Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015"— Presentationens avskrift:

1 Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015
Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source: Tillväxtverket & SCB/Statistics Sweden Preliminära data för 2015/Provisional data for 2015

2 Volymer/övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem,
campingplatser och SoL* i Sverige under sommaren 2015 (juni-aug) Volumes/nights spent at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden during the summer 2015 (June-Aug) *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. totalt antal övernattningar I Sverige under juni-aug total no. of nights spent in Sweden during Jun-Aug +5,5% total ökning av antal övernattningar från 2014 under juni-aug total increase of no. of nights spent from 2014 in Jun-Aug +4,0% ökning av svenska övernattningar under juni-aug increase of Swedish/domestic nights in Jun-Aug +9,1% ökning av utländska övernattningar under juni-aug increase of foreign/intl. nights in Jun-Aug +4,2% ökning av totalt antal övernattningar under juni increase of total no. of nights in June +5,5% ökning av totalt antal övernattningar under juli increase of total no. of nights in July +6,3% ökning av totalt antal övernattningar under augusti increase of total no. of nights in in August Vid publicering av data ange alltid källan/Please remember to acknowledge the source 06OCT15 PT Tab Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

3 Totala volymer/övernattningar (tusental) månad för månad på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* med %-förändring från 2014 Total volumes/nights spent (.000) month by month at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden, with %-change from 2014 *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

4 the summer 2015 (June-Aug), with %-change from 2014
Volymer/övernattningar (tusental) från de tio största utlandsmarknaderna under sommaren 2015 (juni-aug), med %-förändring från 2014 Volumes/nights spent (,000) from the ten largest foreign markets during the summer 2015 (June-Aug), with %-change from 2014 *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 2015 Hotel Övr/Others Norge/Norway Tyskland/Germany Danmark/Denmark Nederländerna/Netherlands 74 794 Storbritannien/Great Britain 33 201 Finland 74 602 USA 15 849 Schweiz/Switzerland 93 738 Frankrike/France 78 048 52 239 Kina/China 5 426 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

5 Volymer/övernattningar (tusental) från de största utom-europeiska marknaderna
på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* (juni-aug), % från Volumes/nights spent (,000) from the largest markets outside Europe at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden (June-Aug), with %-change from 2014 *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 USA Kina/China 33 111 32 245 40 801 59 803 70 171 86 576 93 581 Indien/India 12 557 11 173 15 169 18 764 28 461 35 215 37 448 46 937 Japan 39 551 37 974 40 859 34 560 43 721 37 340 34 100 35 202 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

6 Förändring av utländska volymer/över- nattningar
Förändring av utländska volymer/över- nattningar* i Sverige per marknad/land under sommaren 2015 (juni-aug), med %-förändring från 2014 Change in percent of foreign volumes/ nights spent* in Sweden by market/country during the summer 2015 (June-Aug), with %-change from 2014 *på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL (Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter) *at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL (Commercially arranged rentals in private cottages and apt.) 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

7 Totala volymer/övernattningar (tusental) i Sverige på hotell, stugbyar, vandrarhem,
campingplatser och SoL* sommaren (juni-aug), med %-förändring från Total volumes/nights spent (.000) at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* in Sweden during the summer (June-Aug), with %-change from 2014 *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Total Svenska/Swedish Utländska/Foreign 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

8 Volymer/övernattningar (tusental) från utländska marknadsområden
på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* (juni-aug) Volumes/nights spent (,000) from foreign market areas at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* (June-Aug) *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Europa utom Norden/ Europe exept the Nordic countries Norden utom Sverige/ Nordic countries exept Sweden Utom-Europa/ Markets outside Europe 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

9 Utländska volymer/övernattningar (tusental) i de sju största regionerna i Sverige
på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* (juni-aug) Foreign volumes/nights spent (,000) in the seven largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* (June-Aug) *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Stockholms län Västra Götaland Skåne Värmland Norrbotten Kalmar län Dalarna Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

10 Förändring av volymer/övernattningar* från utlandet
per region under sommaren 2015 (juni-aug), med %-förändring från 2014 Change of foreign volumes/nights spent* in Sweden by region during the summer 2015 (June-Aug), with %-change from 2014 *på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL (kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter) *at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL (commercially arranged rentals in private cottages and apt.) 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

11 Fördelning av volymer/övernattningar från utlandet per
anläggningstyp juni-aug 2015, med %-volymförändring från 2014 Distribution of foreign volumes/nights spent by type of establishment June-Aug 2015, with %-volume change from 2014 2015 Hotell/Hotels Campingplatser/Camping sites SoL* Vandrarhem/Youth hostels Stugbyar/Holiday villages 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

12 Totala volymer/övernattningar (tusental) i de sex största regionerna i Sverige
på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* (juni-aug) Total volumes/nights spent (,000) in the six largest regions in Sweden at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL* (June-Aug) *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. Totala volymer/gästnätter (tusental) i de fem största regionerna i Sverige på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL* (juni-aug) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Västra Götaland Stockholms län Skåne Kalmar län Halland Dalarna 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

13 Utveckling av totala volymer/övernattningar* i Sverige
per region under juni-aug 2015, med %-förändring från 2014 Development of total volumes/nights spent* in Sweden by region during June-Aug 2015, with %-change from 2014 *på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och SoL (kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter) *at Hotels, Holiday villages, Youth hostels, Camping sites and SoL (commercially arranged rentals in private cottages and apt.) 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

14 Fördelning av volymer/övernattningar per anläggningstyp på hotell, stugbyar, vandrar- hem, campingplatser och SoL*, juni-aug 2015, med %-volymförändring från 2014 Distribution of of volumes/nights spent by type of establishment at Hotels, Holiday villages,Youth hostels, Camping sites and SoL*, June-Aug 2015, with %-volume change from 2014 *Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter/Commercially arranged rentals in private cottages and apt. 2014 Hotell/Hotels Stugbyar/Holiday villages Vandrarhem/Youth hostels Campingplatser/Camping sites SoL* 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

15 Totala logiintäkter på hotell, stugbyar och vandrarhem,
under sommaren 2015 (juni-aug) Total accommodation revenue at Hotels, Holiday villages and Youth hostels in Sweden during the summer 2015 (June-Aug) 6,6 miljarder SEK i totala logiintäkter (+11,2% i löpande priser) Total accommodation revenue in billion SEK 6,0 miljarder SEK i logiintäkter på hotell (+12,9% i löpande priser) Accommodation revenue at Hotels in billion SEK Störst ökning av totala logiintäkter i Stockholms län, plus 243,2 miljoner SEK (+12,2% i löpande priser) Largest revenue increase in Stockholm County Störst procentuell ökning av logiintäkter i Örebro län, plus 30,4 procent (löpande priser) Largest revenue increase in percent in Örebro County Vid publicering av data ange alltid källan/Please remember to acknowledge the source 06OCT15 PT Tab Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

16 Logiintäkter (tusentals SEK i löpande priser) i de sex största regionerna
på hotell, stugbyar och vandrarhem, juni-aug, med %-förändring från 2014 Accommodation revenue (,000 SEK in current prices) in the six largest regions at Hotels, Holiday villages and Youth hostels, June-Aug, with %-change from 2014 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Stockholms län Västra Götaland Skåne Östergötland Norrbotten Kalmar län 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

17 Utveckling av totala logiintäkter* per region under
juni-aug 2015, med %-förändring från 2014 Development of total accommodation revenue* per region during June-Aug 2015, with %-change from 2014 *på hotell, stugbyar, och vandrarhem *at Hotels, Holiday villages and Youth hostels 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

18 with %-volume/revenue change from 2014
Fördelning av volymer/övernattningar och logiintäkter per anläggningstyp på hotell, stugbyar och vandrarhem, juni-aug 2015, med %-volym/intäktsförändring från 2014 Distribution of volumes/nights spent and accommodation revenue by type of establishment at Hotels, Holiday villages & Youth hostels, June-Aug 2015, with %-volume/revenue change from 2014 Övernattningar 2015 juni-aug 2014 Hotell/Hotels Vandrarhem/Youth hostels Stugbyar/Holiday villages Logiintäkter 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

19 Antal belagda/sålda rum (tusental) på hotell i Sverige
månad för månad, med %-förändring från 2014 No. of occupied (sold) rooms (,000) at Hotels in Sweden, month by month, with %-change from 2014 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Juni/June Jul/July Aug/Aug 06OCT15 PT Fig Källa/Source: Tillväxtverket/SCB

20 Tillväxtverket sprider kunskap om turismens utveckling
Tillväxtverket är ansvarig myndighet för turism och besöksnäringsfrågor och utvecklar näringspolitiska insatser för främjande av turistföretagande och entreprenörskap. Tillväxtverket är också ansvarig myndighet för den officiella turismstatistiken och har som uppgift att ta fram och sprida kunskap om turismens utveckling i Sverige. Du hittar mer fakta om turismens utveckling på Tillväxtverkets webbplats under rubriken Fakta och statistik och Turism Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa 06OCT15 PT

21 Fakta om inkvarteringsstatistiken
Inkvarteringsstatistiken är en del av Sveriges officiella statistik och produceras på Tillväxtverkets uppdrag av Statistiska centralbyrån (SCB). Statistiken omfattar boende på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL). Den visar bland annat volymer i antal övernattningar, gästernas nationalitet, antal sålda rum, genomsnittlig rumsintäkt, beläggningsgrad och utvecklingen i olika delar av Sverige. Målpopulationen utgörs av samtliga hotell, motell, pensionat, vandrarhem och kurs- och konferensanläggningar med minst fem rum eller nio bäddar, stugbyar med minst fem stugor eller tjugo bäddar samt alla STF-anslutna vandrarhem oavsett storlek. Endast anläggningar som bedriver yrkesmässig uthyrning ingår. Populationen omfattar också förmedlade privata stugor och lägenheter samt alla campingplatser. Varje månad lämnar de kommersiella förmedlarna och boendeanläggningarna data. Statistiken återrapporteras till dem som lämnat uppgifter, men många fler är beroende av turismstatistiken för att ha goda beslutsunderlag. Såväl beslutsfattare, myndigheter, enskilda näringsidkare, turistorganisationer, turismkonsulter som utredningsinstitut använder statistiken för egna analyser. Statistiken publiceras varje månad på Tillväxtverkets och på SCB:s webbplatser: tillvaxtverket.se (Fakta och statistik) resp. scb.se Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa 06OCT15 PT

22 Hur man får tillgång till de data som ligger tillgrund
för figurerna i denna presentation? Välj ”Visa”-menyn Välj sedan ”anteckningssidor” – där ligger tabeller med bakomliggande data Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa 06OCT15 PT

23 The Swedish Agency for Economic and Regional Growth provides knowledge
about the development of tourism in Sweden The Swedish Agency for Economic and Regional Growth, promotes enterprise and entrepreneurship within travel and tourism. The Agency is also responsible for the official tourism statistics, and the production and dissemination of knowledge about the development of tourism in Sweden. More information about the development of tourism in Sweden can be found on the Agency’s website: under the heading English pages. Do quote us, but please remember to acknowledge the source! 06OCT15 PT

24 Facts about the accommodation statistics
The accommodation statistics is produced by Statistics Sweden (SCB) on behalf of the Swedish Agency for Economic and Regional Growth, with respect to stays at hotels, holiday villages, youth hostels, camping sites and commercially arranged rentals in private cottages and apartments (SoL). The statistics include number of nights spent, nationalities of guests, occupancy rates and trends in various regions of Sweden. The establishments report data every month. The target population consists of all the hotels, motels, guest houses, hostels and conference facilities with a minimum of five rooms or nine beds, holiday villages with a minimum of five cottages or twenty beds and all STF-affiliated hostels regardless of size. Only establishments engaged in professional rental are included. The population also includes the commercially arranged rentals in private cottages and all the camping sites. The statistics is reported back to the establishments, but many more depend on data for making good decisions. Authorities, the business community, tourism bodies, tourism consultants and research institutes often use the statistics to analyze the development. The accommodation statistics is published every month on our website: tillvaxtverket.se under the heading English pages and on the website of Statistics Sweden: scb.se Do quote us, but please remember to acknowledge the source! 06OCT15 PT


Ladda ner ppt "Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015"

Liknande presentationer


Google-annonser