Stöd för haptisk hårdvara i en spelmotor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pingisboll, hårtork När hårtorken sätts igång så ”blåser man bort” luften precis där…lufttrycket minskar. Runtomkrig är lufttrycket nästan som innan, alltså.
Advertisements

Vi ser ingenting nytt… vad har ni gjort egentligen? Jo… det är såhär…
Fritt fall – ett fall i vakuum
Anpassning i Windows och Word utan hjälpmedel med tangentbordet
IPad grundkurs.
Statistikmodulen Omicron Syntax Data AB Framåt.
CiviCRM – en introduktion
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
VAD VET NI OM MÖJLIGHETERNA FÖR HANDIKAPPADE ATT ARBETA MED DATORER?
Markera/välj bilden till höger och kopiera den till klippbordet med ctrl-c. Flytta till Photoshop och öppna ett nytt dokument i menyn eller med.
Några moln tillgängliga gratis på Internet
Våningsplan •Se sektionslokaliseringar på upp till 32 våningsplan •Se & hämta våningsplan •Öppna sektioner blinkar •Visar systemstatus.
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Introduktionskurs för användare Del 3
Nyutveckling av DOK • Projektorganisationen • Vilka är CTK • Hur uppdraget uppkom • Den gamla versionen • Hur vi har jobbat • Utmaningar i.
Vad är energi? Energi är något som har förmågan att utföra ett arbete eller göra att det sker en förändring.
Informationshantering
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Systemkarta.
Översikt av operativsystem (kap 1 & 2)
Funktionen SA10-Grupper. Följande typer av grupper finns: - Grupp i kurs hör alltid ihop med en kurskod - Grupp i program hör alltid ihop med en programkod.
ERGONOMI Vad är det?.
Windows 7 - diskhantering
Ett SCRUM- projekt utfört av
Objektorienterad tänkande
Pathfinding. –Vad är det? –Sökning från A till B.
Sid 1 CD5250 OOP med C++ Daniel Flemström MDH/IDT Lite OOA/OOD.
Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson.
Välkommen till Del 1.
VIS Verksamhetens Informationssystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”
Upplägg över presentationen 1: Grundläggande spelinfo 2: Hur vi gjorde 3: Subversion 4: Google Code 5: Speltest.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Krav på nya KartBas Undanröja problem med dagens version. Ge en ny plattform för ny funktionalitet tekniskt personellt Nå nya kunder.
Introduktion till DITA
System för jordfrysning samt exempel på konstfrysning av jord
UTVECKLING MED RAMVERKET.NET Marcus Medina. Dagens visdomsord ” Ingen vet vad han klarar innan han har försökt. ” - Publilius Syrus (85 f.Kr.-43 f.Kr.).
Windows Server 2012 Optimera ditt datacenter med molnteknik Anders Wendt Private Cloud Lead / Marknadschef Datacenter Microsoft AB.
Geografisk Samhällsinfomation -Informationskartan
Redaktörsnöjdhet. Umbraco + Formulär fungerar bra Kan ställa in startsida för resp redaktör Fungerar att redigera i iPad Redaktörsgränssnittet var responsivt.
VIS Verksamhetens Informationssystem
1 Demo två webbapp styrgruppsmöte : Räddningstjänsten fält (klar 90%) Geostab analys (ej klart, konceptuell.
ElinAnnebäckSaraGottschalkMiaNyströmMartinaRosellMariaSiverbäckJuhoViitasaloAnnaÅberg.
Tekniska system Spisplatta.
Haptik Jonas Moll Doktorand MDI-gruppen, CSC. Känselsinnet Ett system (sematosensoriska systemet) som består av tre komponenter – Taktil perception (Punktberöring,
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Koha En presentation av bibliotekssystemet Koha. Projeketets syfte & mål Projektets syfte är att öka kunskapsnivån i Halland och Sverige kring bibliotekssystemet.
 Installation av Windows Vista (Kapitel 9)  Haidar Al Attar (IT lärare)  Jensen Education.
Dax att rösta Händerna på knapparna. Vilket ref-program använder du idag? 1.Inget 2.EndNote 3.EndNote Web 4.Refworks 5.Reference Manager 6.Connotea 7.CiteULike.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
1 Demo två webbapplikationer styrgruppsmöte : RÄDDNINGSTJÄNSTEN FÄLT GEOSTAB m. fl. WMS Databas (SGI) RTJ FÄLT.
Perception och motorik
Excitera Innovation 2005 Anders Friberg, Tal, Musik, Hörsel Marie-Louise Rinman, IPLab NADA.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Copyright, Mahmud Al Hakim, Hakimdata.se Agenda  Kunskapstest  Windows Skrivbord (Desktop)  Aktivitetsfält  Fönster och menyer  Systemåterställning.
1 Registrering och uppladdning shp-filer för geotekniska undersökningsområden - startläge.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
KINEMATIK I 1-DIMENSION
Fredrik Rask Verksamheten för Rakel och Ledningssystem
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Introduktion till The Rational IT Model
Gratis testkonto med egen inloggning
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Öppna lösningar för GIS-utveckling
Hantering av kravönskemål
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Helhet och allsidighet
Presentationens avskrift:

Stöd för haptisk hårdvara i en spelmotor Henrik Aamisepp Daniel Nilsson

Problem Är det möjligt att integrera haptik i en spelmotor?

Tillvägagångssätt Utvärdera haptiska programmeringsgränssnitt Utveckla en lösning baserad på utvärderingen Dra slutsatser från utvecklingsprocessen

Vad är en spelmotor? Plattform för att enkelt skapa 3D applikationer och spel Tillhandahåller funktioner som vanligtvis behövs i spel Tangentbord, mus, joystick OpenGL, DirectX Nätverk

Crystal Space Öppen källkod Ständigt under utveckling Flexibelt pluginsystem Kollisionsdetektion Fysikmotor

Vad är haptik? Hur man använder känselsinnet för att utforska sin omgivning Inom datorvärlden handlar det om att kunna känna och ta på datorgenererade objekt via ett haptiskt gränssnitt Force feedback Haptisk hårdvara

PHANTOM Rörlig i 6 frihetsgrader Force feedback i 3 frihetsgrader Pennfattning med knapp Interagerar i en punkt Flera olika modeller

Exempel på kraftberäkning Kraften är proportionell mot penetreringsdjupet Kraften är i normalens riktning x F = kx

Haptiska programmeringsgränssnitt GHOST e-Touch Reachin

GHOST Fördelar Grafik och haptik uppdelat Stöd för dynamik Stöd för friktion Nackdelar Dyr licens Ej öppen källkod Problem med rörliga objekt

e-Touch Fördelar Öppen källkod Gratis Snabb algoritm för kraftberäkning Nackdelar Dålig dokumentation Grafik och haptik ihopbyggt till stor del Inget stöd för friktion och ytstrukturer Inget stöd för dynamik Kräver att GHOST finns installerat

Lösningsidé Plugin till Crystal Space Haptisk representation av 3D-omgivningen i Crystal Space Kunna förflytta sig runt i 3D-omgivningen Stöd för rörliga objekt Olika egenskaper för objekt

Problem under utvecklingen Skapa haptiska objekt Olika uppdateringshastigheter för grafik och haptik Hantera objekten effektivt Rörliga objekt Friktion Trycka igenom objekt

Demo 1 Navigera runt i en 3D-värld med tangentbordet Känna på omgivningen med the PHANTOM Grafisk representation av pekaren Olika materialegenskaper Möjligt att ladda kartor

Demo 2 - Labyrintspel Interagera med rörliga objekt Flytta på objekt med the PHANTOM Använda det dynamiska systemet i Crystal Space

Resultat Plugin som gör det möjligt att känna på en virtuell 3D-omgivning Man kan gå omkring i omgivningen som i vanliga 3D-spel Rörliga objekt uppdateras automatiskt i haptiken Fungerar bra ihop med det dynamiska systemet i Crystal Space

Resultat Stödjer friktion och styvhet men det kvarstår några problem med detta Enkelt att skapa egna typer av objekt Lyckades ej få bort licenskostnader helt

Slutsatser Fullt möjligt att integrera haptik i en spelmotor Goda möjligheter att skapa snygg grafik Spelmotorn ger mycket extra funktionalitet Bra med högre uppdateringsfrekvens på grafiken Olikheter mellan olika programmeringsgränssnitt