Hybriddrivsystem för miljöfordon

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målvakter Detta talar för Tre Kronor Detta talar för Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Performance-analyserIndividuella.
Advertisements

Börjar ert fiber ta slut?
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Mekaniskt arbete och effekt
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Solenergi- dagar Datum Ort.
Klimatsmart belysning
Mercedes-Benz miljölastbilar
Anders Grauers Svenskt hybridfordonscentrum
SAMMANFATTNING Fordon och bränslen
Presentation Energikollen Lantbruk Gruppträff 2
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Möjligt och omöjligt Reduktion av effekttopp
LED – INVESTERING SOM LÖNAR SIG Mer ljus med mindre energi
PROCENT 1.
Hur mycket ”sparar du” om du cyklar till jobbet under ett år jämfört med att åka bil? Besparing i kr omräknat i antal arbetsdagar efter skatt. Förutsättning:
Lönsamhet i produktionsförbättringar
BERNERS.
Trender inom elförbrukning och elgenerering
1 Plug-in hybrider en utveckling som påverkar elbranschen FERAs årsmöte 21 maj 2007.
Energi!.
Energiformer och energiomvandlingar. Energiformer • Elektrisk energi – lätt att transportera och omvandla, svår att lagra • Kemisk energi – finns lagrad.
Solvärme&Solel Björn Karlsson.
Flyg fortare.
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Lennart Abramsson.
CO2-utsläpp i ton, per enkeltur
Jonas Lööf Projektledare GreenCharge
Namn på siffror i ett tal
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
©SEE Cooling AB.
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Better-Living Global Marketing Ltd
Introduktion till diskussionspass om indirekt energi Anna Hagerberg.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
HSB BÅTEN 2011 Roland Jonsson Energichef HSB Riksförbund.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Fullskalig energieffektiv drivlina för elfordon Johan Lundin Uppsala Universitet Projektnr: Huvudstödmottagare: Avdelningen för elektricitetslära,
Beräkna en ekvation (metod 1)
Procent.
Metoder för att räkna addition och subtraktion
ÖVERSLAGSRÄKNING.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Bild 1 Exponeringsbord, 2st 500kr/st. Bild 2 Urnor (120cm höga)4st 1200kr/st eller alla för 4000kr.
Avfall och återvinning
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 16 oktober 2014.
Arbete, energi och effekt
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Ekomatsligan 2014 EkoMatCentrum 13 oktober 2014
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Avfall och återvinning
Resultatplanering Kap 16 Resultatanalys.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Arbete Energi Effekt.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Presentationens avskrift:

Hybriddrivsystem för miljöfordon Mats Alaküla Professor

Innehåll Vad är ett hybridfordon? Elhybridens viktigaste egenskaper. Vilka är vinsterna? Hur kan det göras i bil? I vilka fordon gör hybridisering nytta? Vad kostar det? Var finns hindren? Framtidsperspektiv!

Vad är ett hybridfordon? ”PlugIn”- laddning Batteriladdning i vanlig hybrid Elmotor Förbrännings- motor

Elhybridens viktigaste egenskaper Anpassning av arbetspunkt Återvinning av bromsenergi 120 Higher total power - Surplus to battery 100 80 32.5% Higher torque Torque [Nm] 30% 60 27.5% 25% 40 Higher gear 15 kW traction power 20 5 kW traction power 1000 2000 3000 4000 5000 6000 Speed [rpm]

Vilka är Vinsterna? Reduktion av bränsleförbrukning 0...50 % beroende på fordon, körmönster mm Reduktion av emissioner I samspel med förbränningsmotorn Ökad elektrisk effekt tillgänglig Nya laster, t.ex. elektrisk A/C, ger högre effektivitet i sig. Reservkraftaggregat ... ?

Exempel på hur det kan göras

Ytterligare koncept

I vilka fordon gör det nytta? Stor nytta 50 % Stor Lätta lastbilar och bussar i stadstrafik Personbilar i stadstrafik Hastighetsvariation Personbilar i landsvägs- trafik Tunga lastbilar i landsvägs- trafik Liten Ingen nytta 0 % Relativ motoreffekt Lågt utnyttjande Högt utnyttjande

Vad kostar det? Elektriska motordrivsystem Batteri Totalt 500 ... 1000 SEK/kW 100 kW personbil behöver 10...20 kW = 10 ... 20 kSEK Batteri Prismål 250...300 $/kWh = 2000 ... 2500 SEK/kWh. Ex: 1500 kg. 0...50 km/h på ren el, 10 % DOD behöver 0,4 kWh Lithium: 0.1 kWh/kg, 1 kW/kg. Alltså 4 kg för energin, men 20 kg för effekten. 20 kg motsvarar 2 kWh = 4000-5000 SEK. Totalt En konventionell personbil, + 15 ... 25 kSEK

Var finns hindren? Batterindustrin behöver goda exempel Lovar runt. Behöver visa att den utlovade kvaliteten håller Underleverantörsindustrin Inte vana vid elektriska drivsystem. Ex: Växellådstillverkare, A/C-tillverkare mm Electro Magnetic Compatibility Elektromagnetiskt ”inferno”

Framtidsperspektiv Större batterier, längre elkörsträcka Ex: 20 kg -> 100 kg. 2 % DOD -> 80 % DOD 8 kWh tillgängligt, räcker minst 4 mil på ren eldrift. < 5 SEK/mil el + batteriavskrivning, mot 15 SEK/mil för bensin ... Minus 10 SEK/mil besparing - betalar batteriet efter 2500 mil. > 3000 cykler -> 12 000 mil livslängd -> hela bilens livslängd Sverige skulle spara 70 % bensin och diesel. Vi kan producera 30 % av dagens bensin + diesel-användning som Etanol. Elproduktionen behöver öka med 5 % !!! Ingen ny infrastruktur, vare sig för el eller etanol !

Det är elhybridens största miljöbetydelse !! Slutsats Även om oljan tar slut ... ... så är det inte ”kört” ... ... för vi kör vidare som om inget hade hänt, med biobränsle och el i tankarna ... Det är elhybridens största miljöbetydelse !!

SAFT data 100 kg ger 30 kW och 14 kWh = 7 mil !!!

SAFT Lithium teknologi