Hur tänker Handisam om sociala medier?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
HSS Medias digitala medier
Sociala medier ur ett rättsligt perspektiv
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Checklista för jurister
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Vägledning för webbutveckling
Utbildningsmodell för webbaserad vägledning
Att bygga nätverk genom sociala medier
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Näringsdepartementet Funkas Tillgänglighetsdagar Maria Häll Kansliråd, Enheten för IT-politik april 2010.
Rotary behöver en stark image Christina Bredin
KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, Ulf-Göran Nilsson.
Andreas Cederbom Materialet finns nu på: Tillgängligheten i sociala medier.
Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
Tillgänglighetspolicy – hur hänger allt ihop?
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Nätverkande - en framgångsfaktor för hållbara vattentjänster - Vinn i samverkan och synlighet - med hjälp av sociala medier som komplement till personliga.
Användningsforum – Dagordning Möte # – Inledning, Ordförande Peter Krantz – 10.30Bakgrund och relation till övriga it-politiska.
Trender inom statsförvaltningen
Kommuner och landsting i sociala medier  Jan 2014  Staffan Wikell  Avdelningen för juridik.
Statsförvaltningens medborgarforum i Finland Katju Holkeri Finansministeriet – Finland Reykjavik.
Sören Hansson Kort om mig själv
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Sociala medier + juridik = sant
Kommunikation OL108A.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
© Anders Ingeborn IT-säkerhetsprojekt Vinnande strategier.
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Sanning eller myt…. Kontrollfrågor WWW  Vem säger….  Vad är det som sägs?  Varför sägs det?
Marknadskommunikation och mediaval
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Kajsa Hartig Nordiska museet
DIREKTIVET Arbetsgrupp: Polarbibblo.se Polarbibblo.se är en viktig del av Biblioteken i Norrbottens e-resurser.
Marknadsföring i sociala medier samt andra marknadsrättsliga tillämpningsproblem som ny nätteknik ställer på sin spets Advokatfirman för Marknadsrätt Sveavägen.
Begränsad frihet? Upphovsrätt och digitalt tillgängligt kulturarv eller Begrenset frihet? Åndsverkslov og digitalt tilgjengelig kulturarv Nordiske Museumsmøtet.
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Orebro.se Sociala medier – en självklar del av vardagen Kia Lagerqvist Örebro kommun Twitter: kialq E-post:
Best Practice i sociala medier
Omvärlden om oss 31 jan – 13 februari
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Tillgängliga offentliga webbplatser! 2 september 2016
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Tillsammans främjar vi en rationell läkemedels-behandling
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Digital plattform Delaktig kommunikation
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Sala kommun och de sociala medierna
Ett samarbetsprojekt mellan
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Effektkarta för extern webbplats
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Presentationens avskrift:

Hur tänker Handisam om sociala medier? Hans von Axelson, utredare Tillgänglighet i sociala medier – seminarium 10 februari Funka Nu, World Trade Center, Stockholm

Upplägg Lite myndighetstänk Lite fakta Handisams policy Reflektioner

Tjänsteutbud/infrastruktur till rimlig kostnad? Tillgång Användning Bakgrundsfakta Tjänsteutbud/infrastruktur till rimlig kostnad? Tillgång Användning Digital färdighet Tillgänglighet Användbarhet Andel, hur många använder? Har användarna kunskap om och färdighet att bruka tjänsterna/varorna? Kan alla oavsett funktionsförmåga använda, finns information ? Kan den som vill något med tjänsten få ut det ändamålsenligt, effektivt och med tillfredsställelse? E- tillgänglighet

E-delegationens vägledning för kanalstrategi Kanalerna kan vara webbplatser, personliga möten, sociala medier, elektroniska tjänster etc. Satsa på e-inkludering, alltså användbarhet och tillgänglighet.

E-delegationens vägledning av sociala medier Framförallt en rättsutredning ”När det gäller tekniska krav kan ett socialt medium till exempel behöva fungera oberoende av användarens tekniska plattform. Vidare bör myndigheten se till att personer med funktionsnedsättningar inte utesluts från att använda det sociala mediet.”

Lista på social medier (E-delegationen) egna webbplatser där det kan finnas till exempel nyhetskommentarer, länkar, chatt och kommentarfält, externa webbplatser eller internetbaserade tjänster som myndigheten är aktiv på, såsom Facebook, LinkedIn, Twitter, You-Tube och Flickr, bloggar – antingen på den egna webbplatsen eller en externwebbplats och wikier, där enskilda på ett mer anonymt sätt hjälps åt att skapa innehållet på en webbplats.

Poängen – möjligheten till kommunikation Ordet ”social” är det som är det nya Innehållet skapas av användarna Nya möjligheter till dialog Stor källa för när- och omvärldsbevakning Många deltar

Handisams projekt om sociala medier Att Handisam syns (mer) i sociala medier Att medarbetare på Handisam aktivt använder sociala medier i sin närvärldsbevakning Att Handisam och Handisams frågor blir mer kända Handisam blir bättre på att delta i aktuell debatt och få syn på vilka problemställningar som bör lyftas Personer med funktionsnedsättning som är aktiva i sociala medier får en mer positiv bild av Handisam Internutbildning och gilla-sida på Facebook

US 150 miljoner användare 48 % SE 4 miljoner användare 44 %

Handisams kommunikationspolicy På Handisam ska det finnas en eller flera personer som ansvarar för att Handisam uppdaterar, bevakar och besvarar inlägg i de forum som Handisam ansvarar för. Gallringsbeslut som reglerar vilka allmänna handlingar som får förstöras. Endast den typ av inlägg som bryter mot svensk lag eller som regleras i Handisams gallringsbeslut får plockas bort. Separat förteckning över de forum som myndigheten företräder på webben. När Handisam deltar i sociala medier ska vi sträva efter att platserna är tillgängliga enligt WCAG2:s riktlinjer

Reflektion – dialog med flera? ”I dagsläget kan inget av de undersökta sociala medierna rekommenderas ur ett tillgänglighetsperspektiv.” PTS granskning av tillgängligheten till sociala medier, utförd av Funka Nu, dagens tema.