Dokument- och ärendehantering Välkomna
Dokument- och ärendehantering A G E N D A Inledning Presentation Genomgång/diskussioner kravspecen Genomgång Janne Dicander Så här kan vi gå vidare Avslutning
Dokument- och ärendehantering Kravspecarbete December 94- mars 05 Skapa avropsunderlag April 05 Avrop Maj-juni 05 Utvärdering Augusti -
Dokument- och ärendehantering Kravspec och avrop Storuman, Skellefteå, Eskilstuna, Mjölby, Jönköping och Kungälv Extern konsult Enbart kravspec Uppsala och Uddevalla
Dokument- och ärendehantering Vision (Lång sikt) Vår vision är att dokument- och ärendehanteringsfunktionen ska stödja alla ärenden och dokument som hanteras inom kommunen.
Dokument- och ärendehantering Vår ambition är att information från ärende- och dokumentfunktionen ska kunna utväxlas inte enbart inom kommunens olika verksamhetsområden utan även mellan kommuner och även till och från andra myndigheter.
Dokument- och ärendehantering Vårt syfte är att skapa en webbplats (Portal) för våra medborgare som gör att de därifrån på ett säkert sätt ska kunna initiera och följa sina ärenden oberoende av vilken myndighet (kommunal eller statlig) som äger ärendet (ett ärende – en kontakt).
Dokument- och ärendehantering Vår vision är att i stort sett all hantering av dokument och ärenden i kommunen ska vara elektroniska/digitaliserade. Dokumentfunktionen ska hantera dokumentens hela livscykel från skapande till arkivering.
Dokument- och ärendehantering Mål (Kortare sikt) Ärendefunktion ska stödja hela kommunens dokumentproduktion och alla kommunens behov av att hantera olika filtyper.
Dokument- och ärendehantering Vårt initiala mål är en dokument- och ärendefunktion som stödjer dokumenthantering och innehåller nämndsadministration och har stöd för ett processorienterat arbetssätt. Dokumentfunktionen ska dessutom stödja hela kommunens dokumentproduktion av alla kommunens behov av filtyper. Alla dokument ska lagras på ett och samma ställe.
Dokument- och ärendehantering Inkommande handlingar oberoende av filtyp ska kunna tas emot elektroniskt. Inkommande handlingar i icke elektronisk form ska kunna skannas in och därefter erhålla samma stöd som övriga elektroniska dokument. Dokument och ärenden ska kunna förberedas för att senare kunna långtidsarkiveras.
Dokument- och ärendehantering Funktionen ska underlätta det interna arbetet i kommunen och även underlätta för medborgarna att erhålla information från ärende och dokumentfunktionen.
Dokument- och ärendehantering Dokument och ärenden ska kunna publiceras på kommunens webbportal. Medborgaren skall kunna logga in och komma åt sitt personliga engagemang hos kommunen. Detta kan till exempel vara att initiera ett ärende, följa ett pågående ärende eller ta del av ett beslut i ett eget ärende
Dokument- och ärendehantering Den kommunala organisationen är geografisk spridd, vilket gör att vi eftersträvar full funktionalitet via webbläsare
Dokument- och ärendehantering Den kommunala organisationen är geografisk spridd, vilket gör att vi eftersträvar full funktionalitet via webbläsare
Dokument- och ärendehantering Effektmål-Internt Kortare handläggningstider för kommunens personal Frigöra tid för kvalificerad handläggning Öka effektivitet genom direkt tillgång till all elektronisk information, som man har rättighet till
Dokument- och ärendehantering Minska distributionskostnaderna Minska personberoendet Bättre kvalitet på beslut genom bättre tillgänglighet på underlag
Dokument- och ärendehantering Effektmål- Externt Ökad insyn i kommunens arbete Bättre service för medborgare genom bl a: Elektronisk ansökning och uppföljning av ärende Ett ärende - En kontakt Tillgång på service oberoende av tid och plats
Dokument- och ärendehantering Huvudområden i kravspecen Funktionella krav Ickefunktionella krav Genomförandekrav Krav på leverantör
Dokument- och ärendehantering Funktionella krav Indatahantering Ärendehantering Dokumenthantering Utdatahantering Sökmotorer och Sökverktyg
Dokument- och ärendehantering Ickefunktionella krav Administration Användarvänlighet Behörighetssystem E-identifiering och E-signatur Integration Prestanda
Dokument- och ärendehantering Ickefunktionella krav (forts.) Skalbarhet Systemplattform Säkerhet/sekretess Förändringsbarhet
Dokument- och ärendehantering Genomförandekrav Konvertering Dokumentation Metoder Utbildning
Dokument- och ärendehantering Krav på leverantör
Dokument- och ärendehantering Avrop via statskontorsavtalet Avropsunderlag Ja/Nej/Delvis
Dokument- och ärendehantering Utvärdering Inkomna anbud Visningar Utvärdering pågår ännu
Dokument- och ärendehantering Upphandlingsförfarande Sambruk skriver ett grundavtal Varje kommun tecknar eget avtal baserat på grundavtalet Nuvarande informationsförsörjningsavtal utgår 20/1-06 Nytt avtal klart mitten av december, träder i kraft 21/1-06
Dokument- och ärendehantering Slut