Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Inför valet 2014 Rapport från SPFs Seniorpanel 21 oktober – 1 november 2013.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation

Vilka källor kan du lita på?
Källkritik.
TT-GRUPPEN Grafik Färdiga sidor TT Kompetens Nyheter Bild/ video Grafik Text Feature ”Nyhetskunder””Uppdragskunder” bild •Redaktionellt innehåll •Skalfördelar.
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Tidningen Maskinentreprenören läsvärdesundersökning 2012
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
 … är ett funktionshinders- förbund som samlar personer med läs- och skrivsvårigheter /dyslexi, räknesvårigheter/ dyskalkyli, deras anhöriga, föräldrar.
Så tycker SPFs medlemmar
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Ordförandeträff 2011.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
SVENSKA LIVRÄDDNINGSSÄLLSKAPET. FILMEN OM OSS KANSLIET -GENERALSEKRETERAREKARIN BRAND -UTBILDNINGSANSVARIGMONA LISA WERNESTEN -EKONOMIKJELL GUSTAVSSON.
Fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011.
Påverkan och gemenskap
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Markör Marknad och Kommunikation AB
MASSMEDIERNA omkring oss
Twitter: #somgu ”Opinioner, trender, analyser – ett oberoende undersökningsinstitut i forskningens tjänst” (S)amhälle (O)pinion (M)edier.
Vad är SPF? Sveriges Pensionärsförbund, SPF är en politiskt och religiöst obunden medlemsorganisation för personer berättigade till pension, oavsett ålder.
Danderyds ungdomar och internet. 80% använder internet på datorn varje dag 10% använder internet på datorn 4-6 ggr/vecka 82% använder internet på mobilen.
Alla kan påverka!.
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
ANNONSERING Kontakt;
Tillgångar på äldre dar. Så sparar vi idag TILLGÅNGAR PÅ ÄLDRE DAR 3,5% Bankkonto Blandfonder Aktier Sverigefonder Globalfonder Räntefonder.
Förbundsnytt.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING KULTURTINGET 2012 Webbenkät till deltagare som inte arrangerade eller föreläste  72 procent svarsfrekvens (115 svar)  Nio av tio.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Patientsrömmar och täckningsgrad. Caj Skoglund Vad händer med ansvarsfördelning och patientströmmar i ett vårdvalssystem? Relativt hög fast.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
TEXTER Texter i tidningen
Varumärket Luleå kommun
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Massmedia.
Elinstallatören har i genomsnitt läsare/nr enligt Orvesto Näringsliv Därmed är vi byggbranschens största tidning. VVS-Forum och Elektrikern.
INFLYTANDE VALFRIHET LIVSKVALITET. Vad är SPF Seniorerna?  SPF Seniorerna är en politiskt och religiöst obunden medlemsorganisation för personer berättigade.
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Nacka kommuns tilläggsfrågor Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån 13 september- 9 november.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Tillsammans för ett rikare seniorliv!. SPF Seniorerna har en viktig roll genom påverkansarbete som ökar inflytande, valfriheten och livskvaliteten för.
1 Värderingsbaserad segmentering av medlemmar Vintage People
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Ett samarbetsprojekt mellan
Reklam eller redaktionellt budskap?
Vi är nästan medlemmar som tillsammans jobbar för att alla med hjärt- och lungsjukdom ska må så bra som möjligt. Riksförbundet HjärtLung.
§ 1 Ändamål Mom 1 Dyslexiförbundet har till ändamål att stödja personer med funktionsnedsättningarna läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och/eller matematiksvårigheter/dyskalkyli.
Presentationens avskrift:

Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010

Veteranens policy Vår policy: Följa förbundets grundsyn, stödja SPF:s verksamhet i vid mening. Vi ska väcka debatt och skapa opinion Ge utrymme för förbundets företrädare. Bevaka äldrepolitiska frågor som pensioner, vård och boende. Ge plats för debatt och insändare Vara läsvärd och underhållande Hålla hög journalistisk kvalitet

Målgruppen Både SPF och Veteranen har två målgrupper: Medlemmarna: snittåldern 77 år Blivande medlemmar: 60 plus – de nya pensionärerna Upplagan 2012: 207 900 ex

Hur ser läsarna ut? SKOP:s undersökning av tidningen Veteranens läsare 2010 visar att: 1 av 3 bor i storstad, resten i mindre städer, som rikssnittet i Sverige. De är relativt köpstarka, över hälften har en gemensam månadsinkomst på 20-35 000 kr. 80 procent av läsarna är över 70 år 59 procent säger att de har stor nytta av tidningen. Veteranen är favorittidningen för 40 procent. 61 procent av läsarna är kvinnor

Vad tycker de om innehållet? Läsarundersökning SKOP 2010 visar: 65 procent läser minst hälften av ett nummer. 93 procent tycker att det är mycket eller ganska intressant. 4 av 5 ger positivt betyg vad gäller utseendet. Genomsnittsnittsbetyg av läsarna är 3,8 av 5 möjliga. 59 procent har stor nytta av att läsa Veteranen. 96 procent nöjda med informationen från förbundet. Störst intresse för vård och omsorg. Därefter hälsa och medicin.

Mer om läsarnas intressen: Orvesto mäter räckvidden, hur en tidning når ut. OBS! Mäter läsare upp till 79 års ålder Sjukdomar och sjukvård ( 66, 6 procent) Arbeta i trädgården ( 65, 3 procent) Energispar ( 73 procent) Skattefrågor ( 55 procent) Privatekonomiska frågor ( 72,3 procent) Motion ( 70 procent) Träffa nya människor ( 68,9 procent) Matlagning (69, 3 procent) Resa utomlands ( 61 procent) Vetenskap ( 69 procent) Musik (69) Litteratur ( 62 ) Friluftsliv ( 52)

Skillnaden på information och journalistik. En journalist bevakar och granskar frågor från olika håll. Strävar efter att hålla sig opartiskt, obunden och lyfta fram olika åsikter. Information: Förmedlar det som organisationen/ avsändare vill förmedla. Viktigt att tydligt visa vilka sidor som är journalistik – och vilka som är information. SPF NYTT är de gula sidorna där förbundet informerar.

Vårt uppdrag som medlemstidning På nyhetsplats gör vi en journalistisk bevakning av äldrepolitiska frågor – pensioner och skatter, vård och omsorg, lagar och beslut. I reportagen speglar vi SPFs verksamhet i stort och smått. Vi ska ge plats för olika åsikter bland medlemmarna. Inte vara husbondens röst. Vi ska både tillfredsställa medlemmarna och attrahera nyblivna pensionärer så att de väljer att gå med i SPF.

Egen röst = hög trovärdighet Stärker varumärket – bilden av SPF. Stärker medlemmarna. Källa för opinionsbildning, fakta, opinion.

Hemsidan http://www.veteranen.se/ För medlemmar och alla 55+ Nyheter, opinion, debatt Reportage & livsstilsartiklar Hälsa, mat, kultur Frågespalter, bloggar Kontaktannonser Korsord, suduku, pussel Landet runt - föreningsnotiser

Veteranens nyhetsbrev 9 ggr om året Två målgrupper: Opinionsbildare, media Medlemmar Skickas till alla medlemmar som lagt in sina e-postadresser i medlemsregistret. Idag ca 75 000 personer. Ökar hela tiden.

Silvergenerationen.se En ny mötesplats där medlemmarna diskuterar och bloggar: http://www.silvergenerationen.se/index.php Nås via veteranen.se

Veteranen stärker SPF:s röst https://twitter.com/#!/veteranentwit Många beslutsfattare och journalister följer twitter, ett sätt att vara med i debatten och påverka frågeställningarna.

Vi syns på flera platser… Över 1 000 gillar oss på facebook!

Att diskutera Vad tycker du om Veteranen? Är det något du saknar i tidningen? Vad kan vi bli bättre på? Lämna gärna tips och idéer! Gunilla Lindahl, redaktionschef gunilla.lindahl@veteranen.se