Hur tänker Handisam om sociala medier? Hans von Axelson, utredare Tillgänglighet i sociala medier – seminarium 10 februari Funka Nu, World Trade Center, Stockholm
Upplägg Lite myndighetstänk Lite fakta Handisams policy Reflektioner
Tjänsteutbud/infrastruktur till rimlig kostnad? Tillgång Användning Bakgrundsfakta Tjänsteutbud/infrastruktur till rimlig kostnad? Tillgång Användning Digital färdighet Tillgänglighet Användbarhet Andel, hur många använder? Har användarna kunskap om och färdighet att bruka tjänsterna/varorna? Kan alla oavsett funktionsförmåga använda, finns information ? Kan den som vill något med tjänsten få ut det ändamålsenligt, effektivt och med tillfredsställelse? E- tillgänglighet
E-delegationens vägledning för kanalstrategi Kanalerna kan vara webbplatser, personliga möten, sociala medier, elektroniska tjänster etc. Satsa på e-inkludering, alltså användbarhet och tillgänglighet.
E-delegationens vägledning av sociala medier Framförallt en rättsutredning ”När det gäller tekniska krav kan ett socialt medium till exempel behöva fungera oberoende av användarens tekniska plattform. Vidare bör myndigheten se till att personer med funktionsnedsättningar inte utesluts från att använda det sociala mediet.”
Lista på social medier (E-delegationen) egna webbplatser där det kan finnas till exempel nyhetskommentarer, länkar, chatt och kommentarfält, externa webbplatser eller internetbaserade tjänster som myndigheten är aktiv på, såsom Facebook, LinkedIn, Twitter, You-Tube och Flickr, bloggar – antingen på den egna webbplatsen eller en externwebbplats och wikier, där enskilda på ett mer anonymt sätt hjälps åt att skapa innehållet på en webbplats.
Poängen – möjligheten till kommunikation Ordet ”social” är det som är det nya Innehållet skapas av användarna Nya möjligheter till dialog Stor källa för när- och omvärldsbevakning Många deltar
Handisams projekt om sociala medier Att Handisam syns (mer) i sociala medier Att medarbetare på Handisam aktivt använder sociala medier i sin närvärldsbevakning Att Handisam och Handisams frågor blir mer kända Handisam blir bättre på att delta i aktuell debatt och få syn på vilka problemställningar som bör lyftas Personer med funktionsnedsättning som är aktiva i sociala medier får en mer positiv bild av Handisam Internutbildning och gilla-sida på Facebook
US 150 miljoner användare 48 % SE 4 miljoner användare 44 %
Handisams kommunikationspolicy På Handisam ska det finnas en eller flera personer som ansvarar för att Handisam uppdaterar, bevakar och besvarar inlägg i de forum som Handisam ansvarar för. Gallringsbeslut som reglerar vilka allmänna handlingar som får förstöras. Endast den typ av inlägg som bryter mot svensk lag eller som regleras i Handisams gallringsbeslut får plockas bort. Separat förteckning över de forum som myndigheten företräder på webben. När Handisam deltar i sociala medier ska vi sträva efter att platserna är tillgängliga enligt WCAG2:s riktlinjer
Reflektion – dialog med flera? ”I dagsläget kan inget av de undersökta sociala medierna rekommenderas ur ett tillgänglighetsperspektiv.” PTS granskning av tillgängligheten till sociala medier, utförd av Funka Nu, dagens tema.