Pay no pay UE, tester 06-08-16 Pirjo Svedberg MMS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Advertisements

Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Vattenkemiska data Workshop, maj 2014 Claudia von Brömssen, SLU.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Inspira/Silverbäckens förskola
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
1 Mätningsproblem Man sänder ut ett antal kanaler på en frekvens låt säga två kanaler, dessa är multiplexade – kanal1 och 2. För att kanal 1 skall hamna.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Felrapporter från AGB Mars 2006 Pirjo Svedberg, MMS.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
1 Panelfakta Februari 2006 Pirjo Svedberg, MMS. 2.
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
Information om undersökningen
Presentationens avskrift:

Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS

Analyser  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell och den nya modell som diskuterats och som beskrivs i följande bilder (pay vs nonpay).  Dagens modell:  Mottagningssätt, mark eller multikanal  Utbildning, gymnasial eller eftergymnasial  Tittarkonsumtion, hög, mellan eller låg  Familjesammansättning, 1 personshushåll, 2 personshushåll och barnhushåll (barn upp till 19 år)  Testperiod: april 2006  Testerna i denna rapport innehåller jämförelser mellan dessa båda metoder, det som omnämns new, blå staplar och linjer, är Pay vs no pay baserat och det som heter old, röda staplar och linjer, är dagens data och metod.

Nytt föreslag på balansering av panelen  Vi rekryterar panelen efter pay vs nonpay för att få en balans av hushåll med få respektive många kanaler.  Vi rapporterar tittandet i total-TV universum och i multikanalsuniversum

Ny rekryteringsmatris Föreslagen Rekryteringsmatris Pay vs nonpay

Viktade målgrupper, individnivå ”Pay vs no pay”

Test 1: Genomsnittligt tittande på kanaler

Test 2: Share per kanal

Test 3: Genomsnittligt tittande dagtid kl 12-16

Test 4: Genomsnittligt tittande kväll kl 18-21

Test 5: jmf total-tv-tittandet

Test 6: jmf tittandet på kanaler 3+ i Total UE

Test 7: jmf tittandet på kanaler 3+ i Total UE

Test 8: jmf tittandet på kanaler år i Total UE

Test 9: jmf tittandet på kanaler i år i Total UE

Programrelaterade tester Testerna på programnivå visar på samma goda samstämmighet som bifogade analyser. Av alla program under en månad:  är det endast 14 program som ökar tittandet med en tiondels procent med den nya metoden.  5 programserier har tappar en tiondels procents tittande.  Övriga program har i princip samma resultat som tidigare. Samtliga program som ökat respektive minskat har en väldigt låg publik, spritt över samtliga kanaler. Vi har även studerat olika programtyper för att se om det finns någon systematik i tittandet på olika programkategorier i med de olika metoderna utan att finna något anmärkningsvärt. Likaså har vi studerat olika målgruppers tittande, även målgruppsrelaterade program, utan att finna någon metodisk skillnad mellan tittandet i de båda baserna.

Summering av testerna Testerna visar på väldigt god samstämmighet mellan de båda metoderna vad gäller tittandet i bifogade grafer. Noteras bör att det är mycket låga tittandenivåer i graferna som redovisar de mindre kanalernas, enstaka personers nya vikter ger de effekter som visas. Våra övriga tester på programnivå, programkategorinivå och övriga målgrupper visar på samma stabila resultat som bifogade analyser. MMS har gjort mycket tester, dock är samtliga inte bifogade då de visar på samma goda samstämmighet som redovisade grafer i denna översikt.

MMS rekommendation Efter alla de tester som genomfört kan vi på MMS rekommendera en övergång till den nya rekryteringsmatrisen. Vi rekommenderar att vi så snart det är möjligt genomför detta, förslagsvis den 1 september Dataformat och filformat kommer inte att påverkas av denna förändring.