Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck 2012-08-27.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Livsåskådning och religion
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Det hermeneutiskt didaktiska imperativet i religionsundervisningen
Genusperspektiv i förskola/skola
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Tolken – en kulturell mellanhand Riksbankens jubileumsfond.
Arbetsplan för skolbiblioteket
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Eller formativt lärande…
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Funktionell ämnessyn i religion
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Huvudämnesstudier KME
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Vad är identitet?.
Religion?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Genus och religion.
Psykologi Introduktion.
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck 2012-08-27

Vad är religions-didaktik? Vad, hur & varför (för vem) ? Kunskap om undervisning & lärande elev/lärande subjekt, lärare/undervisningsansvarig, stoff & urvalsfrågor Religionspedagogik/-didaktik  religions/utbildnings/metodik Hur går man tillväga? Beprövad erfarenhet Kursen: Att få blick för det religionsdidaktiska kunskapsläget Att bidra till detta kunskapsläge (uppsats)

Rune Larsson: ”Introduktion till religionspedagogiken” I. Religionsdidaktik – Definitioner Rune Larsson: ”Introduktion till religionspedagogiken” ”Religionspedagogiken utgör en vetenskaplig disciplin som ägnar sig åt de problem som sammanhänger med förvärvandet av kunskaper, värderingar och handlingsmönster av religiös och livsåskådningsmässig art.” (1992, s. 17). Nätverket för etik och religionsundervisningens didaktik (NfRED), Programförklaring 1998: Förstår religionsdidaktiken som praxisorienterad

”Religionsdidaktik kan förstås som ett praxisorienterat forskningsfält ”Religionsdidaktik kan förstås som ett praxisorienterat forskningsfält. Lärprocessen – där kunskaper, värderingar och handlingsmönster av religions- och livsförståelsemässig art förvärvas – är i förgrunden.” (Osbeck, 2006, s. 152)

Hur beskriva ett kunskapsfält? Empiriska studier – teoretiska studier? Använda teorier – metoder? Frågor? Tematiskt – lärprocessen i centrum

Lärprocessen ur kontextuell perspektiv Samhälle & Kultur Ev institution t ex skola Lärprocess Diskursiv praktik

Lärprocessen ur sekventiellt perspektiv Förarbete Efterarbete Lärprocess Diskursiv praktik Förutsättningar Resultat

Lärprocessen ur komponentiellt perspektiv Aktörer Innehåll Förarbete Lärprocess Diskursiv praktik Efterarbete Förutsättningar Resultat Syfte Metoder

Empirisk beskrivning av det religionsdidaktiska forskningsfältet med tyngdpunktsmarkeringar (x) Stoffurval x Lärare Elever X x Förarbete Lärprocess Diskursiv praktik Efterarbete Förutsättningar Resultat Syfte o uppgift X Statliga intentioner Metoder

Hur beskriva ett kunskapsfält? Tematiskt – lärprocessen i centrum Fokus; Sekventiella (Före, I, Efter)

Lärprocessens förarbete och dess förutsättningar Barn/Unga/Elever Öppna studier av barns tankar Fokuserade studier av barns tankar

Lärprocessens förarbete och dess förutsättningar Lärare Lärares tankar om ämnet och undervisningssituationen Intresset för ämnet, upplevelse av svårigheter Syfte och uppgift Undervisningens påverkansfaktorer Relationen mellan lärares tänkande och den konkreta undervisningssituationen (Närmare lärprocessens mitt)

Lärprocessens förarbete och dess förutsättningar Religionsämnets syfte och uppgift (öht) En variation av texter: Vissa mer praktiknära och föreskrivande, andra mer teoretiska och argumentativa Relativt stor samsyn: Vikten av att ämnet bidrar till elevernas livsorientering ___ På väg att svänga? Jfr nya kursplaner för Re; * Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen. * Hur olika livsfrågor, till exempel synen på kärlek och vad som händer efter döden, skildras i religioner och andra livsåskådningar. (Ur centralt innehåll, åk 4-6)

Lärprocessens förarbete och dess förutsättningar Stoffurval kan diskuteras i relation till: Utbildningssociologiska perspektiv Kunskap och makt: Klass, kön, etnicitet Specifikt forskningsområde: Något eller några perspektiv.

I lärprocessens mitt Få studier har genomförts av pågående lärprocesser Förefaller finnas ett forskningsglapp

Lärprocessens efterarbete och dess resultat Utvärderings- och receptionsstudier En variation beträffande hur nära i tid de legat en (ev. specifik) lärprocess Flera komponenter som elev, stoffurval, utbildningsmetodik och lärare kan uppmärksammas samtidigt

IV. Sammanfattning Vad är religionsdidaktik? Vad handlar kursen om ? Forskningsfält m lärprocessen i förgrunden (i men också före & efter) - Bidrag i praktiken?  /problem/medvetenhet undervisning & lärande; språk  tänkande  handlingsmöjligheter Vad handlar kursen om ? Att få blick för det religionsdidaktiska forskningsfältet, kunskapsläget Att bidra till fältet och kunskapsläget Var kan jag bidra mest meningsfullt? Vad anknyta till? Forskningsglapp i lärprocessens mitt Studier som bedrivs: CSD lärarforskning Språk och begrepp Språket om religioner (lära om) Språken om livet (lära av) Vilka språk (berättelser och begrepp) vill lärare utveckla och vilka lär sig elever? Betyg och bedömning