Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter 16.11.2012 Studiechef Sanna Westerlund 12.9.2014Åbo Akademi -

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Att söka till högskolan
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Planering.
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studera utomlands Utlandsstudier som en del av din ÅA-examen.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Instruktion för examination och bedömning samt direktiv för att utreda fusk Monica Nerdrum och Ole Karlsson, lärcentret Webbinarium Åbo.
Instruktion för examination och bedömning Monica Nerdrum och Tove Forslund, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Nya beslut i examensstadgan
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Forskarskolan vid Åbo Akademi – doktoranduppföljning Monica Nerdrum, Lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Monica Nerdrum, Lärcentret
Hur blir man klok på universitetet?
EXAMENSSTADGAN [ES] Monica Nerdrum.  Arbetet pågått sedan våren 2014  Första version till nyckelpersoner  Möten med nyckelpersoner  Studiechefer.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
ÅA:s förvaltning och regelverk Välkomna till en värld av demokrati och regelverk utan byråkrati och huvudverk Ulla Achrén Förvaltningsdirektör Heinänokka.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
1 Anneli Juhlin FP
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
- verktyg för att elektroniskt skicka in avklarade studieprestationer
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
Carina Söderholm, amanuens ÅA/Psykologi
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Välkommen till institutionen för informationsteknologi Åbo Akademi – Institutionen för informationsteknologi 1.
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Information till abiturienternas föräldrar den 6 februari 2014.
MinPlan-information Ibruktagning period 2/05 Presentationer HF MNF ESF/EM KTF ESF/PM&RN
EXAMENSSTADGAN [ES] Undervisnings- och examinationsspråket Monica Nerdrum.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
ÄNDRINGAR I ES Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Ny arbetsordning för universitetet
Presentationens avskrift:

Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 1

Innehåll  Regelverk kring studieärenden  Studentrepresentanternas möjligheter att påverka planeringen av och beslut kring – Undervisningsplan, kurser – Studiehelheter – Examensbestämmelser – Utbildningsprogram – Utvärdering  (Antagning) Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 2

Regelverk  Universitetslag (558/2009)  Hänvisning till – Statsrådets förordning om universitetsexamina (794/2004) – Undervisningsministeriets förordning om precisering av universitetens utbildnings- ansvar, universitetens utbildningsprogram och specialiseringsutbildningar (568/2005) Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 3

Regelverk  Statsrådets förordning om universitets- examina (794/2004) – Lägre högskoleexamen: mål, omfattning och uppbyggnad (7-9 §) – Högre högskoleexamen: mål, omfattning och uppbyggnad (12-13, 15 §) – Språkkunskaper (6 §) Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 4

Regelverk  Undervisningsministeriets förordning om precisering av universitetens utbildnings- ansvar, universitetens utbildningsprogram och specialiseringsutbildningar (568/2005) – Inom vilka områden, grupper av läroämnen och ämnen universiteten kan ordna fördjupade studier (hum, ped, nat, sam, häls, lärarutbildning) – Utbildningsprogram (tekn-vet) – Specialiseringsutbildn. (t.ex. spec.psyk.lic) Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 5

Regelverk  ÅA:s förvaltningsinstruktion ( )  Institutionsrådets uppgifter (8 §) – Besluta om undervisningsplanen, program- planerna och andra examensbestämmelser – Besluta om urvalsgrunderna för studentantagningen – (Anta forskarstuderande – Utse förgranskare, opponenter och kustos samt bedöma doktorsavhandlingar (OBS, konflikt med ÅA:s instruktion för forskar- utbildningen)) Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 6

Regelverk  Prorektorerna (5 §)  Inom sina resp. fakultetsområden har prorektorerna till uppgift att – Besluta om utbildningsstrukturen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 7

Regelverk  Examensstadga för ÅA ( )  Detaljerade regler om – Examinas uppbyggnad – Språkkrav – Antagning och utexaminering – Undervisningen och studierna – Utbildningsansvar Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 8

Regelverk  Lagar och förordningar tillgängliga på  ÅA:s bestämmelser tillgängliga på  Utbildningsspecifika bestämmelser på Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 9

Institutionsråden centrala  De flesta beslut kring utbildningen går via institutionsråden  studentrepresentanterna har goda möjligheter att påverka!  Kontakta gärna föredragande med frågor kring olika ärenden som behandlas i råden Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 10

Exempel: undervisningsplan  Undervisningsplan (examensstadgan, 40 §) – Vilka utbildningar som ges och vilken undervisning som anordnas varje läsår – Godkänns årligen av institutionsrådet – Rent konkret en lista på kurser som ämnena föreslår att ska undervisas – Kurser ”blir inte till” om inte godkända av minst ett institutionsråd – Behandlas i mars-maj Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 11

Kursplanering  Examinator eller ämnesansvarig ansvarar för kurserna inom ett ämne  ger förslag till institutionsrådet om vilka kurser som ska undervisas varje år  Ämnet (som företräds av ämnesansvarig) bestämmer om kursernas innehåll och om hur kurserna ska genomföras Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 12

Kursplanering  Förvaltningsinstruktionen 10 §: ”Den ämnesansvariga leder och utvecklar undervisningen och forskningen inom ämnet med beaktande av prefektens och institutionsrådets anvisningar. Den ämnes- ansvariga sammankallar personal och studerande inom ämnet till överläggningar om för ämnet väsentliga ärenden.” Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 13

Kursplanering  Viktigt för alla studerande att delta då ämnesmöten ordnas, eftersom möjligheten att påverka finns där  Sker i december-februari  Svårare för representanter i institutionsråd att påverka då ett färdigt förslag från ämnet föreligger Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 14

Exempel: studiehelheter och programplaner  S.k. ämnesstruktur, helheter av kurser, t.ex. grundstudier, ämnesstudier  Programplan = examensstruktur, anger hur examen är uppbyggd, vad som ska ingå  Examensstadgan (40 §): institutionsrådet godkänner för varje utbildning en program- plan som anger vilka programdelar, studie- helheter och studieprestationer som kan ingå i utbildningen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 15

Exempel: studiehelheter och programplaner  Uppdateras inte nödvändigtvis varje år  Studiehelheter: förslag från ämnet, d.v.s. fungerar långt lika som för kurser  Ändringar till programplaner är inte så vanliga, eftersom det handlar om större förändringar  Behandlas i mars-april Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 16

Exempel: examensbestämmelser  Många olika typer – Tentamensbestämmelser, bedömnings- grunder, regler för byte av huvudämne, handledning etc.  Kan komma till institutionsrådens behandling när som helst under året  Uppstår ur någon sorts behov Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 17

Exempel: nytt utbildningsprogram  Vilka utbildningar som får finnas vid ÅA bestäms i 794/2004 och 568/2005  nya utbildningar kräver ändringar till dessa  Utgår från en framställning som normalt kommer från ämnet/institutionen  Behandlas i institutionsråd och i styrelsen (ändringar planeras)  Ovanligt Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 18

Påverka genom utvärdering  Alla studerande kan påverka utbildningen genom att delta i de regelbundna utvär- deringar som görs vid ÅA, särskilt – Studieklimatundersökningar – Kursutvärderingar – (Arbetslivsenkäter) Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 19

Påverka genom utvärdering  Examensstadgan 73 §, utvecklande och utvärdering av utbildningen – Systematisk och regelbunden – Dialog och reflektion – Dokumentation, synliggörande och uppföljning  Utvärderingarna ska behandlas årligen i institutionsråden Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 20

Påverka genom utvärdering  Institutionerna ska besluta om – vilka kurser som utvärderas – hur och med vilken tidtabell – Vilka frågor som ställs – Vilken skala som används – När och hur utfallet meddelas  Olika system vid olika institutioner, kontrollera vad som gäller för din inst! Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 21

Studentantagning  Antagningen dimensioneras i förhållande till ÅA:s examensmålsättningar  Examensmålsättningar förhandlas med UKM i regel med tre års mellanrum  ÅA:s styrelse slår fast målsättningarna för antagningen (antal)  Rektor godkänner antagningsplan och slår fast maximiantal som kan antas, med beaktande av bortfall i antagningen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 22

Studentantagning  Institutionerna (råd och/eller prefekt) slår fast principer kring antagning till den egna institutionen – Till vilka utbildningar studerande antas – Institutionsspecifika bestämmelser, t.ex. urvalsprocedurer – Datum för urvalsprov – Urvalslitteratur och poängberäkning (tilläggspoäng) Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 23

Studentantagning  Prefekten fattar beslut om antagning av nya studerande till institutionerna Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 24

Tack! Kontakta gärna: Sanna Westerlund, tfn (02) den egna institutionens studiechef Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 25