Erik 5 år lär sig räkna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Den svenska förskolan.
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Antal ledamöter per medlemsland, Europavalet.
1 Tekniken i skolans 13 år Anders Nyström, Adj. Teknik Ur Ny Teknik sept Rubrik Teknikens baksmälla Naturvetenskap och teknik har det rykte de förtjänar.
Pensionsåldern i EU-länderna och Island, Norge och Schweiz 2011
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
På gång 2010 ….
Världens bästa skola Linda Norberg.
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
EU 2020 Fler jobb, ny kompetens och minskad fattigdom Olle Ludvigsson Europaparlamentariker (S)
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
Landsbygdsnätverken i Europa Presentation vid Landsbygdsnätverkets träff Hans-Olof Stålgren och Nils Lagerroth.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Linköpings universitet
BARNSKÖTARUTBILDNING
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
Nämndplan 2015.
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Föräldraenkät 2017 Förskola
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Omställningen av hälso- och sjukvården
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Utveckling och lärande
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Erik 5 år lär sig räkna

Malin har gått en ny pedagogisk utbildning i naturkunskap för förskolebarn

Selma 4 år leker bokstäver

Så kan pappa och mamma jobba!

Från barn-passning till pedagogisk verksamhet

Svensk förskola är fantastisk! Internationellt erkänd för hög kvalitet och tillgänglighet Unik i sin kombination av lärande och lek, pedagogik och omsorg Föräldrar mycket nöjda med förskolan – i toppen i ”Svenskt kvalitetsindex” 2009

EU- en ny marknad för svensk pedagogik! EU2020 strategin innehåller ett sysselsättningsmål om 75% förvärvsfrekvens för kvinnor och män senast 2020. År 2010 är målet att 90% av alla 3 åringar-obligatorisk skolålder ska ha tillgång till barnomsorg och 33% av alla under 3 år

Mål: Från 59 till 75% på tio år! Kvinnors sysselsättningsnivå i EU har ökat från 54,9% 2003 till 59,1% 2008. Danmark (74,3%), Sverige (71,8%) och Nederländerna (71,1%) i topp - Malta (37,4%), Italien (47,2%) och Grekland (48,7%) i botten.

Små barn är ofta hemma, med mamma Stora skillnader i utnyttjande av barnomsorg mellan medlemsländerna. Barn under tre år: 73% i Danmark, 2% i Tjeckien, 2% Polen. Barn från tre år till obligatorisk skolålder är nyttjande graden högre och varierar från 56% i Litauen till 98% i Belgien.

Kvinnor vill arbeta mer 30% av EU:s kvinnor i arbetsför ålder med ansvar för omsorgsarbete är inaktiva eller arbetar deltid (men skulle vilja arbeta fler timmar). I Sverige, Nederländerna och Danmark är andelen runt 10% I Grekland, Lettland och Rumänien är andelen mellan 70 till 90%.

Vad kännetecknar en förskola av hög kvalitet? Fokus flyttas från aktiviteter och det man planerar att göra till vad som förväntas ske med barnen Vad man vill att barn ska få erfarenheter av och ha möjlighet att utveckla ett kunnande om Källa: Barns tidiga lärande – en tvärsnittsstudie av förskolan som miljö för barns lärande, Sheridan & Pramling Samuelsson

Avgörande för kvaliteten Stora variationer i kvalitet mellan förskolor med likartade förutsättningar (resurser, personaltäthet, gruppstorlekar, lokaler etc) Personalens kompetens är avgörande för kvaliteten

Vad vill regeringen med förskolan? Förskolan ska inte vara skola, men den ska vara lärorik Bibehållen respekt för förskolans identitet och barns sätt att lära genom lek Mer jämlika förutsättningar Kan lägga grunden till att fler barn lyckas i skolan Förminskar inte betydelsen av omsorg och trygghet i förskolan

Regeringens satsning på förskolan Allmän förskola from 3 år Barnomsorgspeng Förskolan blir en egen skolform Förskollärarnas pedagogiska ansvar tydligt Förtydligade mål i förskolans läroplan Förskollärarutbildning med egen examen Förskolelyftet – fortbildning för förskolepersonal

Förtydligade mål i läroplanen Förskolan ger försprång – stor potential för fortsatt skolgång Läroplanen förtydligas Särskilt fokus på språk, kommunikation och matematik Nytt: Naturvetenskap och teknik

Synen på jämställdhet och barnomsorg hänger ihop Obetald i sju MS (ES, GR, PT, UK, IR, NL, CY), låg betalning sju till (DE, AT, BE, PL, CZ, SL) och betald under hela ledigheten (fullt eller andel av tidigare lön) i vissa MS (SE, DK, FI, DE, LX, SL, LT). Nästan enbart kvinnor som tar ut föräldraledighet (ca 90% kvinnor).

Svensk förskola – en möjlig exportsuccé Jämställdhet en grundvärdering