LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht 2006. DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Jag är vinden som blåser”
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Den mänskliga hjärnan …
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vår IT-avdelning lackar inte ur när det hettar till GOTLAND.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
TAKTILMASSAGE - en svensk originalmetod.
Analytiker & Holistiker
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Att lära på mottagarens villkor
Större mångfald Ny på högskolan - Om Studieteknik och Stresshantering
Må bra på jobbet.
”Även om man är på rätt väg blir man överkörd om man bara sitter där”
AU Digital samverkan LO Process
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Vad är identitet?.
Kriser.
Kommunikationsplanens delar
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Askersunds kommun
Lär dig plugga effektivt
Hållbar utveckling Hållbar utveckling är hur vi ska kunna fortsätta med att exempelvis få rent vatten utan att det förstör för andra människor på våran.
Lärstilar Föreläsning Lärstilar och minnestekniker
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Konsten att lyckas med sina studier
Faktorer för lärande (2I1073)
Analytiker & Holistiker
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är bra för oss,
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Etik Moral Filosofi.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Neuroekonomi – studier av hur människor fattar beslut
Sensorisk överkänslighet vid Fragile X Utbildningsdag Kompetenscentrum Sällsynta diagnoser, KS, Solna Britt-Marie Andersson arbetsterapeut.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Huvudämnesstudier KME
Västerbottens Idrottsförbund Studieförbundet SISU Idrottsutbildarna Välkomna till SDF DIALOG 2010.
Rättigheter och rättsskipning
Vad är identitet?.
Hur du tar hand om din kunskap
Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Luleå 2050 – från vision till verklighet
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Meet Malmö – tillsammans gör vi skillnad Ett fördjupat samarbete mellan Malmö stad och näringslivet för att skapa, samla och bibehålla kompetens (kunskapsallianser)
Hur når vi 100% förnybart? Konsumenter i omställningstider vad får dem att agera? Jenny Palm Tema Teknik och social förändring Linköpings.
Stresshantering och säljplanering
Hur du kan lära bättre!.
Ledarskap.
Hälsa på samhället nivå
Psykologi Introduktion.
Hållbara idrottsevenemang Definition
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Motala Baptistförsamling Söndag 3 juni 2018
Att lära på mottagarens villkor
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Att hålla och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht 2006

DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska och utvecklingsbara faktorer i en individs personliga karaktärsdrag, som gör identiskt lika instruktioner, miljöer, metoder och källor effektiva för vissa och ineffektiva för andra”

DEFINITIONER forts. INLÄRNINGSSTIL: ”det sätt på vilket vi människor börjar att koncentrera oss på, absorbera, bearbeta och bibehålla ny och svår information” INLÄRNINGSSTIL: ”det sätt på vilket vi människor börjar att koncentrera oss på, absorbera, bearbeta och bibehålla ny och svår information” ARBETSSTIL: ”det sätt på vilket människor ute i arbetslivet vanligen absorberar och bibehåller ny och svår information, tänker eller koncentrerar sig, utför sitt dagliga arbete i allmänhet och effektivt löser problem” ARBETSSTIL: ”det sätt på vilket människor ute i arbetslivet vanligen absorberar och bibehåller ny och svår information, tänker eller koncentrerar sig, utför sitt dagliga arbete i allmänhet och effektivt löser problem”

LÄRSTILAR VISUELL VISUELL AUDITIV AUDITIV TAKTIL TAKTIL KINESTETISK KINESTETISK

ARBETSSTILAR ANALYTISK – jobbar helst ensam, traditionella kontorsmöbler, tyst, mycket ljus stängd dörr ANALYTISK – jobbar helst ensam, traditionella kontorsmöbler, tyst, mycket ljus stängd dörr HOLISTISK/GLOBAL – jobbar bäst i dämpad belysning, sittande vid köksbordet eller i ett kontorslandskap fullt av liv och rörelse, ligger i sängen och läser HOLISTISK/GLOBAL – jobbar bäst i dämpad belysning, sittande vid köksbordet eller i ett kontorslandskap fullt av liv och rörelse, ligger i sängen och läser

NÅGRA TANKAR BAKOM LÄRSTILSTEORIN Självkännedom Självkännedom Mindre stress och mycket mer glädje Mindre stress och mycket mer glädje Förståelse för mänsklig mångfald Förståelse för mänsklig mångfald Känna sin potential Känna sin potential Vara en människa som lär sig framgångsrikt hela livet Vara en människa som lär sig framgångsrikt hela livet

ETT ORD PÅ VÄGEN… DET FINNS INGA INLÄRNINGSSVÅRIGHETER – ENDASTUNDERVISNINGSSVÅRIGHETER