Www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Presentation av OnTag Voucher
Klubb 1975 Visa dina anställda och kunder att du gör en insats för dem som har det lite svårare i samhället.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Föreningsstöd 2014 Nytt • stödsystem från – nya/ändrade bidragstyper o belopp • ansökningsförfarande – ansökan sker digitalt • utökat stöd med.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
DI21 Mål Vilja Våga Verka Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia 1.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Areamöten hösten 2010 Guvernör D21 Ruth Brunner Hässleholm Zonta Club
Centrala innehåll och kunskapskrav
Att tala för att övertyga
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare.
Areamöte våren 2013 Guvernör D21 Liisa Sulin Elmqvist Jönköping Zonta II.
Areamöten våren 2009 Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia
Z-klubbar och Golden Z-klubbar Vad är det? Varför är de viktiga? Vi reder ut begreppen.
1 Information för area Sonja Hönig Schough Area Info Master.
Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av
Vem är jag? Marianne Ekholm Gunve
En organisations mediehantering vid förtroendekris
Areamöte den 17 april 2010 i Uddevalla Ingrid Rylander, Info Master i Area 03 bost , mob , arb
ZONTA INTERNATIONAL FOUNDATION. ZIF  bildades 1984, inkorporerades i ZI 1985  får sina omkostnader betalda via våra.
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Utvärdering av processmognad
Areamöten våren 2010 guv Ausma Pavulans / vice guv Anna Hedin 1.Ekonomi D21.
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Medlemskommittén Distrikt 21, Christina Rylander Bergqvist Marie-Louise Hegewald Liisa Sulin Elmqvist.
Zonta International medlemmar 1186 klubbar67 länder 31 distrikt + 1 region + Mongoliet 6 världsdelar Pr. 31 maj 2014.
Detta är en utmärkelse som tilldelas Zonta-klubbar och distrikt – på Convention i Orlando som har genomfört extraordinära insatser, som gagnar.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Berga hem- och skola. Därför en hem- och skolaförening! En ideell och fristående förening som aktivt arbetar för samarbetet mellan föräldrar-skola-samhälle.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Kommunikation OL108A.
4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör.
Anslutning till Mina meddelanden
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Marknadskommunikation och mediaval
”Vi måste göra om intranätet
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
Marknadsföring och försäljning
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Zonta International 90 år Välkommen
Area 03 på webben Trollhättan 18 april 2009 Sonja Hönig Schough Infomaster Area 03 International Director
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Powered by Aktuarieföreningens medlemsundersökning Juni 2014.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Överlämning Distrikt 21. MÅLET med överlämning Zontas mission Zontas vision Conviction Commitment Courage.
Inner Wheel Sverige Byte av IT system
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Presentation av förslag
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare D 21

Varför PR? Planera kommunikationen för att:  Stärka varumärket Zonta  Påverka kunskap, attityd & beteenden  Synas stärka lojalitet & rekrytera fler  Kostnadseffektivt & trovärdigt marknadsföringsverktyg av Zonta

PR sedan 2005… Löpande  Fickfoldern  Uppdatering av webben  Pressmeddelanden och korrekturläsningsrundor  Bildspel och föredrag i varje area  Mailkontakter: Logga beställs från ZI, hänvisa till Mitt Zonta/D 21/ PR; Mallar…  IT och hemsidan  Areamöten info om PR och IT Då och då  Bokmässa  Tidningsannonser  Trycksaker, pins och promotionmaterial…  Presskonferenser  Ansökt om svensk flagga 3

Att synas & påminnas  Korrespondenskort  Dekal se nedan Laptop, pärm, resväska, i/på bilen…  Affisch, flagga – skylt t.h. Mässa, projekt, möteslokalen  Folder t.h., press mm  Pin

PR kommittén 5  Kiki Ann Mauritzson PR Coordinator D 21 uppdaterar hemsidan, kommunikationsplan och övrigt  Liisa Sulin Elmquist ledamot distriktsstyrelsen & vice PR Coordinator D 21 uppdaterar inloggningssidorna  Karin Andersson Lundkvist uppdaterar publika hemsidan, grafikisk designer  Carolyn Belgrave Rappestad översätter till engelska, försäljnignsansvarig kort, pins etc.  Marianne von Harmansdorf infomaster Ansvarig för den tekniska delen av hemsidan

Kick off för professionell PR & organisationsutveckling Vi får inte förlora fler medlemmar och mer pengar. Nu satsar vi på att synliggöra nätverket Zonta med en koordinerad, professionell och enhetlig identitet  För att minimera kostnaderna; en kick off i Jönköping  Se över den grafiska profilen, Zontavärden…  Besluta om PR strategin inkl. mål, budget och bildspråk  Välj några tryckerier och byråer, som vi informerar om vår i grafiska profil – för medlemmar att kontakta  Dela upp ansvaret inom PR kommittén  Bestäm vilka verktyg vi ska använda: trycksaker, promotionmaterial, annonsering, radio, webb, blogging, kampanjmaterial…  Förbered PR frågor för distriktsstyrelsen ta ställning till 6 PR kommittén förbereder Styrelsen beslutar Nästa PR activitet idéer

Grundläggande faktorer PR strategi 1.Analysera situationen – gör en allmän PR, se vad konkurrenterna gör, och vilka medel vi har 2.Sätt upp mål och inriktning – de måste vara hållbara, mätbara, nårbara, realistiska och tidsbegränsade 3.Identifiera målgrupper – vem försöker vi kommunicera med? 4.Definiera nyckebudskapen – vad svill vi säga? 5.Bestäm en strategi – vad är det övergripande mest viktiga i den? 6.Välj taktik – vilka kommunikationsmetoder och verktyg ska vi använda: Exv: opinionsbildande artiklar, interna nyhetsbrev, utskick, medlems- presentationer, samhällsinitiativ, sponsorer 7.Gör en tidslinje - prioritera 8.Gör utvärderingar – målen måste utvärderas ordentligt, vilket förfinar strategin 9.Inom budgetramarna 7

Fira Zontas 90-års födelsedag i november (8 november)  Uppmärksamma med något festligt kalas eller annat  På hemsidan kommer pressmeddelande att finnas  Kom med förslag på arrangemang på hemsidan läggs tips och idéer ut  Trycksaker, roll up etc. (?) 8

16 dagar mot våld mot kvinnor 25 november – 10 december allt ljus på Sverige - Sverige har ordförandeskapet i EU 9  På hemsidan kommer pressmeddelande att finnas  Finns ekonomi görs en annonskampanj (Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Sydsvenska Dagbladet och Skånska Dagbladet)  Gör ett antagande om hur många klubbar som vill delta kampanjen  Uppskatta hur många som uppmärksammar kampanjen - vilken genomslagskraft den får  Uppskatta hur ofta och hur länge sådana kampanjer kan genomföras

Kom ihåg För att synas och bli sedd i de ständiga informationsflödena så måste nätverket Zonta förbättra sin kommunikations- förmåga. PR är ett viktigt verktyg i marknads- föringen av nätverket Zonta, att göra Zonta känt. Det måste var enhetlighet i den grafiska profilen för att skapa en tydlig, professionell identitet. 10

Distriktsmötet i Hässleholm vilja våga verka  Pins: 6 kr/st 100 st/förpackning rekommenderat pris 20 kr/st  Vikta korrespondensekort (3 rosmotiv) inkl. kuvert klubbens inköpspris 5 kr/kort minst 50 st/motiv - rekommenderat pris för klubbar 120 kr/9 kort  Premiär för liknande adresser för alla klubbar  Inbjudan till media frukostmöte lördag och till föreläsningen med FN-observatören Magdalena Anderssons föredrag ”Resolution kvinnor, fred och säkerhet” 11

Sammanfattning  Det tar tid att bygga relationer  Branding tar tid; att bygga upp & göra varumärket, Zontas identitet känd & tydlig …  oavsett medium, geografi … så är det samma värden & enhetliga profil som förmedlas  Zonta är ett professionellt nätverk & en stark organisation

 Kiki Ann Mauritzson   Tack för att ni lyssnat! Köpenhamns Nya Opera Foto Kiki Ann Mauritzson