Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet
Ny gymnasiereform Högskoleförberedande program, 5 st Naturvetenskap Matematik och Datavetenskap Naturvetenskap Samhällsplanering Teknik Teknik och design IT-kommunikation och medieteknik Samhällsbyggande och arkitektur Innovation och produktion
Ny gymnasiereform Naturvetenskap Gemensamt 1600 poäng Inriktning, 400 poäng Matematik och Datavetenskap Datakurser Matematik 4 Matematik 5 Programfördjupning, 200 poäng Individellt val, 200 poäng
Matematik och datavetenskap Inriktningen Matematik och datavetenskap är avsedd att erbjuda fördjupning inom just det som namnet visar: matematik och datavetenskap. Inom matematik kommer eleverna som väljer denna inriktning att läsa mer än i dagens inriktning med samma namn. Tillsammans med att den första kursen i matematik kommer att leda längre än dagens Matematik A bör detta kunna innebära att eleverna på den nya inriktningen kommer att kunna utveckla en större matematisk kompetens än vad som har varit möjligt inom den nuvarande inriktningen.
Matematik och datavetenskap Frågan är om utredare, skolverket, skolan har någon ide vad inriktningen skall ha för mål: Risk är att man tror att man skall ha de matematiskt begåvade studenterna tillsammans med “datanördarna”. Här har vi vår chans: Vara med att utforma inriktningen och definiera datavetenskap som ett ämne på samma sätt som andra ämnen kemi, biologi, matematik etc.
Matematik och datavetenskap Är det möjligt istället att få en inriktning där de matematiskt intresserade eleverna använder sin matematik för datavetenskapen, dvs man löser med klassisk matematik eller annan matte intressanta datavetenskapliga problem. Säkerhet – kodning. Goggle – sökning. Statistiska metoder mm.
Matematik och datavetenskap Kräver: Mattelärare exemplifierar mer hur matematiken änvänds inom data/informationsvetenskap istället för bara inom naturvetenskap/fysik. Samkörning av matte- och datalärare.
Matematik och datavetenskap Min käpphäst: Datalärare i skolan måste veta vad våra program innehåller för att kunna guide’a studenterna. Datalärare måste förstå yrkesrollen för våra “kvalificerat” utbildade studenter.
IT gymnasier Idag finns massor med IT-gymnasier. Många hundratals (kanske tusentals) går dessa. Man får laptop och man verkar ha ganska roligt. Inriktningar mot: Multimedia Programmering Nätverk Ingenjörsförberedande
IT gymnasier Det verkar som om många gymnasier ser sina program som yrkesförberedande, ej studieförberedande. Många uppnår idag ej matematik C och därför ej behörig att läsa “data”-program.’ Får dessa gymnasister jobb?
Vad att göra? Hur agerar vi. Delaktighet i den nya inriktningen. Hur definierar vi ett skolämne datavetenskap. Hur kan vi få många fler på IT-gymnasier att förbereda sig för vidare studier inom data?