Prefektmöte 2010-02-08 IT-stöd vid LU Behovskartläggning och nulägesrapport Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Policy för miljö och hållbar utveckling
Scanning on demand Forskarstyrd digitalisering blir tillgänglig för alla Agneta Stenberg, Forskningsarkivet, Umeå universitetsbibliotek
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Tillsammans gör vi studier möjligt
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Program Genomgång av Synpunkten
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Processorienterat förbättringsarbete
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Göteborgs universitet förnyas
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Användargrupper Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
Folktandvården Norrland
Ett processinriktat arbetssätt
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Ny svenskakyrkan.se.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Bibliotekets FORSKNINGS- och FORSKARSTÖD. Nya uppgifter för biblioteken: Publikationsregistrering och publicering i DiVA Bibliometri Stöd i publicering.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Projektledning.
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Inköp med Librisposter
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Prefektmöte Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Kartläggning av inköpsprocessen
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
IT-dagen 2011 mer tid för idrott Trådlöst Internet: RF-Boson guest Lösenord: idrottonline.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Presentationens avskrift:

Prefektmöte 2010-02-08 IT-stöd vid LU Behovskartläggning och nulägesrapport Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL

Samordnat IT-stöd vid LU Målsättning för projektet Skapa arbetssätt och en IT-verksamhet som kan leverera framtidens användarvänliga, lättillgängliga och dynamiska IT-tjänster utifrån verksamheternas behov.

Vad omfattar projektet?

Tidplan Aug-09 Okt-09 Jan-10 Apr-10 Jul-10 Okt-10 Jan-11 1. Kartlägg nuläge och behov 2. Definiera tjänster & arbetssätt 3. Roller och organisationsformer 4. Förbered ny organisation 5. Etablera arbetssätt och org Start av nya arbetssätt

Syfte med behovskartläggningen Kartlägga studenters, lärares, forskares, administratörers och ledningens behov av och visioner för IT-stöd. Vilka behov av IT-stöd finns inom Lunds universitet? Vilken typ av tjänster och vilken typ av support efterfrågas? Vilka behov är likartade och vilka skiljer sig åt inom LU?

Genomförandet av behovskartläggningen Alla delar av LU har kartlagts genom intervjuer/diskussion med olika verksamheter. Ledningen för respektive verksamhet deltog, oftast 3-4 personer. 56 av 60 institutioner besökta 8 av 9 områdesbibliotek besökta 4 av 19 verksamheter inom USV besökta och 8 via e-post Varje besök är dokumenterat i en besöksrapport (5-8 sidor). Alla rapporter är sammanställda mha en databas till en gemensam rapport.

Gruppering av behovsområden Utbildning Lärosalar, datorsalar, studieplatser med datorer, lärmiljö på webb, Forskning Forskningsdata, samarbetsplattform, beräkningskluster, labbdagbok, forskningswebb Bibliotek Informationssökning, Lånehantering, Publicering Administration Ekonomi, personal, studieadministration, kursadministration, bemanning, schemaläggning Info & kommunikation Extern webb, intern webb, E-post, e-postlistor, Videokonferens

Gradering av behov Från dokumentationen efter behovskartläggningsbesöken har projektgruppen räknat hur många som har de olika behoven och satt det i relation till hur många som kartlagts.

Administration, (1) Vid kartläggningen framfördes 273 uttalanden om de centrala administrativa systemen. Av dessa var: 226 negativa eller kritiska (83%) 40 positiva (15%) Synpunkter (% - andel av de 64 besöken): Tur och Retur - 22% ”ej användarvänligt/krångligt” LUPIN – 11% ”ej användarvänligt”, 11% ”funkar bra” Kuben – 13% ”verkar intressant/bra” Önskemål: Single sign-on

Administration (2) Områden inom administrationen med speciellt stort behov av IT-stöd: Likartade behov finns inom dessa områden, eftersom dessa uppgifter utförs på alla institutioner i mer eller mindre omfattning.

Utbildningsstöd De viktigaste och vanligaste behovsområdena: Det måste vara enkelt och det måste fungera direkt!

Forskningsstöd Nedan finns de gemensamma nämnarna inom forskning som kartläggningen funnit: Inom forskning och laborationsmiljöer finns många skiftande behov, vilka kräver flexibla baslösningar. Här finns också antal likartade behov oberoende av ämnesområde.

Laborationsmiljöer Nedan finns de gemensamma nämnarna inom laborationsmiljöer som kartläggningen funnit: Inom laborationsmiljöer finns många skiftande behov, vilka kräver flexibla baslösningar. Det finns ett generellt problem hur man hanterar datorer som inte kan uppdateras.

Information & kommunikation Nedan finns de behov av IT-stöd som finns inom området: Inom Information & kommunikation är behoven i stort sett de samma över hela LU, åtminstone så likartade att de kan samordnas.

Biblioteken / LUB Bibliotekens roll: Stöd till studenter Informationssökning Digitalt material Bevakar även IT-utvecklingen inom biblioteksområdet. Bibliotekens behov: Bibliotekssystemen (för t ex utlåning, sökning) behöver förnyas. Likartade behov som andra användare (för t ex samarbete) Lagringsbehov, t ex LUP.

Viktiga egenskaper hos IT Verksamheten vid LU är starkt beroende av IT och därmed även att IT-stödet är: Snabbt och effektivt (framför allt support) Nära Tillgängligt (speciellt e-post, nätverk och webb) Användarvänligt Flexibelt ”Bara fungerar” Dessa egenskaper kom också fram vid workshoparna med IT-medarbetare.

Workshop med studenter Alla studentkårerna bjöds in till en workshop. Deras önskemål var: EN inloggning Tillgänglighet, enkelhet, enhetlighet Moderna system och datorer Plattformsoberoende Färre system och färre lösningar, inga halvdana lösningar Trådlös access överallt Samma konto för utskrifter och kopiering Info om kurser, scheman, litteratur mm. Mindre papper En snyggare hemsida Studenter är radikala…

Inventeringen Ungefär 90% av verksamheten är inventerad: 12 285 klienter, 80% Windows, 11% Mac, 8% Linux, 1% annat 138 datorsalar, 217 lärosalar med projektor, 55 serverrum 885 servrar, många olika serverOS, ”vi har allt!” 57 olika typer av serverapplikationer 164 webbservrar, 33 mailservrar C:a 200 egenutvecklade system Utbildningsstöd Forskningsstöd IT-administration/automatisering Inventeringen kommer att ligga till grund för kommande aktiviteter.

…är att det finns massor av: Styrkan i LU:s IT …är att det finns massor av: KOMPETENS KREATIVITET ENGAGEMANG

Slutsatser från behovskartläggningen Många kritiska synpunkter kring de centrala admin systemen Många återkommande och likartade behov Utbildnings- och forskningsprocessen saknar generellt IT-stöd En försiktigt positiv inställning till samordning På många ställen finns brister i det grundläggande IT-stödet Otydlighet kring och brister i informationssäkerheten Otydlighet vilka IT-tjänster som finns och var man får hjälp Ett flertal intressanta lösningar har utvecklats lokalt En bred IT-kompetens finns lokalt Det finns bra förutsättningar för samordning av IT-stödet, men nya samverkansformerna måste utvecklas.

Fortsatt arbete, förslag till åtgärder Kommande aktiviteter i projektet (sida 50) Definition av önskade IT-tjänster Verksamheten och ledningens styrning av IT Definition av IT-processerna Skapa en samordnad IT-organisation Införa den nya organisationen Andra rekommenderade aktiviteter (sida 52) Åtgärda de största bristerna i IT-miljön Ytterligare systembehov Tillämpa vedertagna metoder Att genomför efter projektet är avslutat (sida 54) Vision, IT-strategi och roadmap Inför de grundläggande IT-processerna Verksamhets- och IT-arkitektur Förbättrad information kring IT-stödet

IT-medarbetardag 27/1 Hållpunkter för eftermiddagen: 14:00 Inledning av rektor Per Eriksson 14:20 Projektuppdatering Samordnat IT-stöd vid LU 15:00 Fika 15:20 Inspirationsföreläsning med Troed Troedsson 16:20 Gruppdiskussion genom LUpol spelet 18:00 Mat & mingel Inbjudna och deltagare: 290 inbjudna – alla som arbetar med IT, även systemförvaltare 150 deltog – mycket bra uppslutning

IT-medarbetardag 27/1

IT-medarbetardag 27/1

IT-medarbetardag 27/1

Skicka synpunkter, idéer och frågor till: Följ projektet via webbplatsen: www.lu.se/samordnat-it-stod Skicka synpunkter, idéer och frågor till: Samordnat-IT-stod@lu.se ... eller ring och prata med någon av oss i projektledningen