Dokument- och ärendehantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Grundtankar dokumenthantering
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Medvetna invånare och pålästa patienter
Varför byta till RH 2000? RH 2000 har en väsentligt högre noggrannhet och kvalitet än föregångarna RH 70 och RH 00, vars primära syfte var den småskaliga.
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
Picsara 10.2 Picsara Användardagar
Hur länge har vi haft vi regler?
Janne Söderlund
eKörkort Genomförandegrupper 22 maj 2007
Informationsförsörjning 2005 Produkter och tjänster
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
AU Digital samverkan LO Process
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Diarieföring av upphandlingsärenden
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Elektronisk signatur Strategiförslag. Teknisk bakgrund Kompletterar/ersätter skriven underskrift Lag trädde ikraft Typer av certifikat –smart-card.
Offentlighetsprincipens syften
Maximo – Axapta Integrationer m.h.a. MS Biztalk Server 2004
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Socialförvaltningen. Projekt Projektets början  21 maj Informationsmöte om 24 timmarsmyndigheten  juni Tällberg Försörjningsstöd Serveringstillstånd.
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Välkomna till en dag om eArkiv
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Umeå kommun vill nu öka tillgängligheten till kommunal service för UmeåRegionens medborgare. Att erbjuda kommuninvånarna, oberoende av tid och plats,
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
E-arkiv.
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
1 UPP - BVP´s systemstöd för upphandling v2.
Nytt ekonomisystem i Malmö stad
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Informationsstrategi
LOV -möjlighet att välja Full koll på LOV? Kungshamn den 14 april 2010 Amie Stobenius.
Sambruk:s projekt.
Lunds universitet / Pågående utvecklingsprojekt / Presentation Prefektmöte Gemensamt passerkort och passersystem Vt Personal.
Överenskommelsen inom integrationsområdet
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Information från Kammarkollegiet om anskaffning av e-legitimering genom avrop från ramavtalsområdet Informationsförsörjning Version
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Ärendestöd i nya Ladok NUAK den 20 september 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
JO-kritik oktober 2015 Avsåg högskolans handläggning år 2013
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.
Välkommen!.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Postrutiner Vaktmästare tar emot post
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Presentationens avskrift:

Dokument- och ärendehantering Välkomna

Dokument- och ärendehantering A G E N D A Inledning Presentation Genomgång/diskussioner kravspecen Genomgång Janne Dicander Så här kan vi gå vidare Avslutning

Dokument- och ärendehantering Kravspecarbete December 94- mars 05 Skapa avropsunderlag April 05 Avrop Maj-juni 05 Utvärdering Augusti -

Dokument- och ärendehantering Kravspec och avrop Storuman, Skellefteå, Eskilstuna, Mjölby, Jönköping och Kungälv Extern konsult Enbart kravspec Uppsala och Uddevalla

Dokument- och ärendehantering Vision (Lång sikt) Vår vision är att dokument- och ärendehanteringsfunktionen ska stödja alla ärenden och dokument som hanteras inom kommunen.

Dokument- och ärendehantering Vår ambition är att information från ärende- och dokumentfunktionen ska kunna utväxlas inte enbart inom kommunens olika verksamhetsområden utan även mellan kommuner och även till och från andra myndigheter.

Dokument- och ärendehantering Vårt syfte är att skapa en webbplats (Portal) för våra medborgare som gör att de därifrån på ett säkert sätt ska kunna initiera och följa sina ärenden oberoende av vilken myndighet (kommunal eller statlig) som äger ärendet (ett ärende – en kontakt).

Dokument- och ärendehantering Vår vision är att i stort sett all hantering av dokument och ärenden i kommunen ska vara elektroniska/digitaliserade. Dokumentfunktionen ska hantera dokumentens hela livscykel från skapande till arkivering.

Dokument- och ärendehantering Mål (Kortare sikt) Ärendefunktion ska stödja hela kommunens dokumentproduktion och alla kommunens behov av att hantera olika filtyper.

Dokument- och ärendehantering Vårt initiala mål är en dokument- och ärendefunktion som stödjer dokumenthantering och innehåller nämndsadministration och har stöd för ett processorienterat arbetssätt. Dokumentfunktionen ska dessutom stödja hela kommunens dokumentproduktion av alla kommunens behov av filtyper. Alla dokument ska lagras på ett och samma ställe.

Dokument- och ärendehantering Inkommande handlingar oberoende av filtyp ska kunna tas emot elektroniskt. Inkommande handlingar i icke elektronisk form ska kunna skannas in och därefter erhålla samma stöd som övriga elektroniska dokument. Dokument och ärenden ska kunna förberedas för att senare kunna långtidsarkiveras.

Dokument- och ärendehantering Funktionen ska underlätta det interna arbetet i kommunen och även underlätta för medborgarna att erhålla information från ärende och dokumentfunktionen.

Dokument- och ärendehantering Dokument och ärenden ska kunna publiceras på kommunens webbportal. Medborgaren skall kunna logga in och komma åt sitt personliga engagemang hos kommunen. Detta kan till exempel vara att initiera ett ärende, följa ett pågående ärende eller ta del av ett beslut i ett eget ärende

Dokument- och ärendehantering Den kommunala organisationen är geografisk spridd, vilket gör att vi eftersträvar full funktionalitet via webbläsare

Dokument- och ärendehantering Den kommunala organisationen är geografisk spridd, vilket gör att vi eftersträvar full funktionalitet via webbläsare

Dokument- och ärendehantering Effektmål-Internt Kortare handläggningstider för kommunens personal Frigöra tid för kvalificerad handläggning Öka effektivitet genom direkt tillgång till all elektronisk information, som man har rättighet till

Dokument- och ärendehantering Minska distributionskostnaderna Minska personberoendet Bättre kvalitet på beslut genom bättre tillgänglighet på underlag

Dokument- och ärendehantering Effektmål- Externt Ökad insyn i kommunens arbete Bättre service för medborgare genom bl a: Elektronisk ansökning och uppföljning av ärende Ett ärende - En kontakt Tillgång på service oberoende av tid och plats

Dokument- och ärendehantering Huvudområden i kravspecen Funktionella krav Ickefunktionella krav Genomförandekrav Krav på leverantör

Dokument- och ärendehantering Funktionella krav Indatahantering Ärendehantering Dokumenthantering Utdatahantering Sökmotorer och Sökverktyg

Dokument- och ärendehantering Ickefunktionella krav Administration Användarvänlighet Behörighetssystem E-identifiering och E-signatur Integration Prestanda

Dokument- och ärendehantering Ickefunktionella krav (forts.) Skalbarhet Systemplattform Säkerhet/sekretess Förändringsbarhet

Dokument- och ärendehantering Genomförandekrav Konvertering Dokumentation Metoder Utbildning

Dokument- och ärendehantering Krav på leverantör

Dokument- och ärendehantering Avrop via statskontorsavtalet Avropsunderlag Ja/Nej/Delvis

Dokument- och ärendehantering Utvärdering Inkomna anbud Visningar Utvärdering pågår ännu

Dokument- och ärendehantering Upphandlingsförfarande Sambruk skriver ett grundavtal Varje kommun tecknar eget avtal baserat på grundavtalet Nuvarande informationsförsörjningsavtal utgår 20/1-06 Nytt avtal klart mitten av december, träder i kraft 21/1-06

Dokument- och ärendehantering Slut