Handledningens a-ö ur studerandes synvinkel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet p..
Advertisements

MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Att söka till högskolan
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Planering.
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Svenska WebDewey Introduktion
Lokal Pedagogisk Planering
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Monica Nerdrum, Lärcentret
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
Nya beslut i examensstadgan
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Monica Nerdrum, Lärcentret
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Läroplansträff Välkomna!.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Stödtjänster och resurser för studerande - diskussion kring teman enligt gruppens val  hur stöda genomströmningen  studiepsykologverksamhet  utveckling.
Handledningens a-ö Monica Nerdrum.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
EXAMENSSTADGAN [ES] Undervisnings- och examinationsspråket Monica Nerdrum.
”Lära av och om varandra” - Studier-gruppen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 1.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
ÄNDRINGAR I ES Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
EXAMENSSTADGAN [ES] Avhandlingar och handledning Monica Nerdrum.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Presentationens avskrift:

Handledningens a-ö ur studerandes synvinkel 6.10.2010 Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som mål att stöda undervisningen Projektledare Monica Nerdrum

Förväntningar på denna ”kurs”? Vilka frågor inom handledningsprocessen vill du ha svar på idag? Känner du till rättigheter och skyldigheter för studerande och handledare? Konkretisera med en fråga du vill ha svar på under den här föreläsningen ! Diskutera kort och snabbt med din granne

Lärandemål för denna ”kurs” Efter denna dubbeltimme förväntas deltagarna kunna: Räkna upp de viktigaste rättigheterna och skyldigheterna för studerande gällande: Avhandlingar för höge och lägre högskoleexamen Mognadsprov Ge tips åt medstuderande som inte kan delta idag genom att: Komma ihåg vem studerande kan vända sig till i olika skeden av processen Komma ihåg ”knoppar” som är bra att kunna när man arbetar med avhandlingar Använda det stödmaterial för studerande som finns på webben

Vad sägs om … vid ÅA? …handledning… ca 200 träffar vid sökning i ÅA:s webb bl.a: MinPlan-h..., mottagning och h..., individuell h. i IT, i informationssökning, litteratur och länkar om h... av slutarbeten, planering om h... och feedback, Graduresan – nätstödd h... i lärplattform …pro gradu, diplomarbete, kandidatavhandling… ca 200 träffar om pro gradu, bl.a: seminarium pro gradu, avhandling pro gradu, projekt pro gradu, utvärdering av prov pro gradu, vad är en gradu – Graduvägen... 41 träffar om diplomarbete, bl.a: Anvisningar för skrivande av d..., skrivguide och anvisning för avhandlingar, gratis fjärrlån för studerande, i samarbete med Graduklubben 116 träffar om kandidatavhandling, bl.a: Proseminarier och k.., språkgranskning av k..., blanketter för k... ...graduprocess = inget hittades

Innehåll idag: A. Allmänt om avhandlingsprocessen C. Avhandling för lägre högskoleexamen B. Avhandling för högre högskoleexamen D. Mognadsprov E. Roller inom handledningsprocessen G. Stödmaterial åt skribenter H. Seminarier

A. Allmänt om avhandlingsprocessen Innehåll: Artikelavhandling Avhandlingar: Mallar Förvaring Offentlighet Sekretessbeläggning Plagiatgranskning Biämnesavhandling Språkgranskning Specialutbildning 2.12.2010 kl. 13-16 ”Vanliga frågor om språkgranskningen”, Sonja Vidjeskog, CSK

Guide,mall, offentlighet och sekretess Guide för principer att följa vid ordbehandling Rubriker, typsnitt, teckenstorlek, radavstånd, sidonumrering, citat m.m. Tabeller, figurer Källhänvisningar, referenser, fotnoter Mall för uppsatser och avhandlingar = guiden utan text www.abo.fi/student/avhandlingsmall Förvaring Tillgängliga för allmänheten Bestående förvaring Offentlig eller sekretessbelagd Offentlig när arbetet bedömts Planering el. basmaterial sekretessbelagda Författaren kan anhålla om sekretess, endast delvis [korr. 17.2.2012]

Plagiatgranskning Alla examensarbeten vid ÅA räknat from 1.1.2010 genomgår plagiatkontroll Plagiathanteringsprogrammet Urkund används Programvara med vilken man kan jämföra skriftliga arbeten med material i olika källor i syfte att upptäcka plagiat Inskickade arbeten jämförs med andra dokument från tre olika källor Elektronisk litteratur. Webbsidor, Urkunds dokumentdatabas Studenterna skickar in sina övningsarbeten till en särskild e-postadress de får av läraren Urkund jämför arbetet med de olika källorna Skickar en analys åt läraren inom 24 h https://www.abo.fi/student/formalia

C. Avhandling för lägre högskoleexamen (kandidat-) Innehåll: Bedömning ... Handledning Inlämnande Kungörande av resultat Sak- och språkgranskningens organisation Språkanvändning Språkgranskning Svenskspråkigt sammandrag

Bedömning, godkännande Bedöms på förslag eller utlåtande av lärare eller sakkunniga Inst.rådet ska ange bedömningsförfarandet vilka beslut finns hos er? Gemensam avhandling = gemensamt betyg för samtliga författare Vem godkänner? Hur sker godkännandet vid ert ämne? Modell för rutiner kommer att utarbetas

Bedömningsskala, -grunder, -kriterier Femgradig skala: A (5) – E (1) Teknisk utbildning: med utmärkelse Bedömningsgrunder: Vilka grunder följer institutionerna? = vilka kriterier följer man + hur bra ska man uppfylla kriterierna för de olika vitsorden i bedömningsskalan? En del institutioner har beslut Modell för lärandemål, kriterier + vitsord kommer att utarbetas

Kungörande av resultat + begäran om rättelse Resultat kungörs i inst.rådets protokoll Rättelse: skriftligen hos inst.rådet inom 14 dagar Räknas från den tid resultatet kungjorts i inst.rådets protokoll OCH studerande haft tillfälle att ta del av resultatet av bedömningen och tillämpningen av bedömningsgrunderna

Språkanvändning Akademins undervisnings- och examensspråk är svenska Kandidatavhandlingar skrivs på svenska Språkämnena=examinator kan bestämma om språket Svenskspråkig sammanfattning om avhandlingen är skriven på annat språk än svenska Självständig text, 2-10 s Problemformulering, metodval, resultat Utländska studerande = prefekten beslutar Alla kandidatavhandlingar språkgranskas

B. Avhandlingar för högre högskoleexamen Innehåll: Bedömning Bedömning av gemensam avhandling Bedömningsgrunder och -skala Begäran om rättelse Gemensam avhandling Godkännande Handledare ... Sakgranskning Seminariearbete Svenskspråkigt sammandrag

Bedömning, godkännande Bedöms på förslag eller utlåtande av lärare eller sakkunniga Sakgranskare skriver utlåtande Utlåtandet skickas eller ges till skribenten Prefekten godkänner Skribenten har rätt att bemöta Gemensam avhandling Vars och ens självständiga andel ska framgå och bedömas separat Institutionsrådet ska ange bedömningsförfarandet Vilka beslut finns hos er? Modell håller på att utarbetas

Bedömningsskala och -grunder Sjugradig skala: laudatur, eximia cum laude approbatur, magna cum laude approbatur, cum laude approbatur, non sine laude approbatur, lubenter approbatur, approbatur Teknisk utbildning: femgradig skala: berömliga, synnerligen goda, goda, synnerligen tillfredsställande, tillfredsställande Teknisk utbildning: med utmärkelse Bedömningsgrunder, -kriterier: Vilka grunder följer institutionerna? = Vika kriterier följer man + hur bra ska man kunna uppfylla kriterierna för de olika vitsorden i bedömningsskalan? En del institutioner har beslut, t.ex. PF om kriterier och HF om vitsord Modell för lärandemål, kriterier + vitsord håller på att utarbetas

Kungörande av resultat + begäran om rättelse Resultat kungörs i inst.rådets protokoll Rättelse: skriftligen hos inst.rådet inom 14 dagar Räknas från den tid resultatet kungjorts i inst.rådets protokoll OCH studerande haft tillfälle att ta del av resultatet av bedömningen och tillämpningen av bedömningsgrunderna

Språkanvändning Avhandling pro gradu och diplomarbete skrivs på svenska Språkgranskas alltid Kan efter överenskommelse (handledare+språkcentret) skrivas på engelska Språkämnena = på resp. språk inst.rådet kan besluta om svenska Utländska studerande = prefekten beslutar Svenskspråkig sammanfattning Om avhandlingen är skriven på annat språk än svenska Självständig text, 2-10 s Problemformulering, metodval, resultat

D. Mognadsprov Innehåll: Mognadsprov Bedömningsskala Form och innehåll Språkanvändning Språkgranskning Utländska studerande Godkänt Råd: Praktiska råd för studenten Språkliga råd för studenten

Mognadsprov Utvisar förtrogenhet med ämnesområdet + kunskaper i svenska eller finska Avgör om studeranden har utmärkt eller god förmåga i svenska I vissa fall skrivs mognadsprov både på svenska och finska Både för lägre och högre högskoleexamen Kan ha olika form för lägre och högre Språkgranskas endast en gång Sakgranskas varje gång Närmare på utbildningen 2.12.2010. Kom med, anmäl dig i den elektroniska databasen! https://www.abo.fi/student/allmkomp

Bedömning, form, innehåll Bedömningsskala Godkänt/underkänt Form och innehåll Text av essätyp som omfattar 400-500 ord Skrivs under tentamensliknande förhållande Tre alternativa rubriker som getts av ämnets lärare Rubriken bygger på den huvudtext studeranden skrivit Inga hjälpmedel får användas Språkgranskning Granskas tillsammans med slutarbetet Godkänt mognadsprov Utmärkt förmåga (skolutbildningsspråk svenska) God förmåga (skolutbildningsspråk finska)

E. Roller inom handledningsprocessen Innehåll: Institutionsråd Prefekt Ämnesansvarig Examinator Tentator Handledare Sakgranskare (=fackgranskare) Språkgranskare Övervakare (inom teknisk utbildning) Inom seminarier: Deltagare = alla studerande som avser att utexamineras Seminarieledare = professor, lektor, eller annan lärare Respondent = den deltagare som för tillfället presenterar Opponent = den deltagare som för tillfället har som uppgift att granska en medstuderandes text

Institutionsråd och prefekt Beslutar om undervisningsplan och examensbestämmelser Utses genom demokratiska val Professorer, övrig personal och studerande är representerade Väljer prefekt Prefekt Beslutar i utbildnings- och forskningsfrågor som inte ankommer på andra förvaltningsorgan Ska verka för att institutionens utbildnings- och forskningsansvar förverkligas Godkänner avhandlingar för högre högskoleexamen

Ämnesansvarig, examinator, tentator Leder och utvecklar undervisningen och forskningen inom ämnet med beaktande av prefektens och institutionsrådets anvisningar Examinator Finns i varje läroämne där omfattningen är minst 25 sp Professorn, professorerna Person med minst docentkompetens, utses av prorektor för området Uppgifter Övervaka den vetenskapliga nivån och att studiegången följer gällande examensbestämmelser Tentator Den lärare som har ansvar för en enskild kurs

Handledare och handledning Handledare = den lärare som utsetts att handleda ett examensarbete individuellt, d.v.s. som ett tillägg till den kollektiva handledning som sker inom ev. seminarium eller i projektgrupp Vem kan vara handledare? Hur utses handledare? När utses handledare? Hur gör ni vid era institutioner? Hur mycket handledning erbjuds en studerande/avhandling? Högre och lägre avhandling? Vilka förväntningar har Studerande? Handledare? Modell för rutiner kommer att utarbetas

Sak- eller fackgranskare Vem kan vara sakgranskare? Hur utses sakgranskare? När utses sakgranskare? Uppgifter: Bedöma en kandidatavhandling enligt skalan, vanligen inget särskilt skriftligt utlåtande, utan kommer in i Sture och MinPlan som avklarad Skriva ett gemensamt eller var sitt skriftligt utlåtande om en avhandling inom högre högskoleexamen Hur gör ni vid er institution? Modell för rutiner kommer att utarbetas

H. Seminarium, seminarier Ett seminarium är en undervisningsform, där diskussioner kring vetenskapliga frågor äger rum. Formerna för seminariearbetet kan variera Mera bundna eller mera fria Institutioner, laboratorier, ämnen har egna rutiner Används inom olika typer av kurser Vanligt om examinationen sker i form av en mera omfattande skriftlig uppgift, där tidsramen är given Tack vare seminariearbetet har studerande möjlighet till ett fortlöpande och målinriktat stöd för att arbeta med sin examinationsuppgift och för att uppfylla lärandemålen för kursen på bästa sätt. De mest typiska exemplen är uppgiften att skriva examensarbeten

Stöd för lärprocessen Studeranden har under seminariets gång möjlighet att få stöd bl.a. i att: utöka sina kunskaper i huvud/fackämnet om material, begrepp och metoder uppöva sina färdigheter att kritiskt, självständigt och innovativt identifiera och formulera frågeställningar och lösa problem uppöva färdigheter att planera och genomföra ett skriftligt arbete inom en given tidsram uppöva sin förmåga att skriftligt och muntligt redogöra för och diskutera och värdera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger som grund för dem uppöva sin förmåga att följa gällande forskningsetiska normer samt den språkliga normen för vetenskaplig textproduktion.

Former för seminariearbetet Vanligt med stark formbundenhet Alla deltagare förutsätts delta under hela perioden och med motsvarande arbetsinsatser. Deltagarna förutsätts vara aktiva genom att alla presenterar egna samt kommenterar andra texter. Tillfällen då studerande kan begära hjälp och omedelbart få respons. Både seminarieledaren och de andra deltagarna ger respons, vilket innebär att studerande också lär sig av varandra. Presentation och opposition Deltagarna presenterar sin egen uppgift flera gånger, t.ex. i början en forskningsplan, i mitten ett kapitel av den kommande avhandlingen samt i slutet det färdiga manuskriptet. Varje deltagare fungerar som utsedd opponent för en annan studerandes text.

Att skriva en avhandling är en process Tack vare målinriktade, aktiverande metoder byggs examensarbetet upp steg för steg från en första plan till ett färdigt arbete. Tidsplanering av skrivprocessen Kursens lärandemål, examination och antalet deltagande ger grunder för tidsplaneringen av seminariarbetet En styrka med seminariet som arbetsform är just dess karaktär av fortlöpande verksamhet. Som regel pågår ett kandidat- eller pro graduseminarium under en - två terminer på en bestämd tid och plats. Tydliga ramar! En skribent ska veta vad som förväntas

Tidsdisponering Avhandlingar och examensarbeten inom grundutbildningen vid ÅA varierar i omfattning mellan 6 och 10 sp inom lägre högskoleexamen Mellan 20 och 40 sp inom högre högskoleexamen Tidsdisponeringen varierar utgående från avhandlingens omfattning, de yttre ramar som enheten uppställer i form av seminarier, projekt o.s.v. Trots att omfattningen i studiepoäng är mindre än 60 sp, kan dock den tid som krävs för att avklarar helheten sträcka sig över ett helt läsår. Ett hjälpmedel för både handledare och skribent kan vara ett tidsschema för arbetsprocessen med tydligt nedskrivna tidpunkter för när de olika delarna i arbetet ska vara klara.

G. Stödmaterial åt skribenter Allmänfärdigheter för studerande Allmänfärdigheter, individuell handledning Graduvägen = stödmaterial för kand-, pro gradu- och diplomarbeten Kand- och gradukliniken = individuellt stöd Kand- och graduklubben = träffar som komplement till handledningen vid ämnet Kommunikation Skrivhandledning Vetenskaplig text

Kurser i allmänfärdigheter Kurskalender: Akademiska studiefärdigheter (1-5 sp) It-verktygslådan Kand- och graduklubben Informationssökning https://www.abo.fi/student/allmkomp Behöver studerande något annat? Vad skulle ni önska?

Graduvägen Materialet avsett som komplement till den avhandlingshandledning som ges vid institutionen Materialet avser att stöda studeranden i själva skrivprocessen Innehåller verktyg för tidsplanering m.m. Avhandlingsmall Formkrav på avhandling Skrivprocessen Hjälpmedel Litteratur Plagiatgranskning Avläggande av examen https://www.abo.fi/student/gradu

Kand- och graduklubben Lärcentret erbjuder hjälp på kand- och graduvägen: Stödkurser och träffar Komplement till den ämnesspecifika handledningen för kandidat- och pro gradu-avhandling Studerande från alla institutioner kan delta i föreläsningar om att komma igång med graduskrivandet, kurser i sådana IT-färdigheter som behövs för längre skrivarbeten och för informationssökning mm. Ny verksamhet hösten 2010: KGK-Caféer och Graduträffar! Lediga tillställningar med utrymme för frågor Teman av intresse för studerande i kand- och graduskedet https://www.abo.fi/student/graduklubben

Lärandekliniken Lärandekliniken Program hösten 2010 Lärcentret ordnar gruppträffar, kurser och individuell handledning kring studieteknik, tidsplanering, stresshantering, studiemotivation och läs- och skrivsvårigheter. Program hösten 2010 14.10 Introduktion 21.10 Lärstilar, lärstrategier, studietekniker 28.10 Tidsplanering, studiemotivation, stresshantering 4.11 eller 11.11 forts. 18.11Läs- och skrivsvårigheter 25.11 forts. https://www.abo.fi/student/klinikverksamhet

Material för denna kurs Kurser i allmänfärdigheter: https://www.abo.fi/student/allmkomp Kand- och graduklubben: https://www.abo.fi/student/graduklubben Klinikverksamhet: https://www.abo.fi/student/klinikverksamhet Graduvägen: https://www.abo.fi/student/gradu Plagiathantering: https://www.abo.fi/student/formalia Handledningens a-ö: https://www.abo.fi/personal/handledarutbildning#document3 Hänvisningar till bestämmelser och webbsidor vid ÅA

Återkoppling till starten Fick du svar på den fråga du ställde i början? Vad var nytt för dig? Vad var nyttigast för dig? Vad skulle du ha önskat ytterligare?