EUs miljö- och sjösäkerhetslagstiftning: Finns det folkrättsliga begränsningar? Den norske Sjørettsforening Oslo, 26 april 2004 Henrik Ringbom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Vad har EU för befogenhet/behörighet?
Advertisements

Om mänskliga rättigheter
Europeiska kommissionens förslag till:
EUD:s rättstolkning – problem och principer “En Domare-Magt, självständig under Lagarna, men ej självhärskande över dem”?
En helhetlig diskrimi-neringslov i Norge?
Fjärde järnvägspaketet
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Det allmännas skadeståndsansvar. Allmänt om det allmännas ansvar En viktig förändring gentemot tidigare i 1972 års lag var att “det allmänna” enligt de.
Tidigare lagstiftning baserades på; EU direktiv 1999/13/EU, från 11 mars Solvent Emission Directive eller “SED”. I detta direktiv finns regler som.
Landscaped Spaces Design for Health This slide show contains images related to health and the built environment. For more information see
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Arnes kurs 2009 Rolf Rundfelt.
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
Aktuella frågor på EU-nivå
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Plagiering Att använda andras idéer och ord.
Konkurrensregler för Shipping – under förändring
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
1 EMSAs og EUs påvirkning av norsk sjøsikkerhets- regulering Henrik Ringbom, Head of Sector, Environment protection, liability and compensation.
Utrikesdepartementet Exportkontroll i utveckling – Globalt och nationellt Statssekreterare Hans Jeppson ISP:s Exportkontrollseminarium den 31 maj 2007.
Ekologiskt lantbruk som föregångare och metodutvecklare Erik Steen Jensen Agrosystem, SLU Alnarp.
TIMBRO 18 september 2012 TIMBRO Sammanfattning: Economic Freedom of the World Index 2012.
Rädda Hallandskusten.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
EPAs Economic Partnership Agreements Adam Garley Attac Stockholm.
Levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Statsrådsberedningen ”Med ökad transparens växer Europa och Sverige!” Spårvägshallarna 12 december 2006 Statssekreterare Håkan Jonsson.
M I N I S T R Y F O R F O R E I G N A F F A I R S Vad är EU:s uppförandekod? Seminar om ikke-spredning og eksportkontroll, Oslo 2 desember 2005.
1. Domstols behörighet i internationella rättsförhållanden “Cross border insolvency” Nationell jurisdiktion? Förhållandet mellan sjörättsliga konventioner.
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
Systemdesign som process
Industrial Electrical Engineering and Automation © Olof SamuelssonAtt publicera Var? –Olika fora –Olika värde Hur? –Antagningsprocesser –Review-förfarande.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Större koncentration Mål % av befolkningen i EU (15 medlemsstater) som omfattas.
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Förr och nu Från innan GCP till Business Compliance Peter Jansson, AstraZeneca.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Näringsdepartementet. Sveriges syn på KOMs förslag till EU:s långtidsbudget (1) Förslaget är alltför högt Innebär en kraftig ökning av utgifterna – flera.
Ingegerd Rabow, Biblioteksdirektionen, Lunds universitet ScieCom och DOAJ Nordiskt samrådsmöte Uppsala
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Läkarnas fortbildning i Primärvården Jönköpings Sjukvårdsområde
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Ett nytt direktiv för radioutrustning 2014/53/EU
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Oroligt och riskfyllt 1. Hygglig tillväxt trots allt 2.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Migrationsrätt: Legal immigration JL Ida Staffans.
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Annika Winsth April 2017.
GDPR - General Data Protection Regulation
Grants office inforMation
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Strategic Sustainable Development
My role model.
Role of Divorce, Family Law and Commercial Attorneys.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Europeisk utredningsorder Dir
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Färdplan CAP Bilaga 1 till rondpm CAP
Presentationens avskrift:

EUs miljö- och sjösäkerhetslagstiftning: Finns det folkrättsliga begränsningar? Den norske Sjørettsforening Oslo, 26 april 2004 Henrik Ringbom

Allmänt Globalt problem  global reglering? EUs sjösäkerhetspolitik från 1993 Nu c. 25 direktiv och förordningar (EØS relevans) Hamn- och kuststatsorientering

Olika nivåer av folkrättsliga begränsningar Allmänfolkrättsliga begränsningar traktater, sedvanerätt pacta tertiis Havsrättsliga begränsningar 1982 års havsrättskonvention (UNCLOS, 145 parter) Rättigheter o skyldigheter beroende på havszon Begränsningar i IMO konventioner (säkerhet, ansvar) EUs bundenhet av UNCLOS, IMO konventioner

Territorial Exklusiv hav Ekonomisk Zon Land Öppet hav 12 NM 24 NM 11

Flaggstat Kust-/hamnstat Öppet hav Minimum: ‘Generally accepted international rules and standards’ (SOLAS, Marpol, STCW etc.) Nej, men begränsad miljöjurisdiktion EEZ Max: GAIRAS Territorialhav Interna regler, + Max: GAIRAS CDEM Inre vatten, hamnar Interna regler (implicit)

Flaggstat Kust-/hamnstat Öppet hav 5 - EEZ 1 Territorialhav Inre vatten, hamnar 11+3

Flaggstatsreglering Folkrättsligt ganska oproblematiskt Konkurrenshänsyn Motiv: från inre marknad till sjösäkerhet Globala implikationer: Klassdirektiv 2001/105 STCW 2003/103

Hamnstatskrav (1) Vilket samband till globala regler? Implementering av globala regler i kraft (1995 PSC) Tidigarelagd implementering (1995 ISM Pax) Globala regler inte i kraft (1997 SFV) Icke-bindande regler  bindande i EU (2001 BLU) ‘Förbättring’ av globala regler (2000 PRF) Skilda regler (2002 VDR krav, 2001 & 2003 DH krav, luftföroreningar 2004?) Brott mot globala regler?

Hamnstatskrav (2) (allmänt) Grundantagande: territoriell suveränitet UNCLOS ofullständig (men art. 25(2), 211(3) + systematisk tolkning) Vissa krav gäller oavsett Icke-diskriminering Förbud mot missbruk av rättighet (300) Proportionalitet, rimlighet (?) Annan folkrätt (konventioner, WTO etc.)

Hamnstatskrav (3) Utesluter existerande IMO konventioner ytterligare krav? Hamnstatsperspektivet oklart (begränsar sig till kontroll) ‘Package deal’ eller inte? Tolkning av konventionerna (Wienkonv. art. 31) Ordalydelse ger ingen vägledning Ändamål och syfte (kan inte generaliseras)

1910 Skiljedom om fiske i Nordatlanten: Hamnstatskrav (4) 1910 Skiljedom om fiske i Nordatlanten: “Regulations which are (1) appropriate or necessary for the protection and preservation of such fisheries, or (2) desirable or necessary on grounds of public order and morals without unnecessarily interfering with the fishery itself, and in both cases equitable and fair as between local and American fishermen, and not so framed as to give unfairly an advantage to the former over the latter class, are not inconsistent with the obligation to execute the treaty in good faith and are therefore reasonable and not in violation of the treaty”

Hamnstatskrav (ett exempel: dubbelskrov) Erika: EU initiativ  motsvara OPA 90 Parallella förhandlingar i IMO EU förordning 417/2002 antogs efter IMO beslut i 2001 (båda i kraft i september 2002) Prestige: Nya EU-krav Förordning 1726/03 i kraft i oktober 2003 MARPOL I/13G,H vidtogs i december 2003, i kraft 2005

Konflikten löst då MARPOL träder i kraft MARPOL 2001, Regel 13G,(8b): “A Party to the present Convention shall be entitled to deny entry of oil tankers operating in accordance with the provisions of paragraph (5) of this regulation into the ports or offshore terminals under its jurisdiction. In such cases that Party shall communicate to the Organization for circulation to the Parties to the present Convention particulars thereof for their information.” MARPOL 2003, Regel 13H(8b): “Subject to the provisions of international law, a Party to the present Convention shall be entitled to deny entry of oil tankers operating in accordance with the provisions of paragraph (5) or (6) of this regulation into the ports or offshore terminal under its jurisdiction, or deny ship-to-ship transfer of heavy grade oil in areas under its jurisdiction except when this is necessary for the purpose of securing the safety of a ship or saving life at sea.” Konflikten löst då MARPOL träder i kraft

Värdstat (Host State) (1) Hamnstatskrav har begränsningar Inträdeskrav måste vara lättdefinierade Hamnstatskontrollen är kvantitativt och kvalitativt begränsad Grundlig ex ante kontroll av fartygs skick är flaggstatens ansvar Värdsstatsbegreppet (‘host State’) i huvudsak för passagerarfartyg i reguljär trafik: Direktiv 1999/35: “värdstat: en medlemsstat till eller från vars hamn(ar) ett ro-ro-passagerar- fartyg eller ett höghastighetspassagerarfartyg går i reguljär trafik” Grundlig årlig undersökning (inkl. utrustningskrav) sine qua non för trafik till och från EU hamnar

Värdstat (Host State) (2) Geografisk utveckling av begreppets användning: Endast cabotage (1998/81) Intra-EU transporter (1999/35) Alla reguljära transporter till eller från EU-hamn (2003/25) Substans utveckling: Endast IMO regler (1998/81) Huvudsakligen IMO regler, men vissa tilläggskrav (1999/35) Regler som uttryckligen inte vidtogs av IMO (2003/25) Havsrättslig utgångspunkt: Hamnstatens jurisdiktion Betoning av serviceaspekten  GATS-regler aktuella

Kuststatskrav (1) Utsläpp CDEM Navigation Öppet hav Nej, (men 218) Nej EEZ ‘Special-områden’ GAIRAS 211(5) IMO godk. Ja, 211(6)(b) IMO godk. Nej, 211(6)(b) IMO godk. Ja, 211(6)(b) Territorialhav Nationella regler 21(1) GAIRAS 21(2), 211(4) Nationella regler, med vissa begränsningar

Kuststatskrav(2) Få möjligheter till kuststatsreglering, såvida inte åtgärderna är IMO-godkända Få regionala särregler i IMO instrument Verkställighetsmöjligheterna oklara

Kuststatskrav(3) Existerande regler Aktuella förslag Direktiv 2002/59: balansgång med SOLAS/V om rapportering av gods, övervakning, trafik etc.) Krav baserade på typ av olja (EU-regler skiljer sig något från MARPOL) Aktuella förslag Luftskyddsdirektiv (MARPOL Bilaga VI) Föroreningsdirektiv (inkl. öppet hav)

Miljöskadeansvar Motsvarande problematik Exempel på initiativ EU-reglering beroende av internationell rätt Internationella konventioner ‘hermetiskt slutna’ Exempel på initiativ Bygga på internationella konventioner (COPE) Ändra internationella konventioner (CLC) Komplementerande lagstiftning (Direktiv 2004, straffrättsliga sanktioner?) Tilläggskrav i specialsituationer, t. ex. nödhamnar? (‘frivilliga’ åtgärder, tilläggsförsäkring, särskild fond?)

Slutsatser Finns begränsningar på olika folkrättsliga plan, men de är ofta otydliga: Allmän folkrätt Havsrätt IMO konventioner Begränsningarna avgörande för EUs verksamhet Komplementering Ändring av internationella reglerna Extensiv tolkning Skilda regler Brott mot regler Gränserna är inte statiska Framtid?