Erfarenheter av centraliserad studieadministration Eva Bäck HDa, Kassie Sundin HS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Dokumentation Workshop ”Dalsland den attraktiva arbetsgivaren”
Det lönar sig!.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Faktapass 3 – Studera/lära
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Ett arbete med att etablera
KnowledgeCare Effektiv kunskapshantering och lärande i kunskapsintensiva verksamheter.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Patientsäkerhetsronder
- Älta skola med fokus på lärandet -
Kärnvärden.
Bakgrund  Strategiarbetet  Mål- och visionsarbete  Handlingsplansmöten  Nytt campus 2007  Framtida organisation.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Valnöten VAD/HUR.
Mål- och resultatstyrning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
”Samverka eller dö !” Johan Nordenswan
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Tidiga insatser för barn i förskolan
Projektledare Åsa Bruhn, Högskolan Dalarna
Företagsklimat Östhammar Ranking 2011.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun fr o m !
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
Tillberga Grannskapsservice av Tillbergabor för Tillbergabor.
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
V ÄLKOMMEN !. V ÅRT UPPDRAG att i nära samarbete med medlemmarna, organisera, driva och utveckla arenor och nätverk för dialog, kunskaps- utveckling och.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Bibliotek & läranderesurser – vad är det egentligen? Mötesplats inför framtiden 2006 Eva Huntington Högskolan i Borås.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Vad är Hälsokällan? Uppdrag – att främja barn och ungdomars hälsa Arbetar i Fyrbodals Kommunalförbund i fjorton kommuner samt Lilla Edet Tre verksamhetsområden.
Örebro 2.0? Vad innebär 2.0 för offentlig sektor? Medborgar-/användarfokus E-tjänster Internt även effektiviseringar och besparingar Interaktion.
Personalpolitisk inriktning
Välkomna till utvecklinsdagarna för VS - Verksamhetsstöd 8-9 oktober 2007 Sandviks Gård Hälsar Gunilla E Magnusson LiU – ISV - VS Detta är en mall.
Medarbetarundersökning
Arbetssätt. Etablera gemensamma former Inriktnings- och samordningsfunktion StödKontakt.
Ledningssystem på 60 minuter
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Alltid bästa möjliga möte Öppenhet, kreativitet för lärande och utveckling Samarbete och handlingskraft för resultat Ansvarstagande och delaktighet för.
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Linköping Samverkan i Söderhamn.
Ekonomisk översikt Sommaren 2015
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Min psykosociala Arbetsmiljö
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Med E-tjänst mot framtiden!
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Effektkarta för extern webbplats
Välkommen till chefsmötet!
Intro 2016.
”Förskolebarnens röst”
Adminstrativ utredning
God och Nära Vård Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Erfarenheter av centraliserad studieadministration Eva Bäck HDa, Kassie Sundin HS

Högskolan Dalarna 2 campus (Falun och Borlänge) 800 anställda 4 akademier Centraliserad förvaltning sedan avdelningar inom förvaltningen

Bakgrund till centralisering Högskolan Falun / Borlänge 1977 Högskolan Dalarna campus 2 kulturer Skapa en helhet

Bild 4 1 campus 500 anställda 3 institutioner Centraliserad förvaltning sedan avdelningar inom förvaltningen BAKGRUND SKÖVDE

Bild 5 Målet med omorganisaringen var total centralisering. Ingen förvaltningspersonal kvar ute på institutionerna Ekonomisk motivation Nedskärningar Effektivisering BAKGRUND

Bild 6 Sämre kontakt med undervisande personal Vi/dom känsla Sämre service Inte veta vad som är på gång på institution Hur ska det fungera? FARHÅGOR INFÖR CENTRALISERING

Framgångsfaktorer Nära samspel mellan akademi och administration –tät dialog Gemensamma arenor/mötesplatser med tydligt syfte En stark VI känsla – undanröj vi och dom känsla En gemensam grundsyn/ värdegrund Vem är vi till för? Tydligt uppdrag – arbetsbeskrivning Tydlig beslutsordning Samlokalisering

Bild 8 Attityd Befogenheter/mandat att driva förändring Ledarskap Små steg – skynda långsamt Gemensamma lokaler FRAMGÅNGSFAKTORER

Upplevda nackdelar Upplevelsen av att närhet till akademin minskar– får finna organiserade former av möten Känsla av minskad delaktighet Bromsar kreativitet/ ”egna” lösningar

Fördelar centraliserad studieadministration Undviker suboptimering Rättsäkerhet – Enhetligt arbetssätt/gemensam praxis – Förutsägbarhet och trygghet Effektivt Minskad sårbarhet - alltid bemannat/ täcker upp för varandra – Stöder varandra vid arbetstoppar Förenklar mobilitet av medarbetare Professionalism

Tack! Eva Bäck Kassie Sundin