Www.metamatrix.se 1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
För mycket salt i maten – dags att agera!
Varför fokus på nyanlända just nu
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Utveckla din Praktiska IT
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Bolognaprocessen ute i EU. Problem ute i Europa –Antagning och urval –Problem med ”akademisk master vs professionell master –Olika typer av kandidatexamina.
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Stora additionstabellen
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Lärandet i Nacka – mot nya höjder!. (Nya) Visioner och mål…… Vision - öppenhet o mångfald Värdering - människor kan o vill Världens bästa skola – för.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Hälsa, lärande och trygghet
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Professionell utveckling för den reflekterande praktikern
Presentationens avskrift:

1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén

2 IT-utvecklingens tre faser 1.Investeringar i hard ware, infra- struktur och kompetensutveckling för lärare 2.Bredband, intranät/LMS 3.Organisatoriska förändringar, skolan som nav för lärande

3 IT-utvecklingens tre faser De tre faserna finns sida vid sida i Europa De nordiska länderna står inför den tredje fasen, men fas 1 och 2 är fortfarande aktuella Viktigt med balans i investeringar mellan teknik, pedagogik och innehåll (men olika länder har olika tyngdpunkt)

4 Antal elever per dator 5 elever/dator – USA 6 elever/dator – Nl, No, NZ 8 elever/dator – Dk, Fi, Sv, UK 11 elever/dator – Fr 22 elever/dator – Ge (Tabell D3.1 Education at a Glance, OECD 2002)

5 Andel datorer i skolan med Internetaccess Finland 84% Sverige 74% Danmark65% Nya Zeeland62% Nederländerna62% UK51% Norge50% (Tabell D3.2, Education at a Glance, OECD, 2002)

6 Användning av datorer i skolan och hemma Hemma (dagligen)Skolan (dagligen)Aldrig i skolan Sv60%16%11% No52% 5%11% Fi45% 6% 6% Dk33%22% 4% NZ35%18%18% USA18%49%15% (Tabell W4.19 och W4.20 PISA, OECD 2002)

7 Kompetensutveckling – omfattning Minst hälften av lärarna inom EU har fått del av kompetensutveckling om IT Fler lärare i lägre årskurser, färre i högre årskurser (gäller inte Dk, Sv, Ge, Fr)

8 Kompetensutveckling – inriktning Lärarna involveras i utformning och genomförande – ”peer to peer” Viktigt med balans mellan tekniska färdigheter, pedagogiska kunskaper och digitala lärresurser ”Verksamhetsnära” utbildning – ej kurs

9 Kompetensutveckling – inriktning Grupparbete oftare än enskilt arbete Insikt om betydelse av långsiktighet, men politisk turbulens medför ryckighet

10 Danmark Skole-IT, 75% av lärarna har deltagit, 100% till dec 2003 Team på 2-4 lärare Både teknik och pedagogik

11 Danmark (2) Utvärdering i maj 2002: Markant inflytande på lärarnas IT-användning De som fokuserat på både teknik och pedagogik upplevde störst skillnad Fyra framgångskriterier: 1.Tillgång till teknisk vägledning 2.Tillgång till pedagogisk vägledning 3.Tillgång till egen dator hemma 4.Möjlighet att koppla upp sig mot skolans nätverk hemifrån

12 Nya Zeeland ICT Professional Development Clusters: Skolor ansöker om att få leda ett kluster om skolor under Ansökan måste förankras på lokal politisk nivå Den ledande skolan måste avsätta en del av sin egen budget

13 Nya Zeeland (2) Man vill stödja: lärares kritiska tänkande, ”information literacy” professionella samtal reflektiva praktik (reflective practice) genom kollegialt stöd, on-line communities och klusterskolor

14 Nya Zeeland (3) Erfarenheter från försöksverksamhet: ”a whole school approach” är mest effektiv

15 Kanada ”Den svåraste uppgiften för framtiden är att förbereda lärarna”. Tekniska färdigheter för lärare Att integrera IKT i ämnesundervisningen Stöd till avancerad pedagogik med IKT

16 Kanada (2) Upplevda hinder för framgång: Brist på tid för lärare Brist på datorer, fr.a. Internetanslutna datorer för lärare Brist på innehållsresurser (läroresurser) Intellectual Property Rights

17 Kanada (3) Framgångsfaktorer: Involvera lärare i utformning, utveckling och utbildning – av kompetensutveckling Kursplaner som ger tydlig vägledning och stöd Långsiktighet i satsningarna Stödresurser som också är långsiktiga

18 Nya trender i Europa Ökande intresse för flexibelt lärande, IT-stött lärande Ökande intresse för lärobjekt etc. Ökande intresse för ”mjuk infrastruktur” Vad kan PPP tillföra? Vad kan datorspel tillföra undervisningen?

19 Nationella trender? Svenska elever använder Internet mycket hemma – men till vad? Svenska lärare sackar efter! Likvärdig skola? Sveriges roll som ledande IT-nation?