Sv Målgruppen i fokus Kvalitetsdrivet Kristian Dahlander Systemförvaltare
Universitets- och högskolerådets stöd till vägledare Webbplatser: Webbsidor för vägledare– uhr.se Studieinformation – studera.nu Antagning till högskolan – Antagning.se, Universityadmissions.se Program för internationellt utbyte och samarbete - utbyten.se Vägledning för utlandsstudier – euroguidance.se
Universitets- och högskolerådets stöd till vägledare Frågeservice via mejl för vägledare Syvtelefon – direktnummer för vägledare Nyhetsbrev för vägledare
Antagning.se Målgrupp – Potentiella studenter, befintliga studenter, Studie- och yrkesvägledare. Målgrupperna är den kvalitetsdrivande faktorn i systemutvecklingen. Universityadmissions.se – systersajt. Cirka 14 miljoner besökare/år (4,5 miljoner unika besökare). Togs i drift för drygt 2 år sedan. Årets webbplats, IDG, 2012, Svenska designpriset, Klarspråkskristallen.
Agil utveckling av Antagning.se Bygger på nära kommunikation mellan verksamheten & utveckling. Verksamhetsrepresentant (produktägare) ansvarar för prioritering och planering av utvecklingsarbetet tillsammans med utvecklingsteamet. Snabb feedback, tidiga rättningar av feltänk.
Fånga målgruppens behov Referensgrupp med representanter från verksamheten. Verksamheten – Handläggare på universitet/högskolor, Contact Center, redaktörer som jobbar med studieinformation. Ingen studentrepresentant.
Contact Center Synpunkter kommer via Contact Center. Synpunkterna kan leda till omedelbara förändringar eller förändringar på längre sikt. Contact Center tar emot cirka samtal/år och /år mejl. Ger ett stort underlag för att förbättra webbplatsen.
Användningstester Användningstester. Studerar hur användarna använder webbplatsen. Iakttar beteende. Visar effektivt om de flöden som webbplatsen består av är logiskt byggda.
Enkäter Enkäter. Riktade enkäter till en stor grupp sökande. Görs framförallt i samband med större händelser i antagningsprocessen. Tex efter en anmälningsperiod. Planerar att kunna lämna synpunkter direkt på Antagning.se och i den kontext som den sökande befinner sig i.
Besöka verksamheten Lärosätesbesök. Träffa verksamheten där den möter studenten. Antagningsavdelningar. Internationella avdelningar. Studie- och yrkesvägledare.
Lämna gärna synpunkter!