Luncha och lär! hjälpverb.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Sagan om den hungriga vargen
Sagan om Piffy.
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Bildspel om konstnären
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Svenska som andraspråk
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
Relativa pronomen & adverb
Luncha och lär! rumsadverbial.
ÄVENTYR MED HÄSTARNA Utflykten Martin och Filippa var ute och red. De red i skogen och tillslut kom de fram till en jättebrant backe. De bestämde sig.
Heter det ”BLI” eller ”vara”?
Luncha och lär! rumsadverbial.
Det va en gång en katt och hund del 1
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Underordnade konjunktioner
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Satsdelar.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
presens, preteritum och futurum
Futurum Framtid alltså
Luncha och lär! Tempussystemet.
” kommer att, Tänker eller ska”?
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Etik - Vad är det?.
Det svenska kulturarvet: spår 1
Huvudsatser och bisatser
Av Murwet och Sandra. Det var en gång en planet som hette Mars. Han hittade flera planeter.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Marcus berättar lite om sig själv
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Mening eller fråga TRYCK F5.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
SPARKVIPA.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Tage Tage William Etul föddes som äldsta barn till Elof Mauritz Olsson och hans hustru Hilda Christina f. Andersdotter i detta hus i Södra Stensjö.
Det är tisdag och Björn ska på sin första ishockeyträning. Han skakar i hela kroppen av nervositet. Han har aldrig stått på några skridskor förut. När.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Exempel på skriftligt omdöme
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Börja och avsluta med tid
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
ORDFÖLJD OCH HJÄLPVERB I SVENSKAN SFI 2015 Åsa Olsson.
Presens, preteritum, perfekt och futurum Presens beskriver något som sker NU. Om vi ska uttrycka något som relaterar till nu använder vi: Perfekt: För.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Satsadverbial Du måste alltid tänka på satsadverbialen när du läser, lyssnar, skriver och talar! Satsadverbial är viktiga eftersom de ändrar meningens.
Konjunktioner Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Futurum Framtid alltså
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Presentationens avskrift:

Luncha och lär! hjälpverb

Huvudverb och hjälpverb En mening måste innehålla minst ett verb, annars är det ingen mening. Verbet kan stå i olika tempus. Finns det fler verb än ett, står det andra eller de andra i infinitiv. Det är bara det första verbet som kan uttrycka tid. HUVUDVERB – kan stå själv HJÄLPVERB – måste stå framför ett huvudverb

Hjälpverb med ren infinitiv (utan att) Kunna kan kunde kunnat Vilja vill ville velat Få får fick fått Skola ska skulle skolat Böra bör borde bort Måste måste måste måst

KUNNA, VILJA & MÅSTE KUNNA Jag kan spela tennis Jag kunde spela tennis tidigare. Jag kunde inte komma på festen igår. kunskap, förmåga, möjlighet VILJA Jag vill åka hem nu. Jag vill arbeta med något intressant. Jag ville inte stanna så länge på festen. vilja, önskan MÅSTE Jag måste arbeta på natten. Jag måste hjälpa mina barn i skolan. Du måste bli färdig med läxan innan kl.18! plikt, tvång uppmaning

FÅ, SKOLA & BÖRA FÅ Han fick resa till Spanien för sina föräldrar. Får du verkligen gå in där? Nu får du vara tyst! tillåtelse, möjlighet tillstånd uppmaning SKOLA Det ska snöa imorgon. Han skulle resa till Spanien. futurum avsikt + futurum BÖRA Du bör sluta röka. Du borde försöka sluta röka. tips, råd

KUNNA, VILJA & MÅSTE Kunna Han hade inte …………… komma på festen. Hon ……………….. aldrig säga nej. Han har ……..…….. dansa sedan han var fem år gammal. Vilja Hon hade …………………. följa med honom till Spanien. De …………….. börja studera spanska. Han har ………………. resa till Spanien länge. Måste Han ……………….. hälsa på sin gamla mormor varje torsdag.

FÅ, SKOLA & BÖRA Få Han hade inte …………… komma på festen. Hon ……………….. aldrig vara ute efter kl. 23.00 Han har bara ……..…….. låna mammas bil fem gånger. Skola De …………… resa till Spanien över sommaren. De …………….. börja studera spanska. Böra Han ………………. göra sina läxor oftare. Han ……………….. hälsa på sin gamla mormor varje torsdag.

Vi skriver egna meningar! KUNNA VILJA MÅSTE FÅ SKOLA BÖR

TACK FÖR IDAG! Vi ses nästa vecka!