Mänskliga rättigheter VT-14

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Utvecklingsenhet för barns och ungas hälsa
En lektion om de mänskliga rättigheterna
 Främja kvinnors ekonomiska trygghet  Stoppa våld mot kvinnor  Stoppa spridningen av HIV(AIDS) bland flickor och kvinnor.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Konflikter.
Djur i natur och litteratur
Det svenska kulturarvet
Välkommen till min hemsida Ali Eskandari Vem är jag Länkar Skicka e-post Här kan ni läsa om mig eller hitta interessanta länkar och skicka en till.
Informationssökning.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
INTERNET - källkritik Spela Faktasökning Surfa Chatta Bankärenden
Rapportskrivning – rep.
Konflikter och mänskliga rättigheter
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER & BARNENS RÄTTIGHETER
Redovisning av uppdrag ang
Fördjupningsarbete i Hem- och Konsumentkunskap
Innovativa pengar Det är inte alltid så lätt att lyfta blicken. Men jag har anat mig till att en av de lite större bistånds- och utvecklingsdiskussionerna.
Idag ska ni få lära er om vad Pi är och dess historia.
■ Kvinnokommissionen ■ Kvinnokommittén ■ UN Women –sammanslagning av fyra jämställdhetsorganisationer inom FN, from 1 jan 2011 FN:S HÖGKVARTER I NEW YORK.
Linköpings Universitetsbibliotek
Z-klubbar och Golden Z-klubbar Vad är det? Varför är de viktiga? Vi reder ut begreppen.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Källkritik.
En vetenskaplig rapport
Söderhamnsmodellen inflytande barn & unga
Källor! Hur gör man egentligen?
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Danmark är på väg att avslöja EU:s nya fredsplan för Mellanöstern, i vilken man kräver en oberoende palenstinsk stat. AFP [ ONSDAG, DEN 28 AUGUSTI, 2002.
Ny diskrimineringslag
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Dagens lektion 13/ Mål: Metod: Tid:
Hållbar Utveckling Brundtlandkommissionens ursprungliga definition av begreppet hållbar utveckling från 1987 lyder: ”En hållbar utveckling är en utveckling.
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära/hälsa. HUR? Powerpoint
Globalportalen Globalportalen är en samlingssajt med artiklar och tips på aktiviteter om världens utveckling och om bistånd. Informationen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vår ö, eller landet vi fann Och hur vi klarar oss där…
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Organisation / företag:
Samordnad Individuell Plan
Men vad händer då? Ett brott har begåtts…….. Arbetsområde: Lag & rätt.
Att lära sig att analysera
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Kyrkornas internationella ansvarsvecka Ekumeniska ansvarsveckan.
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Landstinget som arbetsgivare
Uganda 1970.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Grupparbete och presentation
Vad skiljer partierna åt?
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Plan mot diskriminering och kränkande behandling.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
UNF STÖDGRUPPER. Vad är en stödgrupp? (1) Vem vänder sig stödgrupper till? Vilka träffas i stödgrupper? Hur ser en stödgruppsträff ut?
Välkomna till åk Dagordning  Presentera oss  Nuläget  Vad vill ni att barnen ska kunna när de lämnar åk 3?  Blogg  Dexter  Infomentor.
D EMOKRATI OCH MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Sh1b. S IDOR I A RENA Om demokrati och diktatur, s Om demokratiska beslutsformer, s Om mänskliga rättigheter,
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
UTJÄMNINGEN 2013 Kvinnors ekonomiska rättigheter i Sydostasien.
Organisation & Arbetsgivaransvar
Ale Kommuns avtal NE.se.
Presentationens avskrift:

Mänskliga rättigheter VT-14 Fördjupningsarbete Mänskliga rättigheter VT-14

Uppgift I grupp ska ni göra ett fördjupningsarbete om kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Arbetet ska redovisas för respektive klass med hjälp av Powerpoint. Redovisningen ska vara en intresseväckare för ämnet.

Ämnesområden Gruppindelning görs av respektive lärare. Människohandel Barnsoldater Diskriminering av kvinnor Tortyr Fattigdom Gruppindelning görs av respektive lärare.

Vad ska finnas med i redovisningen? Vad är människohandel? Hur? Hur går människohandel till? Varför? Varför sker människohandel? Vilka? Vilka utsätts för människohandel och vilka utför den? Vart? Vart är människohandel förekommande? (Gärna karta!) Kränks mänskliga rättigheter? Vilka rättigheter kränks av människohandeln? Konsekvenser? Vilka konsekvenser får människohandeln (individ-samhälle) Åtgärder? Vilka arbetar för att hindra människohandel? Hur gör de det och vad kan vi göra? Källförteckning

Redovisningen Ca. 10 min lång Ska vara en intresseväckare: Hur PPT:n utformas bestämmer ni. Använd er fantasi – färger, bilder, film, kartor… Tänk att ni ska väcka känslor – använd verkliga berättelser/konkreta exempel om ni hittar.

Källtips Konkreta exempel på olika kränkningar: Barnsoldater: http://www.humanrights.com/sv/what-are-human-rights/violations-of-human-rights/democracy.html http://www.globalis.se/Tema/De-maenskliga-raettigheterna Barnsoldater: http://www.redcross.se/teman/barnsoldater/ Amnesty (tortyr, fattigdom): http://www.amnesty.se/vad-gor-vi/ Fattigdom (barn): http://unicef.se/fakta/fattigdom Människohandel: http://www.ilo.org/global/topics/forced-labour/lang--en/index.htm http://unwomen.se/download/pdf/handbok_-_fackforbund-mot-manniskohandel.pdf; http://unicef.se/fakta/handel-med-barn Jämställdhet: http://unicef.se/fakta/diskriminering-av-flickor http://www.sida.se/Svenska/Om-oss/Vara-amnesomraden/Demokrati-manskliga-rattigheter-och-jamstalldhet/Vart-arbete-for-jamstalldhet/ http://www.amnesty.se/vad-gor-vi/kvinnors-rattigheter/vald-mot-kvinnor/ NE.se Tidningsartiklar (”google it”) ex: googla slaveri.

Lycka till!