Arbetsmiljöansvar förtroendevalda – viss rättspraxis

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skyddsombuds- utbildning
Advertisements

Barn och elever i behov av särskilt stöd
LSO på skadeplatsen.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Huvudkontor, filialer och fasta etableringsställen - Sverige 14 december 2011 Jesper Öberg, Ernst & Young.
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Socialnämndens respektive
Förhandla för bättre arbetsmiljö
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Distriktet i Stockholm
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Vårdhygienisk standard i kommunerna
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Flera skadeståndsskyldiga
Riksdagen beslutar  Regeringen / Justitiedepartementet styr
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter operativt
Klarspråkskristallen 2010 – vad hände sedan?
Handläggning enligt SoL
EU-kommissionens byggplatsdirektivet (92/57/EEG)
Arbetsmiljölagen Våld och hot Statligt anställda
Verksamhetsstöd gymnasiet
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Pia Gellerstedt, Avdelningen för arbetsgivarpolitik
Arbetsmiljöverkets vision
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Kommunakuten AB Vilket ansvar har byggnadsnämnden Verksamhetsansvaret
Skyddsombudets roll.
Ansvarsroller för arbetsmiljön
Samordnad Individuell Plan
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Om ansvar för arbetstagare m m
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Välkommen till arbetsmiljöutbildning!
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
Kommunens hantering av styrdokument Redovisning Kommunfullmäktige
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Delegering Vem får delegera?
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Arbetsmiljöverkets erfarenheter
Politikerna har dessa uppgifter. Politikerna har dessa uppgifter Se till att verksamheten drivs i enlighet med arbetsmiljölagen och föreskrifterna för.
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Information/utbildning i arbetsmiljö Regionstyrelsen Eva Johansson Per Djurberg.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Frågor om bedömning av ålder – ensamkommande barn
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Kännetecknande för det goda arbetet
ArbetsmilJö Här kan det stå en övertitel, typ Samhällsmarknadsdagen
Information om nya föreskrifter FTF Arbetsmiljö – 22/3 2007
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Presentationens avskrift:

Arbetsmiljöansvar förtroendevalda – viss rättspraxis Arbetsgivarpolitiska/Arbetsrättssektionen Dag Linde, arbetsrättsjurist

Fördelning av arbetsmiljöuppgift/straffansvar rättsfall förtroendevalda Norrköping Göta hovrätts dom datum i mål nr B 2701-05 dom den 22 december 2006. Åklagare väckte åtal mot förvaltningschef och kommunstyrels ordf. Finspångs kommun. 9 maj 2003 inträffade en arbetsolycka i samband med rivning av en förfallen byggnad. en arbetstagare omkom. Brister i arbetsmiljön ansågs bl.a. utgöras av brister i kontroll och tillsyn, arbetstagarna har inte haft tillräcklig kunskap och kompetens om riskerna, påbörjat arbete utan att upprätta en arbetsmiljöplan. arbetsmiljöansvaret vilar på kommunen i egenskap av arbetsgivare och normalt på högste chefen, med rätt för denne att vidaredelegera ansvaret. Vidaredelegerande förutsätter dock, för att det ska få straffrättslig verkan, att det sker på så sätt att det klargörs vem som har ansvaret och att denne har tillräcklig erfarenhet.

Fördelning av arbetsmiljöuppgift/straffansvar rättsfall förtroendevalda forts. kausalitet - mellan de påvisade bristerna i kommunen och dödsfallet. Kommunstyrelsens ordförande, som kommunens högste chef, kan inte undgå ansvar. Inte heller förvaltningschefen vid byggnadstekniska nämnden kan undgå ansvar. Kommunstyrelsen hade det yttersta ansvaret för att kommunens verksamhet bedrevs lagenligt och för att rollfördelningen beträffande arbetsmiljö. Ordföranden i kommunstyrelsen borde ha vidtagit de åtgärder som kunde vara påkallade för att säkerställa tydlig rollfördelning eftersom han i första hand haft möjlighet att påkalla kommunstyrelsens uppmärksamhet. Hovrätten fastställde tingsrättens dom, Cirk. 2005 nr 98 och skl:s hemsida.

Fördelning av arbetsmiljöuppgift/straffansvar rättsfall förtroendevalda forts. Dom 2010-12-20, Kalmar tingsrätt, mål nr B 3654-09. Åklagare väckte åtal mot ordf. BUN, förvaltningschefen och enskilde näringsidkaren. Arbetsolycka hand/fingrar vid arbete med bredbandsputs för 16-årig elev som befunnit sig på arbetsförlagd utbildning hos enskild snickerifirma. Oklarheter var arbetsgivaransvaret för APU-platser var placerat i Vimmerby och brister förebygga olyckor, kontroll av företag m.m. Oklarheter utställare av legitimation gör att det straffrättsliga ansvaret för arbetsmiljöbrott ligger kvar hos kommunfullmäktige. Åtal ogillades.

Fördelning av arbetsmiljöuppgift/straffansvar rättsfall förtroendevalda forts. Dom Kalmar tingsrätt 2012-02-17 mål nr B 2455-10. Åklagare väckte åtal mot förtroendevalda och kommunala tjänstemän i Nybro kommun (BUN:s ordf., förvaltningschef och rektor). Under en lektion på Fordonsprogrammet fick en elev en ledstaplare över sig. Saknades skriftlig riskbedömning och skriftliga instruktioner avseende användning av truckar enligt tingsrätten. Vidare uppfylldes ej krav enligt arbetsmiljölagstiftningen på lärarledd undervisning. Ej tydligt orsakssamband mellan olyckan och brister enligt domstolen och de tilltalade ej fällas till ansvar. Ej skäl att pröva var straffansvar låg.

Fördelning av arbetsmiljöuppgift förtroendevalda - rättsfall övrigt Dom 2010-11-12 kammarrätten i Jönköping målnr 1259-10. Bistånd enligt socialtjänstlagen. XX ./. Omsorgsnämnden i Sölvesborgs kommun. Fråga i målet om omsorgsnämnden haft fog för sitt beslut att dels upphäva tidigare gällande beslut om hemtjänstinsatser, dels avslå XX:s ansökan om fortsatta insatser. Arbetsmiljöverket och skyddsombud har bedömt att det har funnits allvarliga arbetsmiljöproblem i XX:s hem. Enskild har inte någon ovillkorlig rätt att få viss bestämd insats. XX:s behov kan tillgodoses på annat sätt. Överklagandet avslogs.

Straffansvar förtroendevalda - smftn Straffansvar för en arbetsgivare kan inte åläggas någon annan än högste chefen utan uttrycklig delegering som huvudregel. Ansvaret kan undantagsvis anses åvila den som innehar högsta chefsställning på en begränsad produktionsenhet. Om högsta chef fördelat ansvar för utförande av uppgifter korrekt till underlydande chef kan underlydande chef hållas ansvarig. Straffansvar kan även utkrävas enligt 8 kap AML.

Straffansvar förtroendevalda smftn Kommunstyrelsen = högsta chef kommunal sektor enligt SKL såsom huvudregel – se kommentaren till Cirk 2005 nr 98. Ofta har kommunstyrelsen delegerat ansvar till nämnd. Ordförande nämnd tungt ansvar. Nämnd har ofta delegerat till förvaltningschef; möjlighet till vidaredelegering – se SAM 01. Fristående skola VD. Det behöver för varje arbetstagare klargöras vilka arbetsuppgifter denne har inom arbetsmiljöområdet och vad de innebär. Kontroll och skriftlig bekräftelse av uppgiftsfördelning lämplig.

Straffansvar förtroendevalda smftn Utan uttrycklig delegering kan ansvar följa med arbetsuppgifter eller ställning i vissa fall NJA 1991 s. 247 (förman) NJA 2004 s. 80 (lärarens tillsynsansvar) NJA 2004 s. 126 (chef för avgränsad produktionsenhet)

SAM 01 fördelning av arbetsmiljö uppgifter AMV:s föreskrift – när delegering av arbetsmiljöuppgifter är lovlig. Tillräckliga resurser, befogenheter, kunskaper, kompetens och tydlighet avgörande för att vidaredelegering av arbetsmiljöuppgifter ska kunna ske med bindande verkan. Säkerställ att fördelning av arbetsmiljöuppgifter bygger på aktuell organisation och att det för respektive befattningshavare klargjorts vilka arbetsuppgifter det åligger denne.

Referenser Arbetsmiljöfrågor,se: http://www.skl.se/vi_arbetar_med/arbetsgivarpolitik/arbetsmiljo_1 Cirkulär: http://brs.skl.se/skbibl/brsbibl_cirk.htm Skolans arbetsmiljö, Nitzelius, Tor, och Söderlöf, Göran, Norstedts juridik, tredje upplagan 2012, Stockholm.