Erfarenheter av centraliserad studieadministration Eva Bäck HDa, Kassie Sundin HS
Högskolan Dalarna 2 campus (Falun och Borlänge) 800 anställda 4 akademier Centraliserad förvaltning sedan avdelningar inom förvaltningen
Bakgrund till centralisering Högskolan Falun / Borlänge 1977 Högskolan Dalarna campus 2 kulturer Skapa en helhet
Bild 4 1 campus 500 anställda 3 institutioner Centraliserad förvaltning sedan avdelningar inom förvaltningen BAKGRUND SKÖVDE
Bild 5 Målet med omorganisaringen var total centralisering. Ingen förvaltningspersonal kvar ute på institutionerna Ekonomisk motivation Nedskärningar Effektivisering BAKGRUND
Bild 6 Sämre kontakt med undervisande personal Vi/dom känsla Sämre service Inte veta vad som är på gång på institution Hur ska det fungera? FARHÅGOR INFÖR CENTRALISERING
Framgångsfaktorer Nära samspel mellan akademi och administration –tät dialog Gemensamma arenor/mötesplatser med tydligt syfte En stark VI känsla – undanröj vi och dom känsla En gemensam grundsyn/ värdegrund Vem är vi till för? Tydligt uppdrag – arbetsbeskrivning Tydlig beslutsordning Samlokalisering
Bild 8 Attityd Befogenheter/mandat att driva förändring Ledarskap Små steg – skynda långsamt Gemensamma lokaler FRAMGÅNGSFAKTORER
Upplevda nackdelar Upplevelsen av att närhet till akademin minskar– får finna organiserade former av möten Känsla av minskad delaktighet Bromsar kreativitet/ ”egna” lösningar
Fördelar centraliserad studieadministration Undviker suboptimering Rättsäkerhet – Enhetligt arbetssätt/gemensam praxis – Förutsägbarhet och trygghet Effektivt Minskad sårbarhet - alltid bemannat/ täcker upp för varandra – Stöder varandra vid arbetstoppar Förenklar mobilitet av medarbetare Professionalism
Tack! Eva Bäck Kassie Sundin