (juni-aug) Total accommodation revenue at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden during the summer 2014 (June-Aug) Tab. 2 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förändring (procent) av totala logiintäkter* per region under juni-aug 2014 jämfört med juni-aug 2013 Change (per cent) of total accommodation revenue* per region during June-Aug 2014 compared to June-Aug 2013 *på hotell, stugbyar, och vandrarhem *at Hotels, Holiday villages and Youth hostels Fig. 6 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT Ökning/increase Minskning/decrease +4,1 -0,7 +5,5 +7,5 +7,6 +6,8 +11,2 +2,2 +3,0 +8,9 +5,6 +5,9 +7,2 -8, ,1 +6,2 -0,9 +6,0 +13,9 +10,5

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Logiintäkter (tusentals SEK i löpande priser) i de fem största regionerna på hotell, stugbyar och vandrarhem, juni-aug Accommodation revenue (,000 SEK in current prices) in the five largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages and Youth hostels, June-Aug Fig. 7 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Fördelning av volymer/gästnätter och logiintäkter per anläggningstyp på hotell, stugbyar och vandrarhem, juni-aug 2014 (med volym/intäktsförändring från 2013) Distribution of volumes/nights spent and accommodation revenue by type of establishment at Hotels, Holiday villages & Youth hostels, June-Aug 2014 (with volume/revenue change from 2013) Fig. 8Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT Fördelning av totala logiintäkter per anläggningstyp Total accommodation revenue by type of establishment Fördelning av totalt antal gästnätter per anläggningstyp Total no. of nights spent by type of establishment (+7%) (+6%) (+11%) (+5%) (+7%) (+21%)

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Volymer/gästnätter (tusental) på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* sommaren 2014 (juni-aug) Volumes/nights spent (.000) at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden during the summer 2014 (June-Aug) *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter / Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 9 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Volymer/gästnätter (tusental) från utländska marknadsområden på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* (juni-aug) Volumes/nights spent (,000) from foreign market areas at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* (June-Aug) *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 10 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT +7,0% +2,4% +19,3%

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förändring i procent av utländska volymer/ gästnätter* i Sverige per marknad/land under sommaren 2014 (juni-aug) jmf 2013 Change in percent of foreign volumes/nights spent* in Sweden by market/ country during the summer 2014 (June-Aug) compared to 2013 *på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL (Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter) *at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL (Commercially arranged rentals in private cottages and apt.) Fig. 11 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Fig. 12 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB Volymer/gästnätter (tusental) från de största utlandsmarknaderna på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* sommaren 2014 (juni-aug) med förändring från 2013 Volumes/nights spent (,000) from the largest foreign markets at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* during the summer 2014 (June-Aug), with change from 2013 *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Fig. 13 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 04OCT13PT Utveckling av volymer/gästnätter (tusental) från de största utlands- marknaderna på hotell, stugbyar, vandrar- hem, campingplatser och SoL* under sommaren (juni-aug) Change of volumes/nights spent (,000) from the largest foreign markets at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* during the summer (June-Aug) *Kommesiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förändring i procent av volymer/gästnätter* från utlandet per region under sommaren 2014 (juni-aug) Change in percent of foreign volumes/nights spent* in Sweden by region during the summer 2014 (June-Aug) *på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL (Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter) *at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL (Commercially arranged rentals in private cottages and apt.) Fig. 14 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Volymer/gästnätter från de sex största utom-europeiska marknaderna på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* (juni-aug) Volumes/nights spent from the six largest markets outside Europe at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden (June-Aug) *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter / Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Fig. 15 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Fig. 16 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB Volymer/gästnätter från utlandet per anläggningstyp juni-aug 2014 med förändring från 2013 Foreign volumes/nights spent by type of establishment June-Aug 2014 with volume change from OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Antal belagda/sålda rum (tusental) på hotell månad för månad No. of occupied (sold) rooms (,000) at Hotels in Sweden, month by month Fig. 17 Källa/Source: Tillväxtverket/SCB 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket sprider kunskap om turismens utveckling Tillväxtverket är ansvarig myndighet för turism och besöksnäringsfrågor och utvecklar näringspolitiska insatser för främjande av turistföretagande och entreprenörskap. Tillväxtverket är också ansvarig myndighet för den officiella turiststatistiken och har som uppgift att ta fram och sprida kunskap om turismens utveckling i Sverige. Du hittar mer fakta om turismens utveckling på Tillväxtverkets webbplats under rubriken Fakta och statistik och Fakta om turism Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Inkvarteringsstatistiken är en del av Sveriges officiella statistik och produceras på Tillväxtverkets uppdrag av Statistiska centralbyrån (SCB). Statistiken omfattar boende på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL). Den visar bland annat volymer i antal gästnätter, gästernas nationalitet, antal sålda rum, genomsnittlig rumsintäkt, beläggningsgrad och utvecklingen i olika delar av Sverige. Målpopulationen utgörs av samtliga hotell, motell, pensionat, vandrarhem och kurs- och konferensanläggningar med minst fem rum eller nio bäddar, stugbyar med minst fem stugor eller tjugo bäddar samt alla STF-anslutna vandrarhem oavsett storlek. Endast anläggningar som bedriver yrkesmässig uthyrning ingår. Populationen omfattar också förmedlade privata stugor och lägenheter samt alla campingplatser. Varje månad lämnar de kommersiella förmedlarna och boendeanläggningarna data. Statistiken återrapporteras till dem som lämnat uppgifter, men många fler är beroende av turiststatistiken för att ha goda beslutsunderlag. Såväl beslutsfattare, myndigheter, enskilda näringsidkare, turistorganisationer, turistkonsulter som utrednings- institut använder statistiken för egna analyser. Statistiken publiceras varje månad på Tillväxtverkets och på SCB:s webbplatser: tillvaxtverket.se (Fakta och statistik) resp. scb.se Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa Fakta om inkvarteringsstatistiken 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Hur man får tillgång till de data som ligger tillgrund för figurerna i denna Powerpoint- presentation? 1.Välj ”Visa”-menyn 2.Klicka på anteckningssidor – där ligger tabell med bakomliggande data Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH The Swedish Agency for Economic and Regional Growth, promotes enterprise and entrepreneur- ship within travel and tourism. The Agency is also responsible for the official tourism statistics, and the production and dissemination of knowledge about the development of tourism in Sweden. More information about the development of tourism in Sweden can be found on the Agency’s website: under the heading English pages. Do quote us, but please remember to acknowledge the source! The Swedish Agency for Economic and Regional Growth provides knowledge about the development of tourism in Sweden 03OCT14 PT

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH The accommodation statistics is produced by Statistics Sweden (SCB) on behalf of the Swedish Agency for Economic and Regional Growth, with respect to stays at hotels, holiday villages, Youth hostels, Camping sites and Commercially arranged rentals in private cottages and apartments (SoL). The statistics include number of nights spent, nationalities of guests, occupancy rates and trends in various regions of Sweden. The establishments report data every month. The target population consists of all the hotels, motels, guest houses, hostels and conference facilities with a minimum of five rooms or nine beds, holiday villages with a minimum of five cottages or twenty beds and all STF-affiliated hostel regardless of size. Only establishments engaged in professional rental are included. The population also includes the commercially arranged rentals in private cottages and all the camping sites. The statistics is reported back to the establishments, but many more depend on data for making good decisions. Authorities, the business community, tourism bodies, tourism consultants and research institutes often use the statistics to analyze the development. The accommodation statistics is published every month on our website: tillvaxtverket.se under the heading English pages and on the website of Statistics Sweden: scb.se Do quote us, but please remember to acknowledge the source! Facts about the accommodation statistics 03OCT14 PT